V Villervalla72 skrev:
Med grativersionerna får man bara ut all info i klump. Det behöver inte vara några dynamiska komponenter...
MEN!
Denna info kan fås i .csv-format och sedan importeras till Excel eller google docs sheets. Där kan man sedan sortera och räkna på alla sätt och vis!
Det är värt att leka lite med funktionen. Om man är konsekvent med att alltid ha blå axel i längdrktningen i sina reglar, går det med generate report hålla koll tex på totallängd av gruop/component 2x4.
Om man tilldelar sina ytor ett material får man ut denna summa med, var dock observant på att Faces i SU har två sidor!
Uops!
Det går bara att göra i pro-versionen. Har vart så sedan år 2020. ;-(

Sorry för min missledning!
(Enfaldigt nog trodde jag att de skulle låta SU2017 make vara statisk).
(Om det går att göra en generate report på web-versionen pro, så har de gömt funktionen väl)
 
Är det möjligt att öppna en fil skapad i Solidworks i Sketchup gratis variant på något vis? Har mitt hus ritat i Solidwork, men växter och möbler och dylikt finns det mycket mer av i solidworks och hade velat labba lite med det….

Någon som vet?
 
Tack det ska jag prova! :)
 
Redigerat:
K
Har använt gratisversionen i webbläsaren för att rita upp en 3D modell av huset med altan. Skulle behöva hjälp med hur jag nu tar det vidare till situationsplan och fasadritning i 2D. Båda i skala.

Går det att göra eller behöver man betalprogrammet som man installerar?
 
K kniv skrev:
Har använt gratisversionen i webbläsaren för att rita upp en 3D modell av huset med altan. Skulle behöva hjälp med hur jag nu tar det vidare till situationsplan och fasadritning i 2D. Båda i skala.

Går det att göra eller behöver man betalprogrammet som man installerar?
På Desktop har man kunnat använda ett systerprogram som heter ”Layout”, där kan man ställa in vyer till en viss skala och printa. Det går säkert inte med gratisversionen (aldrig testat den).

Det blir dock sådär så mitt förstahandsval har varit att exportera DWG eller PDF och skala vektorlinjerna i AutoCAD eller Illustrator. Det går säkert inte exportera vektor med gratisversionen.

Det som kvarstår är väl då att exportera JPG/PNG (gärna i högre upplösning än skärmen, det går på Desktop-versionen) och sen skala om manuellt i ett annat program efter kända mått. Är huset 11 meter långt så ritar du ett 22 cm långt sträck i ett annat program och så förstorar du bilden tills huset är så långt så får du det i skala 1:50.

Finns kanske fler/bättre sätt men ovan är hur jag har gjort tidigare. Sketchup är tyvärr inget ritningsprogram.
 
Tyvärr har gratisversionen successivt förstörts sen Trimble tog över produkten. När jag sökte lov för några år sedan var det inga problem att skapa skalenliga utskrifter och pdf'er från gratisversionen. Jag tror inte det ska vara så svårt nu heller.
Dock brukar man behöva gå in i stilinställningarna och ställa in hur olika sorters linjer ska se ut och ta bort ändpunkter så inte ritningen ser konstig ut. Men den möjligheten finns i dag bara om man betalar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
Bra tips båda, tack!
AutoCAD och Illustraror kostar väl dom med, så oavsett hur man gör verkar det vara lite kostnader i det hela… Är väl okej, bara man vet innan att det blir rätt. Tråkigt att behöva köpa mjukvara som sen inte löser problemet
 
K kniv skrev:
Bra tips båda, tack!
AutoCAD och Illustraror kostar väl dom med, så oavsett hur man gör verkar det vara lite kostnader i det hela… Är väl okej, bara man vet innan att det blir rätt. Tråkigt att behöva köpa mjukvara som sen inte löser problemet
Finns väl gratisprogram med motsvarande funktionaliteten förvisso. Vet inte vad de heter, Inkscape kanske?
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Ja den stympades versionen av SketchUp som man kör i webbläsaren är ju inte så smidig att jobba i längre.
Ett problem jag upplever är att den snabbt brakar ihop om man har lite mer komplexa modeller, försökte provmöblera ett hus, men kom inte längre än några få möbler innan den inte orkade med.

Inkscape använder jag just nu för att göra enkla skisser till ett förhandsbesked.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
försökte provmöblera ett hus, men kom inte längre än några få möbler innan den inte orkade med.
Kan rekommendera Sweet Home 3D för interiördesign (och även andra enklare 3D-visualiseringar) om man vill ha nåt gratis:
https://www.sweethome3d.com/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det går ju fortfarande att ladda ner och installera Sketchup make 2017 som var den sista "fulla" versionen.
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går ju fortfarande att ladda ner och installera Sketchup make 2017 som var den sista "fulla" versionen.
Precis vad jag skulle behöva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.