31 154 läst · 91 svar
31k läst
91 svar
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 136 inlägg
Här tror jag det behövs en utbildningsinsats... 😉M MetteKson skrev:Jag tänker på ytterligare en sak. Det är möjligt för företag att få lönebidrag från arbetsförmedlingen under viss tid för att ”ta sig an” någon som är arbetslös (och att det förhoppningsvis leder till en anställning). I byn där jag bor har detta tyvärr utnyttjats, dels genom att mindre firmor tar emot arbetslösa under flera perioder utan någon egentlig tanke att anställa. Dels har det förekommit att arbetslösa brorsöner, kusiner etc har fått praktikjobb under de premisserna.
Om det skulle vara så i TS fall är det ju dubbelt ”lurendrejeri”. Hur, och om det går att kolla, vet jag tyvärr inte.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod
Lönebidrag är ett stöd som finns till för att kompensera för en funktionsvariation som påverkar möjligheten att arbeta. Eftersom det är en helt vanlig anställning i grunden går det inte att "ta emot" någon med stödet utan att anställa denne.
Det finns inget som heter "praktikjobb". I dagsläget finns det tre olika verksamheter som kan ordna praktik åt en person; skola (kallas APL oftast), kommunen (endast i egen verksamhet) och Arbetsförmedlingen Praktik är en insats som riktar sig till en individ, inte till företaget. Personen som har praktik ska få något från företaget som tar emot denne, utan att det finns ett anställningsförhållande. Generellt så bör inte Arbetsförmedlingen bevilja praktik hos nära släktingar. Troligen har kommunen och skolan något lösare
Att personer som har praktik är med på arbetsplatser och deltar i arbetet är ju självklart, hur ska man annars kunna lära sig något..
Hur en företagare tar betalt för personens arbete är något helt annat, de har ju såklart kostnader för personen som behöver bäras av någon. Att bara förlita sig på altruistiska arbetsgivare tror jag är något naivt, så endera får företagets kund stå för kostnaden, eller det gemensamma. I dagsläget betalas inga skattepengar till företag som tar emot praktikanter, så kunden är enda alternativet.
Vilket leder oss tillbaka till ursprungliga frågeställningen, är det ett rimligt pris eller inte?
Vilket anställningsförhållande som gäller för personerna som utför arbetet är oväsentligt, om det inte är något man kommit överens om innan. Vissa kommunala verksamheter har inskriva krav i sina upphandlingar att företaget som utför arbetet ska ta emot ett visst antal praktikanter tex.
Uppenbarligen har man inte kommit överens om något här, utom möjligen en vag prisuppgift och uppskattning av timmar.
Husägare
· Klagshamn
· 89 inlägg
Du missar att det finns något som heter Nystartsjobb. Som arbetsgivare kan jag provanställa en person som är berättigad till Nystartsjobb, få bidrag för personen i 6månader och sedan välja att avsluta anställningen innan provanställningen går ut. Ofta kan man få 2 * arbetsgivaravgiften upp till 20.000kr per månad vilket i praktiken blir ca 72.000kr in i kassan för företagaren under en sex månaders period.Dan_Johansson skrev:Här tror jag det behövs en utbildningsinsats... 😉
[länk]
Lönebidrag är ett stöd som finns till för att kompensera för en funktionsvariation som påverkar möjligheten att arbeta. Eftersom det är en helt vanlig anställning i grunden går det inte att "ta emot" någon med stödet utan att anställa denne.
Det finns inget som heter "praktikjobb". I dagsläget finns det tre olika verksamheter som kan ordna praktik åt en person; skola (kallas APL oftast), kommunen (endast i egen verksamhet) och Arbetsförmedlingen Praktik är en insats som riktar sig till en individ, inte till företaget. Personen som har praktik ska få något från företaget som tar emot denne, utan att det finns ett anställningsförhållande. Generellt så bör inte Arbetsförmedlingen bevilja praktik hos nära släktingar. Troligen har kommunen och skolan något lösare
Att personer som har praktik är med på arbetsplatser och deltar i arbetet är ju självklart, hur ska man annars kunna lära sig något..
Hur en företagare tar betalt för personens arbete är något helt annat, de har ju såklart kostnader för personen som behöver bäras av någon. Att bara förlita sig på altruistiska arbetsgivare tror jag är något naivt, så endera får företagets kund stå för kostnaden, eller det gemensamma. I dagsläget betalas inga skattepengar till företag som tar emot praktikanter, så kunden är enda alternativet.
Vilket leder oss tillbaka till ursprungliga frågeställningen, är det ett rimligt pris eller inte?
Vilket anställningsförhållande som gäller för personerna som utför arbetet är oväsentligt, om det inte är något man kommit överens om innan. Vissa kommunala verksamheter har inskriva krav i sina upphandlingar att företaget som utför arbetet ska ta emot ett visst antal praktikanter tex.
