FemTummar FemTummar skrev:
Norpar den här tråden lite eftersom jag har en relaterad fråga: Jag har med Push/pull angett höjden på mitt objekt till x mm. Hur gör jag för att senare ange att höjden på mitt objekt inte längre skall vara x mm utan 591 mm?

Har sökt högt och lågt och bara funnit ut hur man anger FÖRÄNDRINGEN i mm, inte det absoluta måttet som jag önskar att modellen skall få. Jag vägrar att tro att arbetsmetoden i Sketchup går ut på att först mäta nuvarande höjd, därefter i huvudet beräkna önskad höjd minus nuvarande för att sedan skriva in differensen...
Se till att det du har ritat är gruperat. inte nödvändigt för att komandot ska fungera, men det är en god vana.
Markera din grupp och använd skalverktyget, snabbkomando s.
ta tag i det handtag som skalar din grupp åt rätt håll och klicka på måfå dit ett mått.
Skriv nu "591mm", direkt efter klicket med musen, glöm inte mm.
 
B Berkan skrev:
Vet inte hur det har gått för dig, men du behöver ju inte mäta 60 varje gång, utan du väljer linjalen och börjar dra/mäta, sedan innan du markerar ändmärket så skriver du in 600 följt av Enter (om det är mm du använder) så får du automatiskt en markering på 60 cm. Börja sedan därifrån -> börja mät åt rätt håll -> skriv in 600 Enter -> osv.

För egen del har jag jobbat i några timmar och är hooked, har gjort väggar och hål för fönster och dörrar samt importerat toastol och fått upp köksbänk och några prylar till. Inser dock nu fördelarna med lagerhantering, så det är bäst att halta här och tänka till lite innan jag fortsätter.
medans du flyttar trycker du på ctrl-knappen en gång och får en kopia.
flytta på måfå åt rätt håll.
skriv 600mm och tryck enter. skiv drirekt där efter tex x6 och tryck enter.
Nu har du 7 stolpar med cc600.

Testa att göra en ctrl-flytt och där efter direkt skriva /6 istället... ;-)
 
K
V Villervalla72 skrev:
Se till att det du har ritat är gruperat. inte nödvändigt för att komandot ska fungera, men det är en god vana.
Markera din grupp och använd skalverktyget, snabbkomando s.
ta tag i det handtag som skalar din grupp åt rätt håll och klicka på måfå dit ett mått.
Skriv nu "591mm", direkt efter klicket med musen, glöm inte mm.
V Villervalla72 skrev:
medans du flyttar trycker du på ctrl-knappen en gång och får en kopia.
flytta på måfå åt rätt håll.
skriv 600mm och tryck enter. skiv drirekt där efter tex x6 och tryck enter.
Nu har du 7 stolpar med cc600.

Testa att göra en ctrl-flytt och där efter direkt skriva /6 istället... ;-)
Får väl ändå hoppas dom lyckats komma framåt med sina projekt, är ju bara typ 15 år sen som inläggen skrevs 😂
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.