Har du importerat några komponenter då?
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT skrev:
Varför hittar jag inte möbler i SketchUp?

Förut har det funkat, men det var ett tag sen jag använde SketchUp nu. När jag ska lägga in en möbel (component) finns det liksom inga där. Och om jag söker på te.x. kitchen cabinet kommer det bara upp typ 4 st. Jag har SketchUp 7 (7.1.6859).

Vet inte ens var jag kan hitta hjälp att lösa detta problem. Har inte fått svar på SketchUps forum.
Jag tror det löste sig nu.
 
När jag skissar i sketchup och zoomar ut i skissen tappar jag detaljrikedomen och vid export till jpg ser man knappt vad det är. Finns det något sätt att behålla detaljerna även när man zoomar ut?

grannens hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vid inzoomning av vänstra delen framkommer betydligt mer detaljer.

grannens hus inzoomat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att i många år ha kört Visio för enklare planlösningar, 2D ritningar mm tänkte jag göra lite 3D med SketchUp men efter nån timme sitter jag här med totalt psykbryt på programmet.....

Kan ju vara så att jag inte fattar alls men jag lyckas inte/irriterar mig på:

- Ange absoluta mått på en redan ritad geometri, dvs ändra den till nya mått
- Få programmet att sluta koppla ihop geometrier så att jag enkelt kan flytta väggar utan att närliggande geometrier "följer med", tycker inte jag borde behöva ha varje geometri i ett eget lager för att åstadkomma detta
- Få fram "linjaler" och "hjälplinjer" som geometrierna kan "fastna" mot för att snabbt lägga till geometrier som ska ligga i linje på nån av axlarna

/Dea
 
Dea_34: Du gör fel, kolla någon tutorial så ser du hur det funkar. "Tape measure" finns för sista punkten, även andra trix att "snappa" mot hörn mm. Piltangenterna för att låsa längs axlar, håll inne shift för att håla kvar låsningen. Använd Group eller skapa Components för att lösa punkt 2.
 
Dea_34 skrev:
Efter att i många år ha kört Visio för enklare planlösningar, 2D ritningar mm tänkte jag göra lite 3D med SketchUp men efter nån timme sitter jag här med totalt psykbryt på programmet.....

Kan ju vara så att jag inte fattar alls men jag lyckas inte/irriterar mig på:

- Ange absoluta mått på en redan ritad geometri, dvs ändra den till nya mått
- Få programmet att sluta koppla ihop geometrier så att jag enkelt kan flytta väggar utan att närliggande geometrier "följer med", tycker inte jag borde behöva ha varje geometri i ett eget lager för att åstadkomma detta
- Få fram "linjaler" och "hjälplinjer" som geometrierna kan "fastna" mot för att snabbt lägga till geometrier som ska ligga i linje på nån av axlarna

/Dea
"Nån timme" räcker inte för att lära sig hantera ett 3D CAD-program. Mer tålamod än så får du ha. Har du kollat på de instruktionsfilmer som finns på hjälpsidorna?

Du kan skriva in de mått du vill ha.
Gruppera eller skapa objekt för att hålla isär olika delar.
Det finns ett verktyg för att skapa hjälplinjer, ja. Och man kan låsa mot axlarna genom att hålla ner piltangenter när man flyttar.
 
jeppeknaster skrev:
När jag skissar i sketchup och zoomar ut i skissen tappar jag detaljrikedomen och vid export till jpg ser man knappt vad det är. Finns det något sätt att behålla detaljerna även när man zoomar ut?

[bild]

vid inzoomning av vänstra delen framkommer betydligt mer detaljer.

[bild]


Jag körde exporterade ut det till Sketchup Layout och gjorde .jpg därifrån då hade jag kvar all detaljrikedom. Det är iaf ett sätt att lösa det på.
 
Finns det möbler m.m i gratis varianten?
 
I SketchUp Wharehouse hittar du bl.a. möbler som man kan ta hem gratis
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Hejsan

Detta verkar ha blivit "stora Sketchup-tråden" här på byggahus. Så jag lägger ut mitt första alster här tillsammans med min fråga. Har lyckats slänga ihop en trappa, som är tänkt i block-granit. dock är ytan på de block som ligger vid sidan av trappstegen i mittendelen, inte helt korrekt, ytan den ytan är skev. Det hänger ihop med att vinkel i delningen mellan den stenen och den nedre stenen inte blev helt rätt.

Den korrekta vinkeln på den delningen är ju halva vinkeln mellan de två stenarna. finns det något smidigt sätt att få till en korrekt vinkel.
Och, hur justerar jag nu min trappa på enklaste sätt, så det blir rätt. Idealt skulle man ju bara vilja ta tag i den yttre linjen av det plan som utgör delningen, och dra den rätt, men riktigt så enkelt verkar det inte vara.
Några tips?
Och, finns det några bra tutorials, hittade några på sketchup, men de var antingen alldeles för basala, eller alldeles för avancerade om dynamiska komponenter. Hittade inget vettigt mitt emellan.

trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabb fråga...kan man skala upp verktygsfält/menyer i Sketchup? Det är hemskt plottrigt på min laptopskärm som är 13.3" och 3200X1800px...
 
M
erikn81 skrev:
Snabb fråga...kan man skala upp verktygsfält/menyer i Sketchup? Det är hemskt plottrigt på min laptopskärm som är 13.3" och 3200X1800px...
Fungerar det inte att höja DPI/skalning av text i Windows?
 
Micke64 skrev:
Fungerar det inte att höja DPI/skalning av text i Windows?
Absolut, det funkar ju fint för menyerna iaf, men det är lite drygt att göra när jag ska använda Sketchup...de flesta programmen ser ju ok ut ändå. Tack för att du tog dig tid att svara!
 
B
erikn81 skrev:
Snabb fråga...kan man skala upp verktygsfält/menyer i Sketchup? Det är hemskt plottrigt på min laptopskärm som är 13.3" och 3200X1800px...
Har inte sketchup rätt enkla tangentbordskommandon för att slippa flytta muspekaren och klicka på en ikon? Om man är en lite flitigare använda dare så tror jag man har en del att vinna på att lära sig dessa.
 
Lägger in vad jag lyckats åstadkomma, har fortfarande lite problem med några saker:

- Hur flyttar jag ritade objekt/komponenter mellan lager?

- När jag valt meter som mått, byggnadskontoret vill ha det så, så visar den bara två decimaler vilket är jobbigt när man ska mäta upp saker. När jag skapar komponenter går det att mata in fler decimaler, t.ex. en regel på 0,045 m och det verkar bli rätt men det går inte att mäta upp....

- Samma problem som ovan om jag vill göra ett riktigt tunt objekt som bara är några mm, då verkar det bli avrundat till närmsta 5mm

- Behöver en vindplåtskiva och tänkte då följa tak-trekantslist-vindbräda och sen tillbaka fast förskjutet så det blir en tjocklek på några mm för att få rätt dimensioner och sen dra ut den i längsled men jag lyckas inte... några tips?

/Dea
 
  • Garage PA8 _1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage PA8 _2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.