Sketchup är den sämsta skit jag någonsin använt, fattar inte att folk använder den här dyngan! :surprised:
 
Sketchup var bra tills Trimble tog över.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vilka alternativ tycker ni är bättre idag? Gratis resp rimlig kostnad?
 
Jag har inte hittat något bra alternativ som ligger mellan 'simpla' inredningsplaneringsprogram och riktiga CAD-program.
Solid Edge är gratis om man påstår att man studerar, men det är tyvärr inget program man plockar fram som nybörjare för att rita upp stommen till attefallaren.
 
C crazytok skrev:
Sketchup är den sämsta skit jag någonsin använt, fattar inte att folk använder den här dyngan! :surprised:
Det har dock en väldigt stor fördel. Det är helt frivilligt att använda det.
 
  • Gilla
  • Haha
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Sorry. Jag hade otur när jag tänkte. Jag har bara tillgång till jobbdator där jag inte kan installera någon mjukvara. Så jag kan varken köra äldre vers av Sketchup eller andra alternativ. Nu började jag pilla med ett projekt webversionen och har kommit för långt för att orka börja om. Istället för göra en riktig ritning med egna komponenter, snygga lager osv så har jag nu ännu ett projekt ritat på frihand
Skapa komponenter: markera det som ska ingå i komponenten och tryck G.

Lager: heter numera Tags i SketchUp. Om de blir snygga eller inte beror på hur du ritar.
h-man h-man skrev:
- vända riktning på material. Tex skulle Fencing Wood Old bli representativ panel om jag kunde vrida den 90gr...
Markera ett objekt med materialet i fråga. Högerklicka på det och välj "Textur".
h-man h-man skrev:
-hur ändra storlek på ritade objekt. Tex om jag har ritat en rektangel och vill göra den bredare. Det borde gå att typ markera två hörnor och dra men jag har inte knäckt gåtan
Tacksam för tips
Markera den kant du vill flytta genom att klicka på den. Välj Flytta-verktyget (tryck på M). Klicka någonstans, flytta muspekaren i önskad riktning, klicka igen när du är klar.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Kan man inte spara en kopia av ett projekt med nytt namn? Jag har ritat upp ett befintligt hus för bygglovsansökan. Nu vill jag göra ändringar i projektet för att rita upp hur jag tänkt att det ska se ut. Går det inte att spara originalprojektet så att jag har två versioner?
Det här gör mig tokig. Det kan väl inte vara meningen att man ska vara tvungen att gå tillbaka i historiken för att kunna ha två versioner av samma projekt?

Edit. Jag lyckades till sist hitta nån form av Utforskare som gjorde att jag kunde spara en kopia med nytt namn. Puh
 
Redigerat:
h-man h-man skrev:
Det här gör mig tokig. Det kan väl inte vara meningen att man ska vara tvungen att gå tillbaka i historiken för att kunna ha två versioner av samma projekt?

Edit. Jag lyckades till sist hitta nån form av Utforskare som gjorde att jag kunde spara en kopia med nytt namn. Puh
Klicka på "Arkiv", dvs mappsymbolen uppe till vänster, välj "Spara som" i menyn. Alltså ungefär så som man gör i alla andra program.

Annars har du nu ett utmärkt tillfälle att använda Tags, (tidigare Lager). Rita det befintliga i ett lager, förändringarna i ett annat lager. Sedan kan du med ett par klick växla mellan det gamla och det nya.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
1) Har ni tips på hur man jobbar smart med lager (Tags)? Jag hittar inte riktigt logiken. Grejer fastnar i fel lager eller inte i något lager alls

2) Tips på hur jag får mitt projekt till att bli snyggt i 2D? Jag skulle t.ex vilja ha fasadritning med horisontellt perspektiv från alla fyra väderstreck men det verkar i princip vara omöjligt att få till rätt vinkel mha Orbit och Pan. Även om jag har ordentliga fält och tar bort material så att fältet är "vitt" så ser det ut som om man på vissa ställen ser detaljer och linjer som borde vara dolda bakom fältet- inte snyggt alls... Jag skulle vilja ha tydliga konturer och lägga till mått. Utifrån tidigare kommentarer borde jag kunna lösa det här t.ex med lager men se 1)

3) Kan jag importera en bild i tex jpeg (t.ex en gammal planritning) och sen rita upp nytt projekt mha t.ex ett nytt lager ovanpå och skala? Det gick i gamla sketchup om jag inte minns fel
 
h-man h-man skrev:
1) Har ni tips på hur man jobbar smart med lager (Tags)? Jag hittar inte riktigt logiken. Grejer fastnar i fel lager eller inte i något lager alls
LAGER

I SketchUp kontrollerar lagren ENDAST visningen av din geometri.

