10 170 läst · 49 svar
10k läst
49 svar
Skarvkoppla, reve-kabel?
Klipp den ensamma kabeln en bit ifrån dosan och förläng den med hjälp av 2 dosor. Rör inte den befintliga dosan, så slipper du skala upp alla kablarna igen. Visst, det blir 3 dosor i marken, men det spelar ingen större roll eftersom de är nergrävda.sevilla skrev:
Den är ju avsedd för utomhusbruk, men personligen skulle jag använt gjutharts.sevilla skrev:
Nu är ju gjutharts lite svårt för privatpersoner att köpa så använder du silikon så se till att dosan verkligen blir fylld och tät med silikonet.
Jag har tänkt om och tänkte nöja mig med nuvarande placering på belysningen.
Dock när jag skulle flytta lite på dosan så såg jag att det inte var speciellt tätt överhuvudtaget.
Där den svarta kabeln går in i den vita dosan så var det inte tätt, man såg till och om de färgade trådarna som går innanför det svarta höljet.
Jag antar att inte det är rätt?
Vad kan hända om det kommer fukt där (vilket det förstås kommer att göra)?
Dock när jag skulle flytta lite på dosan så såg jag att det inte var speciellt tätt överhuvudtaget.
Där den svarta kabeln går in i den vita dosan så var det inte tätt, man såg till och om de färgade trådarna som går innanför det svarta höljet.
Jag antar att inte det är rätt?
Vad kan hända om det kommer fukt där (vilket det förstås kommer att göra)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Ännu så länge är det ingen fara på taket, för vi pratar väl om sekundsidan om transformatorn (12 V-sidan)?
Nu får du tillfälle att använda silikonpistolen!
Nu får du tillfälle att använda silikonpistolen!
Vilken sida som är vilken har jag ingen aning om.Bo.Siltberg skrev:
Men jag menar sidan som där en kabel går in i den vita dosan som jag menar (där man ser att det inte är tätt).
Den andra sidan om dosan går det ut 3st mindre kablar till vardera armatur, det är alltså inte denna sida jag pratar om.
Köpa vanligt silikon och bara köra på eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Ja, kör på !
Sagt och gjort!Bo.Siltberg skrev:
Köpte idag silikon av Casco som ska fungera både ute och inne, även i våtrum.
Jag tog ett kort på vardera sida på hur det såg ut innan jag silikonade.
Se bifogade bilder som heter dosa1 och dosa2.
Sedan ett kort på hur det såg ut när jag silikonat precis (har inte torkat än förstås).
Hur ser det ut?
Du skulle ju använt genomskinligt silikon så kopplingarna var tillgängliga för inspektion.
Näe men från vad man kan se så ser understa bilden bra ut, den översta skulle du haft ytterhöljet ända in i dosan, men det är den dosan som är ändrad nu vad jag förstår.
Glöm inte lägga fina fyllnadsmassor runt kablarna.
Näe men från vad man kan se så ser understa bilden bra ut, den översta skulle du haft ytterhöljet ända in i dosan, men det är den dosan som är ändrad nu vad jag förstår.
Glöm inte lägga fina fyllnadsmassor runt kablarna.
Det kanske man skulle gjort, det tänkte jag inte på.Slugge skrev:
Men ser det vettigt ut, eller ska jag balta på med betydligt mycket mer?
Den översta bilden är innan jag silikonade och den understa efter att jag silikonade.Slugge skrev:
Som det ser ut på översta bilden har den alltså legat i marken ett bra tag, kan någon skada ha skett?
Jag kanske skulle försökt trycka in ytterhöljet innan jag silikonade, försent nu i vilket fall.
Ska man det? Med fyllnadsmassor menar du sten antar jag?Slugge skrev:
Ska jag lägga det där dosan ligger eller där kabeln mellan dosan och armaturerna går eller där armaturerna tittar upp ur marken?
Utan dragavlastning på lösa kablar i en dosa gör att du kan dra loss kablarna och det kan du göra oavsett om det är <50 Volt eller >50 Volt.yxis skrev:
Nu är det ju inte lika farligt om kabeln slits loss från dosan om det är <50 Volt.
Ja, fast nere i marken så blir det väl normalt inga dragkrafter att tala om, och om det skulle bli dragkrafter (tjälskott) så lär de slita av kabeln, eller?
Jämför att man har inte dragavlastning när en markkabel kommer upp ur marken och går in i en dosa, trots att kabeln ligger "löst" i marken.
Jämför att man har inte dragavlastning när en markkabel kommer upp ur marken och går in i en dosa, trots att kabeln ligger "löst" i marken.
Den första silikon-rundan som ni ser på publicerade bilden blev inte så bra, det släppte lite.
Jag fick göra om det och sedan så var jag tvungen att lägga ner den i marken eftersom jag var tvungen att gräva igen.
Den hade nog inte torkat till 100%, tror ni att det gör ngt?
Jag hade tyvärr ingen sand att fylla runt dosan så jag tog grus istället, bör det funka?
Jag fick göra om det och sedan så var jag tvungen att lägga ner den i marken eftersom jag var tvungen att gräva igen.
Den hade nog inte torkat till 100%, tror ni att det gör ngt?
Jag hade tyvärr ingen sand att fylla runt dosan så jag tog grus istället, bör det funka?
Uppdaterar.
Jag har alltså nu slängt ner dosan i marken igen.
Fyllde upp med grus runt om.
Vad kan hända om det visar sig att det inte riktigt blev tätt utan att det ser ut som den översta bilden i nr 36 i denna tråd?
Jag har alltså nu slängt ner dosan i marken igen.
Fyllde upp med grus runt om.
Vad kan hända om det visar sig att det inte riktigt blev tätt utan att det ser ut som den översta bilden i nr 36 i denna tråd?