S Simsgrodan skrev:
Kan du få en prisuppskattning från en annan firma? Konsumenttjänstlagen §36 säger att du inte har skyldighet att betala mer. Då spelar det ingen roll hur mycket nytta medhjälparen gjort.
Nu är detta utopi, vilken oberoende firma skulle ge detta?
Möjligen en besiktningsman, men även här faller detta.
Åsa här har följt detta arbete och inte sagt något.

D Domherren_ skrev:
Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.

Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.

Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.

Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).

Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?

Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?

Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Den fakturan skall du bestrida, det händer ibland att hantverkare tar med sig en hjälpare (tomsäck) och försöker debitera fullt ut även för denna "hjälp" sätt ner foten där och begär spec och kostnaden för de bägge.

D Domherren_ skrev:
Kan tillägga även att vi inte hade någon aning om att han börjat arbeta tillsammans med någon då han under det år han arbetat hos oss endast varit ensam eller haft hjälp av sitt barn, där vi inte debiterats något extra. Så när timmar diskuterades inför dessa arbeten trodde vi aldrig att de skulle dubbleras sen på fakturan.
Verkar vara en oerhört oseriös och oproffsig hantverkare, vilket det tyvärr finns alltför många utav. Som flera här har sagt - betala inget för hans arbetslösa fru (som förmodligen uppbär arbetslöshetsersättning). Lägg på max 15% av vad hans timmar skulle kosta och inget mer. Prata med din konsumentvägledare i kommunen där du bor så kan du säkert få råd vart du ska vända dig om han trilskas. Och anlita någon annan nästa gång, han borde ju ha bränt sina skepp nu hos er nu!

• Gilla
svedbo
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.

Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.

Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.

Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).

Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?

Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?

Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Grunden är att betala enligt avtalet som ni skrivit.

Om avtalet inte ger tillräcklig vägledning ska ni betala det som är skäligt. Vad som betraktas som skäligt är vad andra utförare skulle debitera för motsvarande tjänst enligt gängse prisberäkningsmodell.

Det spelar ingen roll hur många personer som deltagit i arbetet, kunden ska bara betala för det utförda arbetet alltså resultatet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Akila123Poppy skrev:
Man kan ta in offerter helt enkelt. Eller få ungefärlig prisuppskattning.

Men beroende på omfattning av projektet så kan det förstås vara olika enkelt att prisberäkna.

Dock. Det är den som begär betalt som behöver visa att fordran är skälig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A Akila123Poppy skrev:
Tja, det är så jurister föreslår att man ska göra för att få en oberoende och kompetent synpunkt. Och, jo det går utmärkt att få den hjälpen, ev mot en liten ersättning då man talar om att man inte kommer att beställa det jobb som de offererar. Är Åsa TS? Jag förstod att hon inte var nöjd med fakturan. Hennes problem juridiskt är att uppskattningen hon fick på omfattningen var muntlig. Om inte snickaren bekräftar den uppgiften faller det. Och då kvarstår §36.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
A Akila123Poppy skrev:
Om vi ser det rent krasst, de gånger ni hjälper honom, och det skulle hända något, så står ni utanför byggarens ansvars och olycksfallsförsäkring, detta är inte alls bra.
Varför är det "inte alls bra"?

Redigerat:
A Akila123Poppy skrev:
Finns det någon särskild anledning till varför konsumenten ska anta att fruar som inte är snickare ska betalas till fullt pris av kund medan äldre barn som faktiskt utbildar sig inom skrået inte tidigare har fakturerats?

• Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Man kan ta in offerter helt enkelt. Eller få ungefärlig prisuppskattning.

Men beroende på omfattning av projektet så kan det förstås vara olika enkelt att prisberäkna.

Dock. Det är den som begär betalt som behöver visa att fordran är skälig.
Ja och nej. Ts måste bestrida den del av fakturan som är större än vad hon anser att hon ska betala och motivera varför. Om hantverkaren går till kronofogden och kanske sedan tingsrätten måste hon kunna visa hur hon kommit fram till det.

