64 218 läst · 173 svar
64k läst
173 svar
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Då jag fått flera bra svar och frågor så svarar jag på allas här istället för en och en.
Jag meddelade honom att jag ville diskutera fakturan och han kontaktade mig kort därefter. Vi förde en diskussion där jag sa att min uppfattning är att antalet timmar överskred vad jag ansåg att de varit här, även om de var två. Jag sa även att jag inte visste om att hon skulle vara med och ifrågasatte hur arbetet plötsligt kunde vara dubbelt så dyrt för att hon var det. Han menade att de tillsammans jobbar dubbelt så fort men att ha någon bredvid sig när man sätter lister och denne har som enda uppgift att kapa listen och sedan stå bredvid och titta på ser jag inte riktigt som likvärdigt arbete som honom. Att gå ner från en stege och kapa en list för en person kan knappast förlänga arbetstiden med mer några än antal minuter, så känns inte kul betala ”dubbelt” för sånt arbete. Speciellt inte till samma pris som byggaren.
Tyvärr har jag inte noterat alla antal timmar denna gång då jag missade det under någon vecka pga att jag är gravid och jättetrött. Tyvärr 😪
Angående offert bad vi om en sådan men han hävdade att det blir billigare att arbeta per timme. Då det tidigare överensstämt och han arbetat ensam ifrågasatte vi inte det denna gång. Därför kom det som en chock nu att de var två under ett arbete vi bestämde med honom när han bara arbetade ensam. Denna person har nyligen blivit arbetslös. Jag antar han skulle kommit ensam om det inte var så.
Jag tror vi får svårt att bestrida antal timmar även om vi känner de inte stämmer. Jag bad han återkomma med sitt underlag hur de har jobbat och hur många timmar som lagts på respektive jobb. Handlar om 4 mindre separata arbetet som fakturerats på samma. Det borde man väl kunna få? Så man kan ifrågasätta tiden rimligtvis.
Det vi möjligtvis skulle kunna ifrågasätta ytterligare och kanske även få rätt i är väl varför han med sin långa erfarenhet och utbildning debiterar samma kostnad för sin medföljande som hjälpt till att hålla upp delar, städa undan, bära ut skräp och stå bredvid och ge verktyg? Spontant tänker jag att om två byggare med liknande erfarenhet och utbildning jobbar med varandra kanske den ena sätter lister medan den andra påbörjar något annat arbete. Inte att den enda står bredvid och väntar tills ordinarie byggaren är färdig innan de tillsammans fortsätter med nästa projekt.
460kr exklusive moms x 2 är det vi fått betala per timme de varit här.
Jag borde ha ifrågasatt varför de är två medan hon var med, men då han haft med sig andra familjemedlemmar som ej debiterats för (barn som läser till byggare) så antog jag det var samma här eller att det åtminstone skulle debiteras med längre timpenning.
Jag kan återkomma med vad som utförts för arbete. Vore intressant om någon med erfarenhet kan dela vad de skulle ha offererat för ett liknande arbete.
Jag meddelade honom att jag ville diskutera fakturan och han kontaktade mig kort därefter. Vi förde en diskussion där jag sa att min uppfattning är att antalet timmar överskred vad jag ansåg att de varit här, även om de var två. Jag sa även att jag inte visste om att hon skulle vara med och ifrågasatte hur arbetet plötsligt kunde vara dubbelt så dyrt för att hon var det. Han menade att de tillsammans jobbar dubbelt så fort men att ha någon bredvid sig när man sätter lister och denne har som enda uppgift att kapa listen och sedan stå bredvid och titta på ser jag inte riktigt som likvärdigt arbete som honom. Att gå ner från en stege och kapa en list för en person kan knappast förlänga arbetstiden med mer några än antal minuter, så känns inte kul betala ”dubbelt” för sånt arbete. Speciellt inte till samma pris som byggaren.
Tyvärr har jag inte noterat alla antal timmar denna gång då jag missade det under någon vecka pga att jag är gravid och jättetrött. Tyvärr 😪
Angående offert bad vi om en sådan men han hävdade att det blir billigare att arbeta per timme. Då det tidigare överensstämt och han arbetat ensam ifrågasatte vi inte det denna gång. Därför kom det som en chock nu att de var två under ett arbete vi bestämde med honom när han bara arbetade ensam. Denna person har nyligen blivit arbetslös. Jag antar han skulle kommit ensam om det inte var så.
