Du sätter den i det hörn du vill veta, markerar ut första linjen utmed en kant och sedan flyttar den andra linjen till det andra kanten, då visas vinkeln nere i högra hörnet..

Bild sketchup.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Jag har problem med lager. När jag ritar en linje i ett lager får jag följande felmeddelande:
fel.jpg
När jag sedan vill radera linjen måste jag göra det i det dolda lagret, de påverkar på något sätt varandra, men jag fattar inte hur?
 
Y
När man ritat något så blir det ju punkter i varje ände av linjerna.
Det ska gå att dölja dessa, men hur var det man gjorde detta?
 
Mazter skrev:
Jag har problem med lager. När jag ritar en linje i ett lager får jag följande felmeddelande:
[bild]
När jag sedan vill radera linjen måste jag göra det i det dolda lagret, de påverkar på något sätt varandra, men jag fattar inte hur?
Ett sätt att få det felet är när man gör grupper eller komponenter. Om objekten i gruppen tillhör ett lager, men själva gruppen tillhör ett annat kan det bli väldigt rörigt.
 
Hmm, har en grej jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag har caddat en av mina dörrar. Nu ska jag skala om den för en annan dörrpost.

Jag vill inte ändra ration på profiler osv så jag kan inte bara skala den med skalverktygen, måste på något sätt välja alla punkter i gruppen och dess subgrupper och sedan flytta dem. Vet dock inte om det går. Finns det annat sätt?

Dörren i fråga
door.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Om man exploderar subgrupperna så är det rätt enkelt. Men det är lite trist om man vill ändra något i efterhand.
door_scaled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bowman
Jag har en utmaning som jag inte hittar de engelska orden till så jag hittar nåt på www.

Jag har en kloss, i ena kanten på den skall jag göra tre cirklar som hamnar likadant med samma avstånd från varande och kanterna.
På frihand är det mer en gissning.

Hur gör man?
 
Du kan snappa till middle points på ytor och kanter. Annars kan du använda measuremetn toolen
 
Bowman
AndersMalmgren skrev:
Du kan snappa till middle points på ytor och kanter. Annars kan du använda measuremetn toolen
Ok, jag får inte till det med middlepoints.
Och measurments blir så himla svårt och oprecist? Kan man skriva in avståndet istället för att flytta sakta på maousepad?
 
Ja, precis på samma sätt som med alla andra verktyg :D För jag antar du inte ritat boxen/klossen på frihand? :D

Du drar den i riktningen du vill mäta sedan skriver du in tex 50
 
Bowman
Ja ok!
Nej inte frihand :)

Men om man nu mäter, hur kan man flytta cirkeln dit man mätt typ?
Kan man använda "movegrejen" och skriva avstånd med kanske?
 
mäta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mät upp som beskrivet ovan sedan kan du rita ut cirklarna genom att linjera som i bilden ovan. Har du en befintlig cirkel så hitta dess centrum och flytta denna till den uppmätta punkten
 
Bowman
AndersMalmgren skrev:
[bild]

Mät upp som beskrivet ovan sedan kan du rita ut cirklarna genom att linjera som i bilden ovan. Har du en befintlig cirkel så hitta dess centrum och flytta denna till den uppmätta punkten
Ja ok, då är jag med lite mer.
Man kan rita linjer som stannar kvar med mesurments toll, det har jag inte sett. Får se om jag kan få till detta.
Tack!
 
Bowman
Kan ju lika gärna fråga en sak till då som jag fastnat i.
Jag försöker installer en extension "ep-fasteners-threaded-holes"
Jag kan bara inte få till det, hur f-n gör man?

Löste det med, det var bara strul med webläsare.
 
Redigerat:
Du kan sen ta bort alla guide lines via Edit / Delete Guides
 
Bowman
AndersMalmgren skrev:
Du kan sen ta bort alla guide lines via Edit / Delete Guides
Ja jag kom en bit, grymt, nu kan jag måla ut linjer.
Men jag kan inte komma på hur jag får cirkeln att hamna i korset så att säga.
Den vill inte "snapon" till "intersection" så att säga :)

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit, jag tror jag löste det :)

Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.