Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan aldrig tro att lagen skulle ge TS rätt att få jobbet gjort gratis och det är nog ingen som tycker det är rimligt heller.

Om TS är nöjd med själva arbetet är det väl bara att betala timmarna man var överens om från början +15%...
Dubbelt däremot tycker jag inte TS ska betala ..
"Konsumenttjänstlagen säger: 7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § (att sedan man börjat göra jobbet, tala om att det blir dyrare än offererat) och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den." Tycker att det är väldigt klart. Lagen skulle inte funnits om det inte var hantverkare som på olika sätt försöker luras och den lägger klart det största ansvaret på näringsidkaren. Och det är ju enkelt för hantverkaren att undvika att hamna där - informera.

• Gilla
Masonite och 2 till
  • Laddar…
G Grimjack69 skrev:
wow...

För att sälja tjänster utan att kund står för skatt och sociala avgifter behöver du vara registrerad för f-skatt.
För att betala ut löner behöver du vara registrerad som arbetsgivare.
Det är inte samma...

Finns det öht något i den givna informationen som tyder på att han specificerat arbetstimmar per personer som deltagit?

Det är helt oproblematiskt att fakturera jobb utan att ha anställda öht, sluta gissa om hur saker förhåller sig.
Vadå wow?! Steg 1, men man kan inte fakturera timmar för någon som inte är anställd eller UE! Ja jag vet hur det funkar med F-skatt, FA-skatt och att vara moms och reg som arbetsgivare. Ja även hur fakturering går till. Det var ett tips till TS. Till privatpersoner skickar man specad faktura! Samt att "byggarn" inte sagt att de skulle vara fler än han själv, vilket man brukar uppge.

S Simsgrodan skrev:
"Konsumenttjänstlagen säger: 7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § (att sedan man börjat göra jobbet, tala om att det blir dyrare än offererat) och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den." Tycker att det är väldigt klart. Lagen skulle inte funnits om det inte var hantverkare som på olika sätt försöker luras och den lägger klart det största ansvaret på näringsidkaren. Och det är ju enkelt för hantverkaren att undvika att hamna där - informera.
Visa mig ett enda fall där en konsument fått badrummet gratis för att fakturan var på mer än avtalat.👍

• Gilla
Grimjack69 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nu blandar du ju bara bort korten.

TS har beskrivit att hantverkaren fakturerat för många timmar för avtalat jobb (även om hon dessvärre inte loggat dessa och därför inte avser bråka om detta) SAMT att hantverkaren fakturerat varje timme dubbelt. TS tycker inte att det är OK att hantverkaren fakturerar dubbel timtaxa för antalet arbetade timmar eftersom frun han haft med sig knappast bidragit lika mycket som hantverkaren själv.
Om snickaren offererar uppdraget I antal timmar med sin timlön är det enda man bdhöver göra: Notera antal timmar han jobbade. Om hjälparbetare kommer skall man göran upp timlönen

Nästa gång: Be om offert (fast pris eller timmar x lön / och kolla utförandet och tiderna

• Gilla
Domherren_
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Vadå wow?! Steg 1, men man kan inte fakturera timmar för någon som inte är anställd eller UE! Ja jag vet hur det funkar med F-skatt, FA-skatt och att vara moms och reg som arbetsgivare. Ja även hur fakturering går till. Det var ett tips till TS. Till privatpersoner skickar man specad faktura! Samt att "byggarn" inte sagt att de skulle vara fler än han själv, vilket man brukar uppge.
Hört talas om bemanningsföretag och underentreprenörer?
Det finns mängder av företag som säljer tjänster och fakturerar timmar utan att ha egna anställda öht.

Gissar f.ö. att uppgiften 460:- x 2 är någon slags spec för att det var två personer. "Specad" är ganska brett, men generellt kan man väl också säga att både privatpersoner och företag uppskattar sådana?
Vad man "brukar" uppge har förresten mer med kutym och kanske hyfs att göra än vad man "får" och inte får.