Varning: Om du har bildredigeringserfarenhet eller arbetar i CAD, förväntar du dig förmodligen att SketchUps lager ska hålla elementen separerade från varandra. I SketchUp isolerar inte lagren geometri från annan geometri, men om du använder SketchUp-lager och förväntar dig att de ska göra det, blir 3D-modellering en svår och frustrerande upplevelse. Geometrin i varje lager fäster till de andra lagren och du kommer att välja, flytta, sträcka och på andra sätt ändra geometrin på sätt som du inte förväntar dig.

Tips: Ställ in dina förväntningar i enlighet med detta. Använd lager bara för att kontrollera synlighet, enligt rekommendationerna i den här artikeln.

För att arbeta framgångsrikt med SketchUp-lager måste du förstå följande begrepp:
  • Varje modell har ett Layer0. Layer0 är standardlagret, och du kan inte radera det. Layer0 är som ett baslager som du ritar allt i din modell. Du lägger bara till nya lager för att kontrollera synligheten.
  • En grupp eller komponent bestämmer lagrets synlighet för de enheter som gruppen eller komponenten innehåller. Så för att kontrollera synligheten, associera bara en grupp eller komponent med ett lager (inte element inom den gruppen eller komponenten). Rita alltid enskilda element i Layer0 och lämna dem där. När du associerar gruppen eller komponenten med ett lager, ligger enheterna i gruppen eller komponenten kvar på Layer0, där de hör hemma.
  • Geometrin är ihopkopplad. Kom ihåg att i SketchUp isolerar inte lager geometrin. Grupper och komponenter gör det. Utan grupper och komponenter är geometri på ett lager kopplad till geometri på varje annat lager.
När du tillämpar dessa begrepp för att skapa en 3D-modell som har lager för att styra synligheten, ser processen ut så här:

  1. Rita allt i Layer0.
  2. Organisera delar av din modell i grupper eller komponenter.
  3. Skapa ett nytt lager.
  4. Associera endast den gruppen eller komponenten med det lagret. Upprepa steg 3 och 4 tills du har ett lager för varje grupp eller komponent vars synlighet du vill växla till eller från.
  5. Använd Layout Manager för att styra gruppens eller komponentens synlighet

Detta är hjälpen till fristående programmet men det borde väl gälla för webversionen också...
 
Redigerat:
h-man h-man skrev:
2) Tips på hur jag får mitt projekt till att bli snyggt i 2D? Jag skulle t.ex vilja ha fasadritning med horisontellt perspektiv från alla fyra väderstreck men det verkar i princip vara omöjligt att få till rätt vinkel mha Orbit och Pan. Även om jag har ordentliga fält och tar bort material så att fältet är "vitt" så ser det ut som om man på vissa ställen ser detaljer och linjer som borde vara dolda bakom fältet- inte snyggt alls... Jag skulle vilja ha tydliga konturer och lägga till mått. Utifrån tidigare kommentarer borde jag kunna lösa det här t.ex med lager men se 1)
Har du inte tillgång till Sketchup Layout? Det är det program som skapar 2D-ritningar från din 3D-modell.
 
Här finns s.k. standardvyer där du direkt och snabbt kan lägga upp en modell mer rakt och platt på skärmen utan att använda orbit eller pan.

Jag har ett svenskt Sketchup men du kan kanske klura ut var det finns på den engelska versionen.

Skärmdump av SketchUp med meny för standardvyer och ett modellerat trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och glöm inte att kryssa i 'parallellprojektion'.
 
Stort tack för tips. Jag har noll erfarenhet av andra 3D program (på gott och ont).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.