331 984 läst · 542 svar
332k läst
542 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
det finns säkert fönster att hämta på 3D Warehouse men kanske inte exakt som man vill ha.A Atom skrev:
Men kanske liknande som man kan modifera.
Och det är ju lämpligt att göra fönstret till en komponent.
Då borde det gå att lägga in Glue och Cut i komponenten så att fönstret bara kan hamna på en vertikal vägg och automatiskt skär hål i väggen.
Jag är i behov av att göra ritningar, ganska många sådana. Nu när Sketchup inte längre är gratis, vad använder ni för program?
Är Sketchup värt de ca 6-7 000 kr det kostar för en licens?
Är Sketchup värt de ca 6-7 000 kr det kostar för en licens?
SketchUp Free menar du? Rätta mig om jag har fel men den är väldigt avskald och endast i webbläsaren?
Eller har jag missat något fundamentalt...?
Eller har jag missat något fundamentalt...?
Snyggt, ibland har man svaret rakt framför näsan.. Tack för hjälpen
yes, finns flera sätt, utan plugin så får du rita av höjdkurvan och sen lägga den på rätt höjd, sen använda sandbox from countours. vet inte om den finns med i Make.
annars finns toposhaper, plugin som bara är att ladda ner,
där ritar man punkter på rätt plats till rätt höjd, fler punkter bättre upplösning (mer detaljer )så att säga.
sen använder man en funktion som gör en yta, går sen att få denna i ett rutnät så det blir ännu snyggare mesh.
har för mig att det finns ett ganska bra youtube klipp. bara sök toposhaper så löser du det.
där ritar man punkter på rätt plats till rätt höjd, fler punkter bättre upplösning (mer detaljer )så att säga.
sen använder man en funktion som gör en yta, går sen att få denna i ett rutnät så det blir ännu snyggare mesh.
har för mig att det finns ett ganska bra youtube klipp. bara sök toposhaper så löser du det.
Tack jag ska testa! Räcker det med en enkel printscreen från dator av höjdkurvan eller måste det vara någon speciell fil (för sketchup)?pjapen skrev:yes, finns flera sätt, utan plugin så får du rita av höjdkurvan och sen lägga den på rätt höjd, sen använda sandbox from countours. vet inte om den finns med i Make.
Finns det någon som kan hjälp mig att göra en riktig basic ritning?
Är på en kökslucka som ska ha ett mönster, men kan inte inte riktigt få till måtten så det ser bra ut
är bara en 4kant med streck
mvh
Är på en kökslucka som ska ha ett mönster, men kan inte inte riktigt få till måtten så det ser bra ut
är bara en 4kant med streck
mvh
Du måste nog komma med fler detaljer. Vilka är måtten? Hur ska mönstret se ut?B berne88 skrev:
Lättast är det nog om du lägger upp ett foto av en pappersskiss.