(edit: såg nu att du nämnde ue...då vet du att det inte finns något krav på att ha egna anställda)

Redigerat:
D Domherren_ skrev:
Då jag fått flera bra svar och frågor så svarar jag på allas här istället för en och en.

Jag meddelade honom att jag ville diskutera fakturan och han kontaktade mig kort därefter. Vi förde en diskussion där jag sa att min uppfattning är att antalet timmar överskred vad jag ansåg att de varit här, även om de var två. Jag sa även att jag inte visste om att hon skulle vara med och ifrågasatte hur arbetet plötsligt kunde vara dubbelt så dyrt för att hon var det. Han menade att de tillsammans jobbar dubbelt så fort men att ha någon bredvid sig när man sätter lister och denne har som enda uppgift att kapa listen och sedan stå bredvid och titta på ser jag inte riktigt som likvärdigt arbete som honom. Att gå ner från en stege och kapa en list för en person kan knappast förlänga arbetstiden med mer några än antal minuter, så känns inte kul betala ”dubbelt” för sånt arbete. Speciellt inte till samma pris som byggaren.

Tyvärr har jag inte noterat alla antal timmar denna gång då jag missade det under någon vecka pga att jag är gravid och jättetrött. Tyvärr 😪

Angående offert bad vi om en sådan men han hävdade att det blir billigare att arbeta per timme. Då det tidigare överensstämt och han arbetat ensam ifrågasatte vi inte det denna gång. Därför kom det som en chock nu att de var två under ett arbete vi bestämde med honom när han bara arbetade ensam. Denna person har nyligen blivit arbetslös. Jag antar han skulle kommit ensam om det inte var så.

Jag tror vi får svårt att bestrida antal timmar även om vi känner de inte stämmer. Jag bad han återkomma med sitt underlag hur de har jobbat och hur många timmar som lagts på respektive jobb. Handlar om 4 mindre separata arbetet som fakturerats på samma. Det borde man väl kunna få? Så man kan ifrågasätta tiden rimligtvis.

Det vi möjligtvis skulle kunna ifrågasätta ytterligare och kanske även få rätt i är väl varför han med sin långa erfarenhet och utbildning debiterar samma kostnad för sin medföljande som hjälpt till att hålla upp delar, städa undan, bära ut skräp och stå bredvid och ge verktyg? Spontant tänker jag att om två byggare med liknande erfarenhet och utbildning jobbar med varandra kanske den ena sätter lister medan den andra påbörjar något annat arbete. Inte att den enda står bredvid och väntar tills ordinarie byggaren är färdig innan de tillsammans fortsätter med nästa projekt.

460kr exklusive moms x 2 är det vi fått betala per timme de varit här.

Jag borde ha ifrågasatt varför de är två medan hon var med, men då han haft med sig andra familjemedlemmar som ej debiterats för (barn som läser till byggare) så antog jag det var samma här eller att det åtminstone skulle debiteras med längre timpenning.

Jag kan återkomma med vad som utförts för arbete. Vore intressant om någon med erfarenhet kan dela vad de skulle ha offererat för ett liknande arbete.
Fel att debitera full timpenning för hantlangaren.
Skäligt att tex fakturera 10 tim istället för 16 en full arbetsdag för någonstans har ni ju fått nåt för pengen, skrotet ska ju ändå ut. Däremot så var timpenningen grymt billig men det hör inte hit.

• Gilla
Domherren_
  • Laddar…
460 kr, en låg timpenning?

Det är ju nästan så jag funderar på att leta rätt på hammaren, trots att jag varit pensionär snart 8 år.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Det är snarare 36 paragrafen konsumenttjänstlagen som blir tillämplig (och 40 när det gäller specificerad räkning). Se även Nja 2016, s. 1011 där Högsta domstolen uttalar att det är hantverkaren som har bevisbördan. Se även det jag skrev tidigare, den som orkar läsa.🥳

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visa mig ett enda fall där en konsument fått badrummet gratis för att fakturan var på mer än avtalat.👍
Det gäller att våga för att vinna. Se min tidigare kommentar angående lagrum och rättsfall.

