Så plant som möjligt mot den yta du vill mappa
 
Korvgubbe
Okej, jag ger upp.
Laddade ner SketchUp ikväll och tänkte rita upp en blivande altan, borde vara enkelt tyckte jag. Men jag är en mycket korkad människa tydligen...

Jag får till bärlinorna på 145x45 utan problem, rätt mått och vinkelräta hörn där det ska vara. Snedhörnet får jag inte riktigt till, då jag inte lyckas gera hörnen men det kan jag leva med. Däremot skiter sig allt när jag ska försöka få till 95x45:surprised:rna som ska ligga ovanpå bärlinorna. De hamnar emellan bärlinorna, och när jag använder Push/Pull smälter allt ihop till en enda röra. Hur löser jag det? Det känns som att det är läge för en väldigt tydlig steg för steg guide nu...

Ps. Ni får skratta åt mig.
 
Ganska kass på sketchup, men det finns många videos på yootoob
 
Korvgubbe skrev:
Okej, jag ger upp.
Laddade ner SketchUp ikväll och tänkte rita upp en blivande altan, borde vara enkelt tyckte jag. Men jag är en mycket korkad människa tydligen...

Jag får till bärlinorna på 145x45 utan problem, rätt mått och vinkelräta hörn där det ska vara. Snedhörnet får jag inte riktigt till, då jag inte lyckas gera hörnen men det kan jag leva med. Däremot skiter sig allt när jag ska försöka få till 95x45:surprised:rna som ska ligga ovanpå bärlinorna. De hamnar emellan bärlinorna, och när jag använder Push/Pull smälter allt ihop till en enda röra. Hur löser jag det? Det känns som att det är läge för en väldigt tydlig steg för steg guide nu...

Ps. Ni får skratta åt mig.
Skapa grupper eller komponenter, annars räknas allt som en mesh och det blir som du beskriver
 
En fråga, hur brukar ni göra när ni ska börja tillverka det ni ritat? Ex en möbel.

Jag har ritat en möbel och ska så småning om börja tillverka den.
Men jag vill på något smidigt sätt "splitta" upp modellen i alla lika delar/längder. Som nu får jag sitta och dela upp allt som är lika manuellt för att få ut allt i lösa delar.
 
Y
iwe skrev:
En fråga, hur brukar ni göra när ni ska börja tillverka det ni ritat? Ex en möbel.

Jag har ritat en möbel och ska så småning om börja tillverka den.
Men jag vill på något smidigt sätt "splitta" upp modellen i alla lika delar/längder. Som nu får jag sitta och dela upp allt som är lika manuellt för att få ut allt i lösa delar.
Säg att du ritat ett ben till en stol. Markera alla detaljer som tillhör benet, högerklicka och välj "make group" så blir det en enda detalj. Då blir det lättare att senare plocka ut bitar för sig när man ska göra en arbetsritning för varje detalj.
Sen kan du markera benet och välja "explode group" så blir det lösa linjer igen.
 
Redigerat:
Yes allt görs i grupper idag :)

Ta som ex att man ritat upp en altan, helt i skala.
Då hade det varit smutt med ett plugin som gjorde att all trall (allt virke iof) som hade exakt samma dimm sorterades ut så att det bara blev en bräda kvar av just det måttet, och att sedan sketchup talade om hur många som man ska ha av just den.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ska bygga mig ett bord, snart, håller på att planera de. Det ska vara kryssben. Så kommer det behövas att sågas hur i benen där som ska kryssas.

Så min fundering är,

Om man kan på något sätt rita upp benen, å på något sätt kunna se, mäta sig till hur man ska såga, för att få perfekt vilken på benen:)
 
Ska göra en modell av huset i SketchUp från ritningar i pdf,
att få in ritningarna som objekt var lite klurigt om man inte har SketchUp pro.

* installera InkScape
* Importera som PDF och exportera som SVG
-> I det här steget är det lättast att bli av med onödiga detaljer,
Jag kunde till exempel välja tunna linjer och text och
"Redigera->välj objekt med likadana egenskaper" för välja och att radera allt utom väggar.

* installera blender, importera SVG
* Här måste du konvertera alla objekt från kurvor till mesh
* i hierarki-vyn (outline med trädstruktur på alla objekt) tryck A för att välja alla, ta sedan bort kamera etc. Sedan kan du göra "select all" i kontextmenyn med högerknappen.
* byt från "edit mode" till "object mode", nu kan du välja "object->convert from curve to mesh" i menyn
* exportera till Collada

* installera Sketchup, välj architect millimeter template
* importera collada
* Mät en känd linje med tape measure tool räkna ut vilken skalfaktor du ska använda med skalverktyget (importerade objekt går inte att skala med tape-measure metoden)

Nu kan du börja rita linjer i sketchup för att skapa ytor och dra ut till väggar och objekt.
 
Kan du lita på att den som gjort pdfen har gjort den skalenligt?
 
Pdf'en är i princip en utskrift av en dwg,
det finns måttangivelser jag kan använda för att skala om modellen.

Blender bråkar lite för mig, det hjälpte av någon anledning att först välja en enda kurva om göra till mesh,
sedan gick de flesta andra bra - annars råkar man ut för helt tomma collada filer då curves inte kan sparas.
 
Jag fastnade snabbt. Hur ändrar jag måtten på den övre vänstra linjen?

sketchup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
någon som vet hur man kan måla eller impotera pärlspont?
 
berne88 skrev:
någon som vet hur man kan måla eller impotera pärlspont?
Det är ganska enkelt, ta in den pärlspont du vill ha som bild tex

http://www.norrlands.se/wp-content/uploads/2015/06/NT_KVADPIX_1504237-310x310.jpg

Rita sidan direkt på bilden för att rita de rundade profilerna kan du använda 2 point arc verktyget. Sedan är det bara att skal om den till rätt mått. Sedan är det bara att använda Push/pull för att få den till önskad längd.
 
Ska?rmavbild 2016-01-26 kl. 20.23.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hur använder man gradskivan...

man ska fästa den å sedan välja en start punkt, men jag tycker inte det verkar stämma... vill veta vika grad tal den ska kapas hur i.
 
  • Gilla
hästvärme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.