JKrister skrev:
Markera ytan och tryck delete
Jag gör nog fel. Radera, raderar för mycket. Bara yttre skalet blir kvar.
 
Jag har sett att man kan lägga till mått med streck och pilar på en planritning. Hur lägger jag till dem?

Omarkerad planritning av en våning med rumskonturer och spiraltrappa, utan måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du använder "Dimension Tool".

Markerar först det ena "hörnet" och sedan det andra "hörnet" och dra ut åt ena hållet.

Sedan kan man även editera linjen. Högerklicka och välj olika val.
 
  • Gilla
jonas.larsson
  • Laddar…
Jag försöker flytta garaget från startpunkten på pilen till pilen. Men resten av huset förvrängs då jag provar... Hur ska man göra?
 
  • 3D-modell av ett hus där garaget markerats med blått och en röd pil visar flyttriktningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden så ser det inte ut som om garaget är en egen komponent. Hur är det med huset, består det av en/flera komponenter? Om inte så tror jag att problemet är att huset och garaget "delar" på samma linjer.

Jag försöker alltid att göra en komponent av varje del innan jag fortsätter. Mycket enklare då att flytta runt saker och hålla isär de olika delarna. Markera alla linjer/ytor manuellt eller dubbel/trippelklick och tryck "g". Du kan även namnge dem om du vill.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hur markerar man sen en komponent?
 
Atom skrev:
Hur markerar man sen en komponent?
Klickar på den.
 
Jag gjorde som du skrev tidigare. Markerade garaget och tryckte g.
Sen kallade den för garage.
Nu när jag klickar på den, markeras linjen jag klickar på. Inte hela komponenten.

Jag måste ha bommat något...
 
När du markerat alla linjer och ytor som tillhör garaget så trycker du g + retur. Därefter så får du en blå ram som ett rätblock runt hela. Får du inte det så har det inte skapats någon komponent. Kanske det är så att du missat någon linje eller yta? Är huset en egen komponent så prova att markera detta och välj "hide". Pss ser du bara garaget och kan lättare hitta vad du behöver göra.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag vet inte om det varit uppe tidigare i tråden men Jay Bates har en hel del informativa klipp på youtube kring just Sketchup.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Du har rätt. Jag måste ha missat något. Nu gick det bra!
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Nu har jag ritat en del. Inte mycket men lite.

Hur lägger jag in fönster och dörrar?
 
Redigerat:
Har fått en nybyggnadskarta från kommunen i DWG format. Kan importera den i Sketchup och skulle nu vilja skapa en 3D modell av tomten. Lager informationen från AutoCad verkar försvunnit men kan se höjdpunkterna.

Hur kommer man vidare? Går det?

3D-modell i Sketchup med markeringar för höjdpunkter och suddiga lager från en DWG-fil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gustavk skrev:
Har fått en nybyggnadskarta från kommunen i DWG format. Kan importera den i Sketchup och skulle nu vilja skapa en 3D modell av tomten. Lager informationen från AutoCad verkar försvunnit men kan se höjdpunkterna.

Hur kommer man vidare? Går det?

[bild]
Utan höjdlinjer så blir det ju rätt mycket handpåläggning. I DWG-filen jag fick från kommunen var det gott om lager och höjdlinjer var ett av dessa, då gick det markera alla och be sketchup skapa en geometri åt mig vilket var väldigt smidigt.

Känns som att något kanske blev galet vid deras export. Men om du ser till att skapa konturlinjer utifrån punkterna manuellt så kan du sedan skapa geometrin såhär:
https://help.sketchup.com/ru/article/3000132
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.