V VolvoT5 skrev:
Det är snarare 36 paragrafen konsumenttjänstlagen som blir tillämplig (och 40 när det gäller specificerad räkning). Se även Nja 2016, s. 1011 där Högsta domstolen uttalar att det är hantverkaren som har bevisbördan. Se även det jag skrev tidigare, den som orkar läsa.🥳
Håller med om §36. Och tycker liksom Farstatjejen att det skulle vara kul att se domar där §7 tillämpats för att se situationen. Som jag läser texten är den ganska brutal mot hantverkare som missat att informera. En gissning är att det är mer då det är uppenbara försök att salta räkningen som man går helt mot hantverkaren.

O Odur skrev:
Funderade på detsamma. Båda har även startat sina konton för 2 dagar sedan och bara skrivit i denna tråden. Antingen är det så det ligger till eller så trollar någon...
Ledsen att göra er besvikna med eventuella konspirationer, jag är bara en småbarnsmamma som sökte vägledning i hur man ska hantera detta. Anledningen till mitt nystartade konto är för att jag aldrig ens vetat om att denna sida finns!

Jag är otroligt (!) tacksam för många av era svar, jag har mailat företaget och begärt in underlag och bett dem pausa fakturan. Inget svar ännu och jag kommer givetvis dela med mig om hur det går då så många varit engagerade och kommit med så bra rådgivning till oss i denna diskussion.

OM det är så att även snickaren finns med i denna tråd så är han väl förberedd för kommande diskussion! 😅 men jag tror inte han finns med här, isåfall borde vi nog hört något från honom. Allt är väldigt tråkigt då vi varit otroligt nöjda överlag med arbetet och hade hoppats få ett fortsatt samarbete men hur han väljer att hantera denna faktura är tyvärr avgörande för det. Vi skulle vara nöjda om han kan redogöra för antalet timmar och sänka dem om det anses rimligt med all fakta på bordet, och ja, självklart sänka sin medhjälpares arvode.

• Gilla
  • Älska
Doks och 9 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Fel att debitera full timpenning för hantlangaren.
Skäligt att tex fakturera 10 tim istället för 16 en full arbetsdag för någonstans har ni ju fått nåt för pengen, skrotet ska ju ändå ut. Däremot så var timpenningen grymt billig men det hör inte hit.
460kr exklusive moms billig timpenning? Kanske det, vi bor dock i norra delar av landet så anar det är en annan konkurrens här 😅

Och ja, det är exakt det vi tänker med! Om vi skulle blivit fakturerad för några timmar till är det skäligt och möjligen med ett lägre arvode för outbildad medhjälpare. Men inte dubbel ersättning. En del av timmarna när den ena tittade på och den andre jobbade så tog massan de arbetade med slut så båda åkte iväg mer än 30 min för att handla det. Det verkade också ingå i den här dubbla 16 timmars dagen att göra så. Om båda nu är likvärdiga snickare kanske den ena kunnat stanna kvar och exempelvis göra listningen som sedan gjordes en annan dag där den ena kapade och den andra satte upp list?! Ja ni hör ju 😅

• Gilla
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Ledsen att göra er besvikna med eventuella konspirationer, jag är bara en småbarnsmamma som sökte vägledning i hur man ska hantera detta. Anledningen till mitt nystartade konto är för att jag aldrig ens vetat om att denna sida finns!

Jag är otroligt (!) tacksam för många av era svar, jag har mailat företaget och begärt in underlag och bett dem pausa fakturan. Inget svar ännu och jag kommer givetvis dela med mig om hur det går då så många varit engagerade och kommit med så bra rådgivning till oss i denna diskussion.

