hur gör man man om man vill ha fasade kanter?

håller på att skissa på en låda som jag gärna vill rita upp för att se hur den kommer att bli, och vill ha väldig fasade kanter runt om, alltså ett 90 hörn, men med fas om ni förstår mig:)
 
Bowman
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Hur får jag bort de svarta skarvpunkterna? Det ser inte klokt ut när jag zoomar ut. (Hur ser det ut om jag skriver ut i liten skala?)

Skärmavbild 2016-05-16 kl. 22.50.25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2016-05-16 kl. 22.50.07.png
 
Bowman skrev:
Kan detta vara nåt?
[länk]

Annars fortsätt googla på "bevelled edge sketchup" eller rounded corner, typ.
Nackdelen med roundcorners är att det är det går inte att toggla av och på, så har du gjort runda hörn är de där för att stanna. Det finns då inga raka hörn för att mäta referenspunkter mot tex. Bättre i Autocad där man kan slå av och på rundningen
 
Tänkte ge mig på detta verktyg igen...men gick inte länge förräns man blev arg. Kollar på Youtube men inte ens att dra upp ett tak funkar, vad gör jag för fel. Följer som jag tycker till punkt och pricka.

När jag använder "move" så går den bara åt sidorna jag kan inte köra den uppåt så jag får vinklat tak. Varför?? Markerar linjen och går till ändläge väljer move och försöker jag dra uppåt.. men funkar inte..Går med en vanlig rektangel men mitt hus har en utbyggnad där taket går lite längre. Se med följande fil. Frågan vilka linjer skall jag ha kvar och vilka skall jag markera för att göra hela taket?

edit: Gjorde 2 separat byggnader och flyttar ihop den verkar fungera bättre
 
Redigerat:
Hej Mattias!

Vad som spökar är linjer som man inte tänker på kan spöka. Dessa finns på den mindre huskroppen och kan vara svåra att se från vissa vinklar.

Börja med att rita upp den mindre huskroppen som den ser ut i din fil. Om du vill ha en speciell vinkel på taket kan du i det övre hörnet där du kopplar på nästa huskropp med hjälp av måttbandet lägga in en vågrätt hjälplinje. Sedan tar du och lägger gradskivan lodrätt med centrum i hörnet och vinklar upp hjälplinjen till önskat gradtal. Markera mittlinjen, ta Move-verktyget och klicka utan att släppa mittlinjen, håll ner uppåtpilen och dra tills taket kommer i linje med hjälplinjen. Alternativt kan du, om du vet höjden från väggbandet till nocken, strunta i hjälplinjen och i stället dra upp nocken en bit och sedan skriva in måttet.

Därefter ritar du in den större huskroppen och drar upp nocken på samma sätt tills taken är i liv med varann.

Lycka till!
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
har om tagit bort det, kan inte hitta de, bara prov.. inte de gamla som fanns förut..

eller är det jag som inte hittar, är till osx
 
Har öppnat programmet idag. Kul.
Har dock ett enkel problem.

Hur ska jag göra för att kunna påbörja ritningen genom att rita en exakt rektangel på 13 m x 18m?
I ACAD kunde jag via snap exempelvis.

Hur gör man i Sketchup?
 
Atom skrev:
Har öppnat programmet idag. Kul.
Har dock ett enkel problem.

Hur ska jag göra för att kunna påbörja ritningen genom att rita en exakt rektangel på 13 m x 18m?
I ACAD kunde jag via snap exempelvis.

Hur gör man i Sketchup?
Högerpil - skriv 13m -enter
Vänsterpil - skriv 18m - enter

Finns 90graders "snap" i sketchup också. Man tvingar programmet till en ritaxel med piltangenterna
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Går även att klicka ut en startpunkt, tex snap i origo, och sen skriva 13;18 eller 13000;18000 beroende på skala (meter/millimeter). Sen enter.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det med mått gick bra! Tackar!

Nu undrar jag om det finns ett snabbt sätt att skapa en dubbellinje med ett offset typ 0,4m runt hela taket eller annan yta för att kunna skapa taksprång?
 
  • 3D-modell av ett hus med röda markeringar som visar planerat taksprång runt taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Offset för att skapa dubbellinje, sen push/pull för att förskjuta. Samma där, istället för att klicka ut ändläget skriver du in önskat mått och trycker enter. Det går bra att markera flera linjer med shift+klick, alternativt ctrl+klick om det inte blir bra med dubbelklick.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag testar att få ett hål i kuben. Pushar in men det blir hela tiden bakstycke.

Hur får jag till det?
 
  • 3D-modell av två kuber där den ena har en synlig bakvägg och den andra är helt tom inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Atom skrev:
Jag testar att få ett hål i kuben. Pushar in men det blir hela tiden bakstycke.

Hur får jag till det?
Markera ytan och tryck delete
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.