T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man ta föräldraledig för att jobba på byggen hemma?
Du menar att om man är föräldrarledig så får man inte ha renoveringar igång eller hantverkare ?

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man ta föräldraledig för att jobba på byggen hemma?
Ett utmärkt sätt för barnen att lära sig om bygg och för att bonda ytterligare.

D Domherren_ skrev:
Då jag fått flera bra svar och frågor så svarar jag på allas här istället för en och en.

Jag meddelade honom att jag ville diskutera fakturan och han kontaktade mig kort därefter. Vi förde en diskussion där jag sa att min uppfattning är att antalet timmar överskred vad jag ansåg att de varit här, även om de var två. Jag sa även att jag inte visste om att hon skulle vara med och ifrågasatte hur arbetet plötsligt kunde vara dubbelt så dyrt för att hon var det. Han menade att de tillsammans jobbar dubbelt så fort men att ha någon bredvid sig när man sätter lister och denne har som enda uppgift att kapa listen och sedan stå bredvid och titta på ser jag inte riktigt som likvärdigt arbete som honom. Att gå ner från en stege och kapa en list för en person kan knappast förlänga arbetstiden med mer några än antal minuter, så känns inte kul betala ”dubbelt” för sånt arbete. Speciellt inte till samma pris som byggaren.

Tyvärr har jag inte noterat alla antal timmar denna gång då jag missade det under någon vecka pga att jag är gravid och jättetrött. Tyvärr 😪

Angående offert bad vi om en sådan men han hävdade att det blir billigare att arbeta per timme. Då det tidigare överensstämt och han arbetat ensam ifrågasatte vi inte det denna gång. Därför kom det som en chock nu att de var två under ett arbete vi bestämde med honom när han bara arbetade ensam. Denna person har nyligen blivit arbetslös. Jag antar han skulle kommit ensam om det inte var så.

Jag tror vi får svårt att bestrida antal timmar även om vi känner de inte stämmer. Jag bad han återkomma med sitt underlag hur de har jobbat och hur många timmar som lagts på respektive jobb. Handlar om 4 mindre separata arbetet som fakturerats på samma. Det borde man väl kunna få? Så man kan ifrågasätta tiden rimligtvis.

Det vi möjligtvis skulle kunna ifrågasätta ytterligare och kanske även få rätt i är väl varför han med sin långa erfarenhet och utbildning debiterar samma kostnad för sin medföljande som hjälpt till att hålla upp delar, städa undan, bära ut skräp och stå bredvid och ge verktyg? Spontant tänker jag att om två byggare med liknande erfarenhet och utbildning jobbar med varandra kanske den ena sätter lister medan den andra påbörjar något annat arbete. Inte att den enda står bredvid och väntar tills ordinarie byggaren är färdig innan de tillsammans fortsätter med nästa projekt.

460kr exklusive moms x 2 är det vi fått betala per timme de varit här.

Jag borde ha ifrågasatt varför de är två medan hon var med, men då han haft med sig andra familjemedlemmar som ej debiterats för (barn som läser till byggare) så antog jag det var samma här eller att det åtminstone skulle debiteras med längre timpenning.

Jag kan återkomma med vad som utförts för arbete. Vore intressant om någon med erfarenhet kan dela vad de skulle ha offererat för ett liknande arbete.
Han har beräknat att det ska ta ca 8 timmar men tagit betalt för det dubbla, dvs 16 timmars arbete. Om han inte kan motivera att det är ett jobb som de facto tog 16 timmar så kan han inte ta betalt för det oavsett hur många hantlangare han har med sig. Dessutom är det väl så att om arbetet överskrider den beräknade kostnaden avsevärt, en fördubbling av tiden borde väl ändå räknas som det, så behöver han kontakta köparen och stämma av att denne är villig att betala för det. Snurra inte in dig i om det är rimligt att betala för en outbildad släkting eller inte. Håll dig till fakta. Han har gjort en beräkning som han sedan inte hållit sig till och dessutom inte stämt av med dig om det är ok. Betala 8 timmar och bestrid resten. Han behöver bevisa att det är skäligt att ta betalt för det. Och gör det skriftligt.