OM det är så att även snickaren finns med i denna tråd så är han väl förberedd för kommande diskussion! 😅 men jag tror inte han finns med här, isåfall borde vi nog hört något från honom. Allt är väldigt tråkigt då vi varit otroligt nöjda överlag med arbetet och hade hoppats få ett fortsatt samarbete men hur han väljer att hantera denna faktura är tyvärr avgörande för det. Vi skulle vara nöjda om han kan redogöra för antalet timmar och sänka dem om det anses rimligt med all fakta på bordet, och ja, självklart sänka sin medhjälpares arvode.
"hoppats få ett fortsatt samarbete men hur han väljer att hantera denna faktura är tyvärr avgörande för det."

Ja, vilka val folk väljer att göra inser de inte alltid. Stå fast och rakryggad när anhöriga/nära vänner/starka kollegor pressar på är stabilt. Tyvärr tänker en del kortsiktigt (inte minst våra politiker och journalister).

H
G Grimjack69 skrev:
Lägre lön kan du ha själv...man betalar ju för nyttan/arbetet de utför.
Man betalar för kunskap och med kunskap och erfarenhet blir det också ett effektivare arbete, dvs. det går snabbare och det blir i de alla flesta fall ett bättre utfört arbete.

• Gilla
Grimjack69
  • Laddar…
Jag kan även tillägga att det är ett aktiebolag, och inte enskild firma. Ha
V VolvoT5 skrev:
Som jag har förstått det så är ni säkra på att det har fakturerats dubbelt för de fyra arbeten som utförts. Ni har koll på antalet dagar arbetena utförts? Det största skulle ta åtta timmar. Som många har påpekat spelar det ingen roll hur många personer som gör det jobbet. Det är åtta timmar som kan debiteras kunden. Snickaren har inte debiterat dubbelt tidigare (inte heller när hans barn följt med). Frugan som följt med verkar bara ha utfört det som snickaren själv kunnat göra, som att såga lister. Hon har alltså inte varit nödvändig för jobben (som att två måste hjälpas åt att hålla något tungt). Jag lämnar frågan om hon har a-kassa åt sidan (det kan hon inte få när hon arbetar). Vilken nytta har hon varit för snickaren? Det är bara den nyttan som kan faktureras. Om vi lämnar saker som bevisfrågor åt sidan så skulle jag säga till snickaren hur jag uppfattar det hela, och att timkostnaden är högre på vissa håll som några har anfört hör inte hit. "Du har varit här x dagar. Det normala är 8 timmar arbetsdag. Det blir y kronor". Då är hans arbete klart. "När det gäller din fru så har vi inte informerats om att du avsåg att debitera (fullt) för din fru. Du har tidigare jobbat själv och debiterat för en person, och det även om någon i din familj varit med. Det arbete som hon utfört kan inte ha medfört att jobben tog hälften så lång tid som om du varit ensam. Du kan få betalt för några av de timmar hon var här. Det är skäligt. Vad tycker du att hennes insats är värd?". Så skulle jag hantera det. Och betänk att det är snickaren som har att bevisa att fakturan är rätt. Om ni betalar vad ni anser vara skäligt så kan han ta det till kronofogden. Men där bestrider ni. Då måste snickaren stämma dig, vilket är dyrt. Gör han ändå det så får ni ta er en funderare om ni ska betala för att inte riskera rättegångskostnader för motpartens ombud om ni förlorar. Men det är först vid en stämning som det sker. Min far blev uppringd av en som köpt hans husbil, där kamremmen gått av. Han var rätt otrevlig, men vi söner sa nej då farsan ville betala. Då skickade en advokat ett hotbrev om stämning, och en påminnelse. Vi "förbjöd" farsan att betala, det var inte hans fel att motorn havererat. Inget hände, ingen stämning. Så innan tingsrätten skickat ut ett brev så kan man sitta lugnt i båten (men bestrid hos KFM).
Tack, både för gott råd om hur vi kan göra, hur vi bör bemöta det men också för att du lyfte fram en sak jag funderat på fråga här i tråden med. Vad gör man om de skickar fakturan till kronofogden? Har aldrig ens varit i närheten av det så vet inte riktigt hur man steg för steg hanterar detta, bör man kontakta någon annan än byggaren? Jag har iaf bett dem pausa fakturan nu tills detta är utrett men ej fått svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.