T tobbe9012 skrev:
Varför ser mina utskrifter så "kladdiga" ut? I sketch ser det OK ut men när jag sparar ritningen som PDF flyter linjer och liknande ihop. Se nedan... något tipps?

[bild]

[bild]
Det jag ser här, är att den skalat om när du gjort det till pdf.

Händer för mig med och jag vet inte riktigt hur man löser det heller.

Kanske är det därför linjerna blir knasiga? För man ser tydligt att den nedre bilden är förstorad
 
Ciao!

Jag tänkte rita upp mitt altanbygge i sketchup - första gången jag använder SU - och jag undrar om man måste rita varenda regel, varenda trallbräda, varenda staketstolpe osv, eller om det finns genvägar att ta, färdiga objekt eller om någon annan har en ritning som man kan få kopiera eller liknande?

Mvh,
ToRy
 
T ToRy skrev:
Ciao!

Jag tänkte rita upp mitt altanbygge i sketchup - första gången jag använder SU - och jag undrar om man måste rita varenda regel, varenda trallbräda, varenda staketstolpe osv, eller om det finns genvägar att ta, färdiga objekt eller om någon annan har en ritning som man kan få kopiera eller liknande?

Mvh,
ToRy
Det finns genvägar, men jag rekommenderar dig ändå att rita varje stolpe och bräda. Gärna i olika lager.
Det blir så otroligt mycket bättre så.
Det tar kanske lite tid, men glöm inte att du kan kopiera alla detaljer, så du behöver inte rita samma bräda flera gånger.
Säg att du kopierar en bräda 10 ggr.
När du ändrar en av dessa kommer dom andra ändras samtidigt.
Vill du bara ändra en, väljer du att göra objektet unikt innan ändring.
Det tar ett tag att komma in i tänket men sen blir det mycket smidigt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Och när du kopierar en detalj så finns det kommandon för att kopiera den x gånger med avstånd y emellan.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
B
Och när du ritar så gruppera varje objekt så inte alla detaljer fastnar ihop med varandra. Rita regeln, tryck på 'G' och ge den ett namn. Då är det också enkelt att återanvända den.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Kanon, bra tips och råd alla tre! (y)
Går det sedan att se hur många meter man använt av en detalj/en grupp? Eller hur många man använt? Exempelvis om jag ritar en regel 45x170 som är 4,8 meter lång, gör den till ett objekt och kopierar det objektet X gånger, kan jag se någonstans att jag använt objektet X antal gånger, eller att det finns 96 meter av objekt X, eller något liknande? Kort sagt, kan man se mängden material?
 
T ToRy skrev:
Kanon, bra tips och råd alla tre! (y)
Går det sedan att se hur många meter man använt av en detalj/en grupp? Eller hur många man använt? Exempelvis om jag ritar en regel 45x170 som är 4,8 meter lång, gör den till ett objekt och kopierar det objektet X gånger, kan jag se någonstans att jag använt objektet X antal gånger, eller att det finns 96 meter av objekt X, eller något liknande? Kort sagt, kan man se mängden material?
Tror inte det, å andra sidan så är det ju inte speciellt jobbig matte? :cool:
 
Antalet går att se om man kollar under 'Entitesinfo'. Men det går inte att få fram totala längden/arean/whatever vad jag vet. I gamla hederliga sketchup som kördes som installerat program har jag för mig att det fanns plugins som kunde räkna ut sånt.

Skärmdump av 3D-modelleringsprogram visar flera vertikala linjer och meny för enhetsinfo med 'Solid komponent'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Tror inte det, å andra sidan så är det ju inte speciellt jobbig matte? :cool:
Nä, men känner att all min energi och tid kommer gå åt till att rita och gruppera trallbrädor, reglar och annat invecklat. :rofl:
 
useless useless skrev:
Antalet går att se om man kollar under 'Entitesinfo'. Men det går inte att få fram totala längden/arean/whatever vad jag vet. I gamla hederliga sketchup som kördes som installerat program har jag för mig att det fanns plugins som kunde räkna ut sånt.

