M
Kolla hur filen ser ut i DWG Truview. Det är gratis från Autodesk.
 
Hej.
Hur tusan arbetar man med lager i Sketchup make 2017?
I rullgardinsmenyn kan jag tända men inte släcka lager och jag finner inget sätt att skapa nya.
Känner mig just nu lite bakom...
 
Har börjat pilla lite med sketchup igen efter att ha låtit den ligga i träda länge. Har tänkt göra en skiss över det som förhoppningsvis blir mitt sommarhus. Istället för att rita allt på frihand och ignorera lager osv som jag gjort tidigare så tänkte jag försöka lära mig och göra rätt från början...

Men är det nån som kan peka mig i riktning mot nån tutorial som konkret visar tex:
-hur jag lägger till ett lager med mått så att den blir som en riktig ritning
-hur jag smidigt gör mina väggar tjocka och lägger till fönster och dörrar

Initialt tänkte jag jobba i 2D och sen när jag fått till alla innerväggar så ska jag förhoppningsvis kunna push/pull alla väggar

Tacksam för tips och synpunkter
 
  • Enkel 2D skiss av sommarhus grundplan skapad i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har arbetat en del i sketchup, runt en 5 år.
Gällande lager finns inget konkret, man kan arbeta helt utan dem i mindre projekt och bara använda sig av objekt eller component som det heter i sketchup världen.
Men ska du rita 2d hade jag bara kört med componenter så länge det gäller planritning och sen om man vill rita EL och VS så kan man ta till andra lager då det lätt kan bli kladdigt vid ev utskrift. men Youtube är fylld med bra tutorials tyvärr är de bästa på engelska.

Tyvärr så har många på youtube börjat med plugins som inte är gratis och detta gör vissa av dem mindre användarvänliga om man inte tänkt att lägga några pengar på programmet.

Så ut på youtube och sök! jag har nog set de mesta men inget som gav helheten som du kanske letar efter utan fastnar du så leta specifikt på lösning så brukar det ordna till sig.
 
h-man h-man skrev:
Har börjat pilla lite med sketchup igen efter att ha låtit den ligga i träda länge. Har tänkt göra en skiss över det som förhoppningsvis blir mitt sommarhus. Istället för att rita allt på frihand och ignorera lager osv som jag gjort tidigare så tänkte jag försöka lära mig och göra rätt från början...

Men är det nån som kan peka mig i riktning mot nån tutorial som konkret visar tex:
-hur jag lägger till ett lager med mått så att den blir som en riktig ritning
-hur jag smidigt gör mina väggar tjocka och lägger till fönster och dörrar

Initialt tänkte jag jobba i 2D och sen när jag fått till alla innerväggar så ska jag förhoppningsvis kunna push/pull alla väggar

Tacksam för tips och synpunkter
Grunderna i lagerhantering....
https://help.sketchup.com/en/article/3000122

Bygger man upp en hel husmodell så finns det all anledning att använda lager för att enkelt kontrollera vad som ska visas. Annars blir det jobbigt att dölja och plocka fram de delar av huset som man vill jobba med.

Om man ska göra en RITNING på ett hus, inte en modell, så är det väl Sketchup Layout man behöver som bara finns i PRO tror jag.
Jag har precis börjat rota i Layout så jag kan inte det än.
Men för att måttsätta ett helt hus som är ritat i 3D så får man nog tänka till för att det ska bli överskådligt och tydligt.

Men om man bara har MAKE så kan jag tänka mej att man grovt kan göra så här:
1. Skapa bottenplattan på huset med innerväggar.
2. Måttsätt delarna, ytterkonturer, rummen mm och lägg måtten i olika lager, t.ex. yttermåtten i ett lager och rumsmåtten i ett annat, placeringar av olika delar i ytterligare ett lager osv. Namnsättning lager är viktigt så man förstår vad de innehåller och lätt kan plocka fram rätt mått.
3. El och VVS i separata lager. Mått på placeringar där också i separata lager.

När man sen börjar göra om 2D till 3D med push/pull och ska börja måttsätta det så antar jag att man får göra på samma sätt. Måttsätta i olika vyer och lägga i separata lager. Kan bli många lager....

Och naturligtvis, jobba hela tiden med grupper och komponenter så att inte delar klistrar ihop sig. Olika lager separerar och hindrar ju inte hopklistring mellan lagren. De styr bara det som visas.

Sen när man ska skriva ut ritningar får man tända och släcka rätt lager och lägga sig i rätt vy så man ser det som man vill skriva ut (Toppvy, sidovyer osv)

Grunder i måttsättning i 3D-modell

Här en video om att fixa till ett hus...kan kanske hjälpa till
 
Jag skulle behöva skaffa någon typ av platta eller dyl för att kunna rita i sängen... Något som inte kostar multum. Har ni förslag? Går den att köra under Android?

Hur skulle ni lösa det?
 
Sketchup finns inte för Android - Bara en viewer, men det har du ingen nytta av om du vill rita.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
har rita en mall som jag nu vill skriva ut i fullformat. Då detn kommer bli nästan 2m lång och 90cm bred, så måste jag skriva ut den hos en reklambyrå. Men behöver spara filen så det bara är att mail över den till dom, å be dom printa ut den.

hur gör man då
 
K Kane skrev:
Har du kollat kravspecen, [länk] ?
Oj. Ska kolla. Tack.
 
Hur ritar ni fönster?

Ritar eller hämtar någonstans?

Skapar komponenter?
 
Jag ritar egna. Iofs brukar jag utesluta gångjärn och andra beslag, men i övrigt är jag ganska noggrann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.