Jag skulle dessutom påminna byggaren att ni har ett gott samarbete sedan tidigare och att ni kan komma att behöva mer hjälp i fortsättningen. Så om detta inte sköts snyggt av honom så behöver ju ni anlita någon annan i fortsättningen.

Lycka till!

• Gilla
Domherren_ och 2 till
  • Laddar…
Helt fantastiskt vad folk har mycket åsikter om, och tror sig veta alla möjliga oväsentliga uppgifter angående hantverkarstyrkans utbildning och eventuella anställningsstöd etc.

Hur svårt är det?
Man köper arbetstimmar till överenskommet pris. Arbetsförmåga, hastighet, lönedifferentiering och antal personer som åtgår bedöms och hanteras av hantverksfirman, inte kunden som någon slags överprövande slavägare.

Rimligt att ifrågasätta om ett arbete tar dubbelt så många timmar än beräknat att utföra, men resten kan ni lägga åt sidan.

I vilka andra sammanhang bär ni er åt så?
Vill ni betala mindre för mjölken i affären om ni tror att kassörskan har kort erfarenhet? Efterforskar ni om bussföraren har anställningsstöd?

Försök hålla isär saker lite. Det ser ju kanske vid en första anblick dåligt ut om arbetstimmarna som åtgår ökar samtidigt som det är fler personer på bygget, men det är inte så man räknar och fakturerar. En arbetstimme är en arbetstimme, den är i sammanhanget helt oberoende av hur många som tillsammans genomför den.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Kan tillägga även att vi inte hade någon aning om att han börjat arbeta tillsammans med någon då han under det år han arbetat hos oss endast varit ensam eller haft hjälp av sitt barn, där vi inte debiterats något extra. Så när timmar diskuterades inför dessa arbeten trodde vi aldrig att de skulle dubbleras sen på fakturan.
Kan kanske vara ide att kolla om företaget är registrerat som arbetsgivare? Är det inte det, kan han inte ha någon 'anställd' i detta fal frun. Detta gör du på bolagsverket.se

L L8ttas skrev:
Kan kanske vara ide att kolla om företaget är registrerat som arbetsgivare? Är det inte det, kan han inte ha någon 'anställd' i detta fal frun. Detta gör du på bolagsverket.se
Jättebra idé!
Du kan få reda på om hon kanske är anställd, eventuellt får lön och innefattas av arbetsmarknadsförsäkringarna...och hur påverkar det nu de fakturerade timmarna tänkte du?

G Grimjack69 skrev:
Jättebra idé!
Du kan få reda på om hon kanske är anställd, eventuellt får lön och innefattas av arbetsmarknadsförsäkringarna...och hur påverkar det nu de fakturerade timmarna tänkte du?
enkelt! OM han inte är arbetsgivare kan han inte ta betalt för hennes timmar!

G Grimjack69 skrev:
Vill ni betala mindre för mjölken i affären om ni tror att kassörskan har kort erfarenhet?
Om kassörskan vill ha dubbla priset för mjölken för att hennes man sitter bredvid och har "arbetsuppgiften" att ge kvittot till kunden så skulle jag skratta rakt ut och letat efter dolda kameran.

Vem är det som behöver försöka "hålla isär saker lite"?

P Paxman skrev:
Om kassörskan vill ha dubbla priset för mjölken för att hennes man sitter bredvid och har "arbetsuppgiften" att ge kvittot till kunden så skulle jag skratta rakt ut och letat efter dolda kameran.

Vem är det som behöver försöka "hålla isär saker lite"?
Försök läsa alla rader i inlägget...även om det kanske var långt och jobbigt.

Poängen är att man köper arbetstimmar, till överenskommet pris, från en firma.
Blir de oväntat många, så ifrågasätter man det.

Hur firman lägger upp sitt arbete är inget du behöver bry dig om sedan. De kan engagera 100 tjattrande babianer på en studsmatta om de tycker att de jobbar bättre av den underhållningen, men timmarna är det som transaktionen gäller...punkt.