[bild]
Ser man antalet är mycket vunnet. Vet jag hur många meter objektet är är det ju bara att multiplicera. (y)Behöver bara få en cirkasumma. Om det är 1560 meter eller 1542 spelar inte så stor roll...
 
Redigerat:
Under File -> Generate report kan man skapa rapporter som drar ut information från en modell.
Det kan gälla information om exempelvis antal trall och den totala längden på alla trall.
Det är en del mixtrande för att få till det men det går.

Jag tror dessutom att trallen ska vara dynamiska komponenter för att det ska fungera.
Då behöver man lära sig hur dynamiska komponenter fungerar.

Det var ett tag sen jag gjorde detta så jag minns inte detaljerna men det går.
Nu sitter jag inte hemma och kommer inte åt modellen så jag kan fräscha upp minnet.

Jag ritade ett trädäck förra året med dynamiska komponenter som jag kan dela
med mig om någon vill.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Hallå.

Jag kämpar med att lyckas fylla ut pappret, men lyckas inte.

Dvs, när jag skriver ut eller är inne i print preview så kapar den ritningarna typ 5-6 cm från kanterna. Det är alltså som en stor fet osynlig ram runt hela alltet.

Någon som har ett tips på hur man kan justera det?
 
Finns det något enkelt sätt att mäta all yta (m2) av en konstruktion? Totala volymen hittar jag genom att markera allt och klicka något dom kallar yttre skal...men det måste väl gå att få totala arean också?
 
FemTummar FemTummar skrev:
Norpar den här tråden lite eftersom jag har en relaterad fråga: Jag har med Push/pull angett höjden på mitt objekt till x mm. Hur gör jag för att senare ange att höjden på mitt objekt inte längre skall vara x mm utan 591 mm?

Har sökt högt och lågt och bara funnit ut hur man anger FÖRÄNDRINGEN i mm, inte det absoluta måttet som jag önskar att modellen skall få. Jag vägrar att tro att arbetsmetoden i Sketchup går ut på att först mäta nuvarande höjd, därefter i huvudet beräkna önskad höjd minus nuvarande för att sedan skriva in differensen...
1 Välj objektet/en du vill förändra.
2 aktivera skalningsverktyget (kortkommando s)
3 skala på måfå i den riktning du vill göra förändringen.
4 skriv in det slutmått du vill att det skulle landa på. Till exempel " 500 mm ". Glöm inte enheten, annars tolkar SU det som ggr. OBS allt skalas dock, så har du tagit med flera objekt riskerar man att de blir förvrängda.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
L Lazzeman skrev:
Under File -> Generate report kan man skapa rapporter som drar ut information från en modell.
Det kan gälla information om exempelvis antal trall och den totala längden på alla trall.
Det är en del mixtrande för att få till det men det går.

Jag tror dessutom att trallen ska vara dynamiska komponenter för att det ska fungera.
Då behöver man lära sig hur dynamiska komponenter fungerar.

Det var ett tag sen jag gjorde detta så jag minns inte detaljerna men det går.
Nu sitter jag inte hemma och kommer inte åt modellen så jag kan fräscha upp minnet.

Jag ritade ett trädäck förra året med dynamiska komponenter som jag kan dela
med mig om någon vill.
Med grativersionerna får man bara ut all info i klump. Det behöver inte vara några dynamiska komponenter...
MEN!
Denna info kan fås i .csv-format och sedan importeras till Excel eller google docs sheets. Där kan man sedan sortera och räkna på alla sätt och vis!
Det är värt att leka lite med funktionen. Om man är konsekvent med att alltid ha blå axel i längdrktningen i sina reglar, går det med generate report hålla koll tex på totallängd av gruop/component 2x4.
Om man tilldelar sina ytor ett material får man ut denna summa med, var dock observant på att Faces i SU har två sidor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.