330 275 läst · 542 svar
330k läst
542 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
Det går att låsa omskalningen i Pro-versionen (har för mig att det är ett komponentattribut och att det går att ställa "låset" för xyz individuellt). Nu var det längesedan jag höll på med Sketchup, men tror mig minnas att denna funktion inte finns i gratisversionen.AndersMalmgren skrev:Hmm, har en grej jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag har caddat en av mina dörrar. Nu ska jag skala om den för en annan dörrpost.
Jag vill inte ändra ration på profiler osv så jag kan inte bara skala den med skalverktygen, måste på något sätt välja alla punkter i gruppen och dess subgrupper och sedan flytta dem. Vet dock inte om det går. Finns det annat sätt?...
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Nej jag googlade upp det.. Men det finns ett plugin som heter FredoScale som ska fixa det
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Jag har funderingar på om sketchup kan ge mig löpmeter på alla brädor på en hylla tex?
http://www.sketchup.com/content/area-volume-calculations
Alla mina plankor är groups. men högerklickar jag på en planka får jag ingen info i "entity"
http://www.sketchup.com/content/area-volume-calculations
Alla mina plankor är groups. men högerklickar jag på en planka får jag ingen info i "entity"
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Önskar även hjälp med att göra en fasning eller ""dome" på denna ljusknapp.
Provar allt möjligt och följer guider med hur man gör "domes" osv, men jag kan bara inte få arc-tool att rita en linje i "luften" typ.
Vad säger proffsen?
Provar allt möjligt och följer guider med hur man gör "domes" osv, men jag kan bara inte få arc-tool att rita en linje i "luften" typ.
Vad säger proffsen?
Bra video om hur man skapar verklighetstrogna modeller
http://www.finewoodworking.com/item/123208/creating-and-applying-new-materials
http://www.finewoodworking.com/item/123208/creating-and-applying-new-materials
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ingen som vet detta?Bowman skrev:
hittade en extention som hette cutlist, men fattade ingenting.
Kanske är det bara att räkna själv?
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Finns inget inbyggt iaf
Har en lite annorlunda fråga som jag går bet på.
Jag modellerar huset i Sketchup och exporterar modellen som COLLADA (.dae), konverterar denna till .fbx och importerar fbx-filen i UE4-motorn. UE4 har en massa kul ljus- och fysikfunktioner som gör att man kan ränna runt och känna på planlösning mm på ett hyfsat naturligt sätt, dessutom är det kul!
Mitt problem:
När jag exporterar modeller till COLLADA-formatet, försvinner en del komponenter på vägen. Eller blir osynliga, svårt att avgöra vilket. Det händer med bl.a. lite komplexare importerade komponenter såsom blandare, men även med helt vanliga köksluckor och lådfronter från IKEA Metod-paketet. Det är dock inte helt konsekvent, ungefär hälften av köksluckorna följer med, medan resten (identiska komponenter) inte gör det.
Om jag exploderar komponenterna innan export, följer allt med. Det är dock en tråkig väg att gå eftersom modellerna i princip inte går att redigera efteråt.
Vad kan detta bero på? Har en teori om att komponenter som överlappar varandra försvinner vid exporteringen, men hittar inget konsekvent att hänga upp det på. Vissa komponenter som ligger kant i kant försvinner medan andra blir kvar.
Alternativ:
Finns det någon/några plugins till Sketchup som kan göra samma sak som UE4 gör? Superavancerade lightmaps är inget jag behöver, men gärna någon form av fysikmotor, söker den där "springa runt"-känslan.
Jag modellerar huset i Sketchup och exporterar modellen som COLLADA (.dae), konverterar denna till .fbx och importerar fbx-filen i UE4-motorn. UE4 har en massa kul ljus- och fysikfunktioner som gör att man kan ränna runt och känna på planlösning mm på ett hyfsat naturligt sätt, dessutom är det kul!
Mitt problem:
När jag exporterar modeller till COLLADA-formatet, försvinner en del komponenter på vägen. Eller blir osynliga, svårt att avgöra vilket. Det händer med bl.a. lite komplexare importerade komponenter såsom blandare, men även med helt vanliga köksluckor och lådfronter från IKEA Metod-paketet. Det är dock inte helt konsekvent, ungefär hälften av köksluckorna följer med, medan resten (identiska komponenter) inte gör det.
Om jag exploderar komponenterna innan export, följer allt med. Det är dock en tråkig väg att gå eftersom modellerna i princip inte går att redigera efteråt.
Vad kan detta bero på? Har en teori om att komponenter som överlappar varandra försvinner vid exporteringen, men hittar inget konsekvent att hänga upp det på. Vissa komponenter som ligger kant i kant försvinner medan andra blir kvar.
Alternativ:
Finns det någon/några plugins till Sketchup som kan göra samma sak som UE4 gör? Superavancerade lightmaps är inget jag behöver, men gärna någon form av fysikmotor, söker den där "springa runt"-känslan.
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Jag har gjort samma sak fast direkt till fxb och in i Unity, fungerar bra, varför gå via dae?
https://www.byggahus.se/forum/teknik/243566-visualisera-din-ritning-med-unity-och-oculus-rift.html
https://www.byggahus.se/forum/teknik/243566-visualisera-din-ritning-med-unity-och-oculus-rift.html
För att gratisversionen inte låter mig gå direkt till fbx så vitt jag kan se. Har snålat hittills men det kanske kan vara värt en slant att skaffa pro.
Har än så länge identifierat att felet uppstår vid exporteringen till dae och inte vid konverteringen (autodesk fbx converter), så det vore ju trevligt att se om export till fbx fungerar bättre.
Har än så länge identifierat att felet uppstår vid exporteringen till dae och inte vid konverteringen (autodesk fbx converter), så det vore ju trevligt att se om export till fbx fungerar bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Funkar för unity så borde fungera för UE.