Om du också läser originalinlägget så ser du att anledningen till det ökade antalet timmar är ren spekulation, som under trådens gång lyckats förvrängas till ett "faktum"....ihop med en hel drös ytterligare fantasifoster.

Redigerat:
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
G Grimjack69 skrev:
Poängen är att man köper arbetstimmar, till överenskommet pris, från en firma.
Visst, men TS hantverkare motiverar ju antalet arbetstimmar med att de var två som jobbade dessa timmar, därav denna tråd. Att då dra in en kassörska och mjölkpriset är ju bara konstigt.

Det blir alltid så fånigt när folk jämför hantverkares fifflande fakturering med yrkesutövning som inte liknar hantverkeri på något sätt.

P Paxman skrev:
Visst, men TS hantverkare motiverar ju antalet arbetstimmar med att de var två som jobbade dessa timmar, därav denna tråd. Att då dra in en kassörska och mjölkpriset är ju bara konstigt.

Det blir alltid så fånigt när folk jämför hantverkares fifflande fakturering med yrkesutövning som inte liknar hantverkeri på något sätt.
Nej, den motiveringen har tillkommit av trådskaparens spekulationer samt den fortsatta utvecklingen av diskussionen.

Antalet fakturerade timmar är högre än förväntat/beräknat. Det finns ingen uppgift om att hantverkaren motiverat det med att en mobilläsande socialbidragstagande släkting osv. ska försörjas.

som steg 1 tycker jag fortfarande att det kan vara bra att kolla vad det borde kosta. Ett alternativ, om du kan bevisa att du fått en prisuppgift som nu överskrids rejält gäller Konsumenttjänstlagen §6 andra stycket. Och enligt §7 har han då inte rätt till ersättning alls om det är troligt att du isåfall inte anlitat honom.
Det är ganska hårt, men det är enligt lagen och vad jag förstår var det han som startade det hela.

• Gilla
Domherren_
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
som steg 1 tycker jag fortfarande att det kan vara bra att kolla vad det borde kosta. Ett alternativ, om du kan bevisa att du fått en prisuppgift som nu överskrids rejält gäller Konsumenttjänstlagen §6 andra stycket. Och enligt §7 har han då inte rätt till ersättning alls om det är troligt att du isåfall inte anlitat honom.
Det är ganska hårt, men det är enligt lagen och vad jag förstår var det han som startade det hela.
Jag kan aldrig tro att lagen skulle ge TS rätt att få jobbet gjort gratis och det är nog ingen som tycker det är rimligt heller.

Om TS är nöjd med själva arbetet är det väl bara att betala timmarna man var överens om från början +15%...
Dubbelt däremot tycker jag inte TS ska betala ..

• Gilla
Domherren_
  • Laddar…
A Akila123Poppy skrev:
Hej Åsa.

Om vi ser det rent krasst, de gånger ni hjälper honom, och det skulle hända något, så står ni utanför byggarens ansvars och olycksfallsförsäkring, detta är inte alls bra.
Om det nu är så att han tar med sig en lärling, så är det brukligt att fakturera även lärlingens tid, dock reducerat enligt avtal.

Jag har själv varit i detta läge med min kund, och där löste vi det smidigt genom en diskussion, så det blir begripligt varför ytterligare hjälp behövs.
Arbetets utförande tar inte den tid som det hade gjort om byggaren hade varit ensam.
Snarare att det underlättar.
Men en diskussion är alltid bra.

I ert fall så skulle ni tagit upp detta när ni såg att byggaren hade en extra person med sig.

I ert läge så får ni ta på er en del av ansvaret som det blev av det hela.
En god lärdom.
Vem är Åsa?

Är Domherren Åsa och Akila123Poppy snickaren?

Smart...

O
F Folkskolan skrev:
Vem är Åsa?

Är Domherren Åsa och Akila123Poppy snickaren?

Smart...
Funderade på detsamma. Båda har även startat sina konton för 2 dagar sedan och bara skrivit i denna tråden. Antingen är det så det ligger till eller så trollar någon...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.