Jag tror vi får svårt att bestrida antal timmar även om vi känner de inte stämmer. Jag bad han återkomma med sitt underlag hur de har jobbat och hur många timmar som lagts på respektive jobb. Handlar om 4 mindre separata arbetet som fakturerats på samma. Det borde man väl kunna få? Så man kan ifrågasätta tiden rimligtvis.
Det vi möjligtvis skulle kunna ifrågasätta ytterligare och kanske även få rätt i är väl varför han med sin långa erfarenhet och utbildning debiterar samma kostnad för sin medföljande som hjälpt till att hålla upp delar, städa undan, bära ut skräp och stå bredvid och ge verktyg? Spontant tänker jag att om två byggare med liknande erfarenhet och utbildning jobbar med varandra kanske den ena sätter lister medan den andra påbörjar något annat arbete. Inte att den enda står bredvid och väntar tills ordinarie byggaren är färdig innan de tillsammans fortsätter med nästa projekt.
Jag borde ha ifrågasatt varför de är två medan hon var med, men då han haft med sig andra familjemedlemmar som ej debiterats för (barn som läser till byggare) så antog jag det var samma här eller att det åtminstone skulle debiteras med längre timpenning.
Jag kan återkomma med vad som utförts för arbete. Vore intressant om någon med erfarenhet kan dela vad de skulle ha offererat för ett liknande arbete.
Fick du något prisindikation innan arbetet började?D Domherren_ skrev:Då jag fått flera bra svar och frågor så svarar jag på allas här istället för en och en.
Bara vägra o betala för henne, man tar inte med sig familj på jobb och sedan fakturerar för dessa!D Domherren_ skrev:
Dåså.D Domherren_ skrev:
Acceptera att betala det beloppet +15% som max, resten får han stå för om ni inte gjort något tilläggsavtal.
En bra grej är att bifoga en spec på timmar.
Datum/ antal Tim/ uftfört arbete.
Datum/ antal Tim/ uftfört arbete.
Men jag undrar om det borde varit underförstått av mig att det innefattar två personers arbete när han säger det tar en hel dag (7-8 timmar)? Man får räkna en dags arbete sa han.Dowser4711 skrev:
Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två håller.
Om han inte specificerade att det skulle vara två personer faller det på att han är yrkesman och du privatperson.D Domherren_ skrev:Men jag undrar om det borde varit underförstått av mig att det innefattar två personers arbete när han säger det tar en hel dag (7-8 timmar)? Man får räkna en dags arbete sa han.
Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två håller.
Han har skyldighet att vara tydlig, du har rätt att vara "okunnig".
(Dvs, även om. man kan tycka att du borde ifrågasatt det tidigare när du märkte att de var två personer på plats så är det rimligt att du antog att det var någon oavlönad/lågavlönad lärling som inkluderades i det som var avtalat.)
Så, har han gett en ungefärlig prisuppgift och inte haft en diskussion om ändring av uppdraget så får han inte fakturera mer än 15% över det.
Typiskt hantverkarfifflande; offerera pris per timme och sedan skicka två personer varav en inte gör något. Föreslår att du betalar timpriset gånger antalet timmar för en gubbe och bestrider resterande.D Domherren_ skrev:Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.
Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.
Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.
Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).
Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?
Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?
Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Jag inser mer och mer att det antagligen inte är så konstigt att jag reagerar på fakturan. Det faktum att hans barn som utbildar sig till byggare följt med utan att vi blivit debiterade för det förstärkte ju att jag verkligen inte trodde vi skulle bli debiterad det dubbla när han fru gjorde det.
Ytterligare en fundering. Om nu båda är likvärdiga att faktureras för. Varför har inte den ena gjort listningen medan den andra tex gjort nåt annat? I detta fall har den ena mest bistått som hjälp till den ena vilket enligt mig bara gjort allt betydligt dyrare för oss. Tack för alla svar. Vi kommer definitivt ifrågasätta detta men först och främst få ett korrekt underlag för arbetet.