Uppenbarligen har man inte kommit överens om något här, utom möjligen en vag prisuppgift och uppskattning av timmar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 585 inlägg
Jag jobbar oftast löpande då jag tycker det är mest rättvist för båda parter. Kunden betalar bara för det jobb jag verkligen gör, å jag/vi får betalt för alla nedlagda timmar. Å då pratar vi effektiva timmar som även innefattar planering, inköp och annat. Men det ska så klart vara effektivt arbete rakt igenom.
Klart ni har rätt att få en specifikation av arbetade timmar. Speciellt om ni inte är överens. Kräv en sådan innan ni betalar.
För övrigt handlar väl detta ärende precis som så många andra om kommunikation INNAN jobbet påbörjas. Eller bristen på detta. Man specar sällan i avtal exakt hur många personer som följer med på ett arbete.
Men genom att kommunicera innan att för de där momenten kommer vi nog vara två personer så slipper man mycket strul.
Å till skillnad från någon tidigare kommentar i tråden så tycker jag att man kan kräva att den man anlitar jobbar effektivt, helt enkelt blir svettig på jobbet, inte pratar i telefon och så vidare. I ditt fall TS så låter det helt klart som att person nr två inte gjorde det.
Vårt att påpeka tycker jag, det finns också jobb där man måste vara två men där tyvärr den ena personen inte kan vara helt effektiv. T.ex. av säkerhetsskäl eller där hantlangning är nödvändig vid krångliga moment.
Dock låter det inte som det i detta fallet.
Rent generellt är det oerhört svårt att undvika dötid om man ska jobba tillsammans med andra personer. T.ex. sätta upp lister på två snickare. Därför rekommenderar jag alltid att ifall jag har en medkamrat så kör vi på var sitt håll, t.ex. var sitt rum, å så hjälper man varandra bara precis när det verkligen behövs.
Så mitt råd: begär timspec, å förklara sen att du inte tycker medhjälparen är värd full lön.
Klart ni har rätt att få en specifikation av arbetade timmar. Speciellt om ni inte är överens. Kräv en sådan innan ni betalar.
För övrigt handlar väl detta ärende precis som så många andra om kommunikation INNAN jobbet påbörjas. Eller bristen på detta. Man specar sällan i avtal exakt hur många personer som följer med på ett arbete.
Men genom att kommunicera innan att för de där momenten kommer vi nog vara två personer så slipper man mycket strul.
Å till skillnad från någon tidigare kommentar i tråden så tycker jag att man kan kräva att den man anlitar jobbar effektivt, helt enkelt blir svettig på jobbet, inte pratar i telefon och så vidare. I ditt fall TS så låter det helt klart som att person nr två inte gjorde det.
Vårt att påpeka tycker jag, det finns också jobb där man måste vara två men där tyvärr den ena personen inte kan vara helt effektiv. T.ex. av säkerhetsskäl eller där hantlangning är nödvändig vid krångliga moment.
Dock låter det inte som det i detta fallet.
Rent generellt är det oerhört svårt att undvika dötid om man ska jobba tillsammans med andra personer. T.ex. sätta upp lister på två snickare. Därför rekommenderar jag alltid att ifall jag har en medkamrat så kör vi på var sitt håll, t.ex. var sitt rum, å så hjälper man varandra bara precis när det verkligen behövs.
Så mitt råd: begär timspec, å förklara sen att du inte tycker medhjälparen är värd full lön.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 136 inlägg
Tja, hade jag gett en komplett bild av alla anställningsstöd som finns hade jag behövt inkludera "särskilt anställningsstöd" (kallas Introduktionsjobb i AFs kommunikation) och Etableringsjobb också, men det är fortfarande inte intressant för frågeställningen... 😉J Jesper Karlsson3 skrev:Du missar att det finns något som heter Nystartsjobb. Som arbetsgivare kan jag provanställa en person som är berättigad till Nystartsjobb, få bidrag för personen i 6månader och sedan välja att avsluta anställningen innan provanställningen går ut. Ofta kan man få 2 * arbetsgivaravgiften upp till 20.000kr per månad vilket i praktiken blir ca 72.000kr in i kassan för företagaren under en sex månaders period.
Men i övrigt har du helt rätt, så länge kollektivavtalet medger så långa provanställningar så finns det inget som hindrar dig. Förutom att det kanske är knepigt att driva vissa verksamheter med olika anställda var sjätte månad...
För övrigt betyder en stödnivå på 2 ggr arbetsgivaravgiften att personen varit arbetslös mer än 2 år, och då får stödet lika länge. De flesta som sätter anställningar med stöd i system brukar vänta med att sparka personen tills stödet tar slut, och strunta i regler kring LAS etc.
