49 376 läst · 153 svar
49k läst
153 svar
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Inga problem! 😎 Bara roligt att hjälpa till. När det gäller kronofogden så kan snickaren i det här fallet, mot en avgift, ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Då skickar kronofogden ut ett brev till dig, som man inom en viss tid ska svara att man mottagit. Man ska även bestrida kravet inom en viss angiven tid, om man tycker att det är fel (och ange som grund vad ni anser har avtalats, vad ni betalat och 36 paragrafen i konsumenttjänstlagen samt även 40 paragrafen om ni inte fått specificerad räkning). Då skickar KFM ett brev om detta till företagaren och frågar samtidigt om målet ska överlämnas till domstol. Vill han det, då får man ta sig en funderare, det kan bli dyrt för er båda två (den som förlorar får betala den andres rättegångskostnader, om båda vinner får vardera part stå för sina egna kostnader). Men betala det du tycker att ni kommit överens om i tid. Se även kronofogdemyndighetens hemsida. Hoppas att ni kan reda ut det här innan det behöver gå så långt.D Domherren_ skrev:Jag kan även tillägga att det är ett aktiebolag, och inte enskild firma. Ha
Tack, både för gott råd om hur vi kan göra, hur vi bör bemöta det men också för att du lyfte fram en sak jag funderat på fråga här i tråden med. Vad gör man om de skickar fakturan till kronofogden? Har aldrig ens varit i närheten av det så vet inte riktigt hur man steg för steg hanterar detta, bör man kontakta någon annan än byggaren? Jag har iaf bett dem pausa fakturan nu tills detta är utrett men ej fått svar.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 716 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 716 inlägg
Jag tycker att du har argumenterat på ett konstruktivt och bra sätt. Utan en precisering av kostnaderna enligt 40 paragrafen konsumenttjänstlagen så kommer han ingenstans. Får du en sådan så verkar du ha bra koll på när snickaren varit på plats. Du kan visa att du varit hemma (för det mesta?) genom föräldraledigheten. Han har tidigare jobbat ensam och fakturerat för en, även om någon familjemedlem varit med tidigare. Du verkar ju ha sett att frun inte utfört något egentligt arbete, eller i vart fall av litet värde för dig (det är du som betalar för henne). Hennes timmar borde även kosta mindre. Är hon anställd hos och får hon lön av mannen? Har hon försäkring? Du vill ju inte ha oförsäkrade som jobbar hemma hos dig. Ring skattemyndigheten och fråga om han har F-skatt och om det finns anställda i bolaget. Sådant kan vara av intresse i domstol, men även innan om han inte har anställda (som han betalar skatt för). Spela in samtalen som bevis om ärendet går vidare. Det ska vara lagligt så länge du själv deltar i samtalet.D Domherren_ skrev:Jag kan dela hur dialogen hittills sett ut. Jag har bett honom kontakta mig gällande fakturan. Vi har då haft ett samtal (innan jag skrev denna tråd) där jag sa att jag inte kände mig nöjd med fakturan och att jag fått en chock över det antal timmar vi fakturerats för. Han menade på att timmarna stämde och sa att det är klart att dom tar betalt för henne med då hon också ska ha sin lön. Jag sa att vi har övervakningskamera och ändå sett ungefär när de varit här och att vi tyckte att det var väldigt mycket fakturerat även om det är räknat dubbel tid pga två stycken närvarande. Jag sa även att jag inte fått information om att de numera arbetar två på alla projekt och att det är en stor förändring på ett löpande arbete hos oss som vi aldrig blivit informerade om. Då började han säga att vi är så bra kunder, att de aldrig skulle lura oss och han sa att vissa timmar av de som utförts inte fakturerats sen tog han exempel på en dag när han var här ”för att vi varit så trogna kunder” och även att flera timmar av hennes närvaro inte tagits upp utan de har de bjudit på. Då ifrågasatte jag ÄNNU mer hur antalet timmar kunde vara så högt för då får jag verkligen inte det att gå ihop. Och jag sa hur ska vi veta vad som fakturerats för och inte? Då sa jag att jag vill ha ett underlag för de olika projekt de fakturerat för, hur många timmar de fakturerat oss på respektive projekt eftersom vi har koll på hur många timmar åtminstone tre av projekten faktiskt tagit dem. Sen frågade jag varför det är nödvändigt att vara två på alla projekt när han hittills gjort allt ensam? Han sa det går dubbelt så fort, varpå jag sa att det vet jag inte om jag håller med om. Vi avslutade samtalet med att jag bad att han skickar underlaget. Något färdigt sånt fanns inte utan han skulle titta i sin kalender när han varit hos oss och mellan vilka tider. Jag fick mycket svävande svar att någon dag var vi inte hemma och då var de här 7 timmar, en annan dag var det mindre osv. Och som sagt nån dag var gratis för att vara schysst med oss. Samtalet och svaren på mina frågor lämnade mig med mer frågetecken än fakturan i sig.
