Bowman
Tack!

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Hmm, har en grej jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag har caddat en av mina dörrar. Nu ska jag skala om den för en annan dörrpost.

Jag vill inte ändra ration på profiler osv så jag kan inte bara skala den med skalverktygen, måste på något sätt välja alla punkter i gruppen och dess subgrupper och sedan flytta dem. Vet dock inte om det går. Finns det annat sätt?...
Det går att låsa omskalningen i Pro-versionen (har för mig att det är ett komponentattribut och att det går att ställa "låset" för xyz individuellt). Nu var det längesedan jag höll på med Sketchup, men tror mig minnas att denna funktion inte finns i gratisversionen.
 
Nej jag googlade upp det.. Men det finns ett plugin som heter FredoScale som ska fixa det
 
När man fått koll på "Follow me"-verktygen så kan man göra rätt coola grejer, gjorde denna

handtag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Bowman
Bowman
Önskar även hjälp med att göra en fasning eller ""dome" på denna ljusknapp.
Provar allt möjligt och följer guider med hur man gör "domes" osv, men jag kan bara inte få arc-tool att rita en linje i "luften" typ.
Vad säger proffsen?
 
Bowman
Bowman skrev:
Jag har funderingar på om sketchup kan ge mig löpmeter på alla brädor på en hylla tex?
[länk]

Alla mina plankor är groups. men högerklickar jag på en planka får jag ingen info i "entity"
Ingen som vet detta?
hittade en extention som hette cutlist, men fattade ingenting.
Kanske är det bara att räkna själv?
 
Finns inget inbyggt iaf
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
AndersMalmgren skrev:
Finns inget inbyggt iaf
Ok, tack skall du ha!
 
Har en lite annorlunda fråga som jag går bet på.

Jag modellerar huset i Sketchup och exporterar modellen som COLLADA (.dae), konverterar denna till .fbx och importerar fbx-filen i UE4-motorn. UE4 har en massa kul ljus- och fysikfunktioner som gör att man kan ränna runt och känna på planlösning mm på ett hyfsat naturligt sätt, dessutom är det kul! :)

Mitt problem:

När jag exporterar modeller till COLLADA-formatet, försvinner en del komponenter på vägen. Eller blir osynliga, svårt att avgöra vilket. Det händer med bl.a. lite komplexare importerade komponenter såsom blandare, men även med helt vanliga köksluckor och lådfronter från IKEA Metod-paketet. Det är dock inte helt konsekvent, ungefär hälften av köksluckorna följer med, medan resten (identiska komponenter) inte gör det.

Om jag exploderar komponenterna innan export, följer allt med. Det är dock en tråkig väg att gå eftersom modellerna i princip inte går att redigera efteråt.

Vad kan detta bero på? Har en teori om att komponenter som överlappar varandra försvinner vid exporteringen, men hittar inget konsekvent att hänga upp det på. Vissa komponenter som ligger kant i kant försvinner medan andra blir kvar.

Alternativ:

Finns det någon/några plugins till Sketchup som kan göra samma sak som UE4 gör? Superavancerade lightmaps är inget jag behöver, men gärna någon form av fysikmotor, söker den där "springa runt"-känslan.
 
För att gratisversionen inte låter mig gå direkt till fbx så vitt jag kan se. Har snålat hittills men det kanske kan vara värt en slant att skaffa pro.

Har än så länge identifierat att felet uppstår vid exporteringen till dae och inte vid konverteringen (autodesk fbx converter), så det vore ju trevligt att se om export till fbx fungerar bättre.
 
Funkar för unity så borde fungera för UE.
 
Jag kan bara välja .dae och .kmz. Har denna version:
Version.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.