A Akila123Poppy skrev:
Hej Åsa.

Om vi ser det rent krasst, de gånger ni hjälper honom, och det skulle hända något, så står ni utanför byggarens ansvars och olycksfallsförsäkring, detta är inte alls bra.
Om det nu är så att han tar med sig en lärling, så är det brukligt att fakturera även lärlingens tid, dock reducerat enligt avtal.

Jag har själv varit i detta läge med min kund, och där löste vi det smidigt genom en diskussion, så det blir begripligt varför ytterligare hjälp behövs.
Arbetets utförande tar inte den tid som det hade gjort om byggaren hade varit ensam.
Snarare att det underlättar.
Men en diskussion är alltid bra.

I ert fall så skulle ni tagit upp detta när ni såg att byggaren hade en extra person med sig.

I ert läge så får ni ta på er en del av ansvaret som det blev av det hela.
En god lärdom.
Lärdomen här borde vara hantverkarens och det är att man håller sig till demokratiskt överenskomna lagar och branschpraxis och avviker inte mer än 15% från uppskattade timmar.

Om man tar med sig sin arbetslösa fru som hjälpreda till jobbet, vet Skatteverket och Försäkringskassan om det? Kanske värt ett par samtal och kontrollera, TS?

Det är inte kunden som ska behöva fråga om diverse hjälpredor innebär en merkostnad eller inte utan det är hantverkarens skyldighet att förklara för kunden så att kunden förstår och att kunden blir nöjd.

Den här hantverkaren har tappat fotfästet med verkligheten och är någon slags diva som tror att han kan göra som han vill. I bästa fall kan TS med stödet i tråden ta ner honom på jorden igen. Sån här skit ska städas bort ur branschen.....👍🤔

• Gilla
pippii långstrump och 15 till
  • Laddar…
T
Vänta nu , kan jag få dubbel betalt om jag tar frugan med mig till jobbet ?
Varför har ingen sagt det innan.

Eller måste det vara frugan, går det lika bra med en polare?

• Haha
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Ja och nej. Ts måste bestrida den del av fakturan som är större än vad hon anser att hon ska betala och motivera varför. Om hantverkaren går till kronofogden och kanske sedan tingsrätten måste hon kunna visa hur hon kommit fram till det.
Mja om det gär så långt.

Utföraren å sin sida måste specificera hur den beräknat priset så att kunden har möjlighet att bedöma vad som är skäligt.

En slutledning som tyvärr inte hjälper TS - den här gången. Alltid fast pris eller en tydlig skriftlig prisuppskattning, som då inte får överskridas med mer än 15%. Problemet med en mindre seriös firma är att man då får räkna med att fakturan blir priset +15% (eller mer om firman hoppas på att du inte känner till den regeln.), vilket har stor risk att bli mer än om du fått ett fast pris. För mig är det en varningsklocka då de säger att de föreslår löpande pris för att det blir billigare för mig. Vilken firma vill övertyga kunden om en prissättning som firman förlorar på? ”Risken” du tar med fast pris är att de då slarvar eller hoppar över moment för att vinna tid. Så en tydlig spec på vad man vill ha inklusive delmomenten är viktigt. Andra som har förslag vad man bör tänka på?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Mja om det gär så långt.

Utföraren å sin sida måste specificera hur den beräknat priset så att kunden har möjlighet att bedöma vad som är skäligt.
Ja, om kunden begär det, och när hen fått det måste de ändå betala om de inte har goda skäl att bestrida beloppet, §40 och §41. Och då finns risken att det ska motiveras i tingsrätten som jag skrev (har tyvärr haft anledning att sätta mig in i konsumenttjänstlagen mer än jag skulle vilja.)

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man ta föräldraledig för att jobba på byggen hemma?
Ja självklart kan man det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.