Nej, en dags arbete betyder inte 2 eller 10 man som jobbar en dag. Det betyder 8h.D Domherren_ skrev:Men jag undrar om det borde varit underförstått av mig att det innefattar två personers arbete när han säger det tar en hel dag (7-8 timmar)? Man får räkna en dags arbete sa han.
Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två håller.
Vissa saker pallar man inte göra ensam. Att ha en 'grovis' till hjälp är ju vanligt.D Domherren_ skrev:Ytterligare en fundering. Om nu båda är likvärdiga att faktureras för. Varför har inte den ena gjort listningen medan den andra tex gjort nåt annat? I detta fall har den ena mest bistått som hjälp till den ena vilket enligt mig bara gjort allt betydligt dyrare för oss. Tack för alla svar. Vi kommer definitivt ifrågasätta detta men först och främst få ett korrekt underlag för arbetet.
I min erfarenhet går det mer än dubbelt så fort att jobba två.
Jag är inte så säker på att medhjälpen fördyrade projektet.
Exakt.
Vi som verkligen arbetar praktiskt i stället för att sitta vid en dator och idka passivagressiv byråkrati och gnälla på folk under pauserna vet att 5-10 minuters handräckning vid rätt tillfälle är ovärderlig. Vi vet också att några sådana 5-10 minuters avbrott ofta går att ordna både för distansarbetare och vårdlediga utan att det på något vis drabbar varken barn eller arbetsgivare eller samhälle.
Nu är det sagt. Avgjort. Sluta med dumheterna!
Gällande sakfrågan så skall naturligtvis drängar och lärlingar och hantlangare och slibrikar och lyftkarlar av olika slag ha lägre lön och därmed lägre timfakturering än kvalificerat yrkesfolk. De skall inte heller anlitas om de inte gör rimlig nytta. Med ökande skicklighet stiger lönen och timdebiteringen tills de blir yrkesfolk.
Vi som verkligen arbetar praktiskt i stället för att sitta vid en dator och idka passivagressiv byråkrati och gnälla på folk under pauserna vet att 5-10 minuters handräckning vid rätt tillfälle är ovärderlig. Vi vet också att några sådana 5-10 minuters avbrott ofta går att ordna både för distansarbetare och vårdlediga utan att det på något vis drabbar varken barn eller arbetsgivare eller samhälle.
Gällande sakfrågan så skall naturligtvis drängar och lärlingar och hantlangare och slibrikar och lyftkarlar av olika slag ha lägre lön och därmed lägre timfakturering än kvalificerat yrkesfolk. De skall inte heller anlitas om de inte gör rimlig nytta. Med ökande skicklighet stiger lönen och timdebiteringen tills de blir yrkesfolk.
Hade det gått dubbelt så snabbt hade TS knappast blivit fakturerade dubbelt så många timmar?J Jaggatagga skrev:
/Krille
När snickaren dessutom tagit med sig sina barn utan kostnad för kunden så är det långsökt för kunden att ta förgivet att frun kostar.H heimlaga skrev:Exakt.
Gällande sakfrågan så skall naturligtvis drängar och lärlingar och hantlangare och slibrikar och lyftkarlar av olika slag ha lägre lön och därmed lägre timfakturering än kvalificerat yrkesfolk. De skall inte heller anlitas om de inte gör rimlig nytta. Med ökande skicklighet stiger lönen och timdebiteringen tills de blir yrkesfolk. Om det behövs 2 personer så informerar man det till kunden. Att behöva kliva upp och ner för en stege är kanske jobbigt men att vara 2 bara för att man använder en stege känns för mig som har det tyngsta yrket som sjuksköterska inom lls lite löjligt. När nu snickaren har klarat av att jobba självständigt så behöver han meddela kunden "att vid just det här jobbet så behöver vi vara 2 man " och förhandla det med kunden. Allt annat är fel oavsett.
Det tycker jag var ett rimligt antagande. Jag skulle bestrida alla debiterade timmar för hantverkarens fru.D Domherren_ skrev:
Man brukar räkna mantimmar att debitera. Sen är det upp till utföraren att bestämma hur många personer som ska arbeta upp dessa timmer.D Domherren_ skrev:
Tiden arbetet tar blir då resultatet av mantimmarna dividerat med antalet personer som arbetar.
Så om person nr 2 hade anslutit redan från början hade jobbet varit klart på halva avtalat antal timmar.
Allt till samma kostnad.
Är väl inget annat som avtalats?
Perfekt för snickaren som snabbt kan ta ett nytt jobb.
Allt till samma kostnad.
Är väl inget annat som avtalats?
Perfekt för snickaren som snabbt kan ta ett nytt jobb.
Redigerat: