1) Välj objektet, högerklicka välj entity info, ändra layer
2) Jobba i milimeter sedan när du ska skriva ut ritningar etc till byggnadskontoret går du in under WIndow / Model INfo / Units och ändrar till meter, Men om du även vill jobba med meter kan du ändra precision under samma tab
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tack! :)
 
En fråga till..
Vissa entities verkar vara kopplade till två lager samtidigt...?

I mitt fall så ligger garageporten på lager "Port" men för att kunna se den måste också lager "Yttertak" vara upptänt??

/Dea
 
Den måste ligga i en grupp eller komponent som hör till det lagret
 
Dea_34 skrev:
En fråga till..
Vissa entities verkar vara kopplade till två lager samtidigt...?

I mitt fall så ligger garageporten på lager "Port" men för att kunna se den måste också lager "Yttertak" vara upptänt??

/Dea
Det kan bli så att en del tillhör ett lager, medan komponenten som den ingår i tillhör ett annat lager.

Det där kan bli riktigt rörigt. En komponent kan i sin tur ingå i en annan komponent, som tillhör ett tredje lager. Det gäller att man hela tiden håller koll på vilket lager som är aktivt.
 
Stämde bra, komponenter var uppbyggda av element som var kopierade från ett annat lager.... tack!

Nu är det iallafall klart så nu återstår bara att plocka ut ISO-vyerna i rätt skala 1:100 och lägga till ritningshuvud, några tips?
 
Redigerat:
Vad jag undrar är alltså om det finns nått sätt att få ut ritningar på ett bra sätt utan att köpa SketchUp Pro som innehåller Layout.
 
Fortsätter med frågorna...

När jag ska göra sektionsritningen skulle jag vilja slippa se bakre väggen.
Hur gör jag för att bara se det som ligger mellan de två snitten i bilden?
 
  • Skärmklipp 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lager och grupper / komponenter som gäller för att gömma och visa saker
 
Jag har precis börjat använt Sketchup och har börjat rita upp mitt hus. =)
Men har lite problem med köket, finns hela IKEA metod i 3D warehouse eller kan man få tag på det på något annat ställe? De modeller som jag har hittat tycker jag är sådär...

Laduvägen 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laduvägen 2_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS skrev:
Jag har precis börjat använt Sketchup och har börjat rita upp mitt hus. =)
Men har lite problem med köket, finns hela IKEA metod i 3D warehouse eller kan man få tag på det på något annat ställe? De modeller som jag har hittat tycker jag är sådär...
Förmodar att du menar nåt sånthär!
IKEA Metod

Finns massor om man söker på IKEA Metod, men vet inte hur bra de är gjorda!
 
Redigerat:
Om man tar en bild, på huset, för att seda bygga en altan till mitt hus, hur gör man då, för att infoga en bild å kunna rita ?
 
Använd image map funktionen, men ska det vara exakt måste du mäta alla viktiga mått ändå
Edit:har man bra referens mått både på x och y axeln kan nån få väldigt bra precision
tex https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/229497-totalrenovering-av-20-talslagenhet-7.html?perpage=15#post1977595
 
Redigerat:
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Använd image map funktionen, men ska det vara exakt måste du mäta alla viktiga mått ändå
Edit:har man bra referens mitt både på x och y axeln kan nån få väldigt bra precision
tex [länk]


Okej, Ne ja ska inte ha de som en ritning, utan bara för att se hur de skulle se ut med en altan på en sida, men det blir väl inte 3D allt så utan mer 2d men det spelar inte någon större roll,

Frågan är hur man ska ta kortet för att kunna rita upp de bästa. Om man ska ta de uppifrån, eller från sida, mitt i osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.