Hade jag fått svaren i denna tråd före vårt samtal hade jag antagligen haft ett bättre samtal från mitt håll, nu var det mycket oklarheter.
Personligen tycker jag det känns väldigt luddigt att inte ha fått något tydligt underlag, och efter denna tråd har jag ännu mer förståelse för att vi har rätt att förstå vad vi betalar för. Jag har varit hemma större delen av tiden så jag har sett när de åkt och kommit och även sett arbetets gång. Jag hade aldrig i min värld kunnat tro det skulle faktureras dubbelt utan möjligen ett lägre arvode för medhjälpare. Jag förstår inte heller behovet av två st under minst två av projekten. Vissa tider har vi noterat när de åkt hem osv så jag ser fram emot underlaget för att se om det överensstämmer med våra tider vi noterat, om jag nu får något underlag. Idag mailade jag företaget och bad åter igen om underlaget för timmarna.
Jag vill betona att jag inte ifrågasätter närvaron under ett av projekten, men andra delar av projekten känns det inte riktigt rätt att ta dubbelt betalt. Jag ifrågasätter även arvodet då det är samma som hans. Vi har varit väldigt nöjda med allt förutom denna faktura, därför allt känns så ledsamt att behöva ta!V VolvoT5 skrev:Jag tycker att du har argumenterat på ett konstruktivt och bra sätt. Utan en precisering av kostnaderna enligt 40 paragrafen konsumenttjänstlagen så kommer han ingenstans. Får du en sådan så verkar du ha bra koll på när snickaren varit på plats. Du kan visa att du varit hemma (för det mesta?) genom föräldraledigheten. Han har tidigare jobbat ensam och fakturerat för en, även om någon familjemedlem varit med tidigare. Du verkar ju ha sett att frun inte utfört något egentligt arbete, eller i vart fall av litet värde för dig (det är du som betalar för henne). Hennes timmar borde även kosta mindre. Är hon anställd hos och får hon lön av mannen? Har hon försäkring? Du vill ju inte ha oförsäkrade som jobbar hemma hos dig. Ring skattemyndigheten och fråga om han har F-skatt och om det finns anställda i bolaget. Sådant kan vara av intresse i domstol, men även innan om han inte har anställda (som han betalar skatt för). Spela in samtalen som bevis om ärendet går vidare. Det ska vara lagligt så länge du själv deltar i samtalet.
Nu är ju jag en lite konstig och lite för snäll hantverkare. När jag åker tillsammans med min son snickaren för att han behöver lite hjälp så fakturerar vi bara för dom timmar jag gör nåt vettigt och även om jag jobbar hela tiden tar vi bara betalt för en gubbe i bilen under resan, restid tar vi bara betalt för om jobbet är så kort som en eller två dagar och resan är lång (över 20min) vid längre jobb eller kortare resa tar vi inte för restid. Givetvis tar vi betalt för resor och tid för inköp men då bara för en gubbe om det inte är typ kylskåp e dyl inblandat. Rejäl milpeng för bilen tar vi alltid, men aldrig servicebil per dag 500kr + mil som vissa tar. Många skulle säga att vi är dumma i huvet men kunderna är alltid nöjda och vi med!D Domherren_ skrev:Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.
Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.
Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.
Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).
Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?
Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?
Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Ni kanske kan mötas på halva vägen och sedan vara tydliga i kontakten med varandra i framtiden? Är ni nöjda med arbetet som sådant så kan det kanske vara värt en slant? En bra hantverkare är guld värd!D Domherren_ skrev:Jag vill betona att jag inte ifrågasätter närvaron under ett av projekten, men andra delar av projekten känns det inte riktigt rätt att ta dubbelt betalt. Jag ifrågasätter även arvodet då det är samma som hans. Vi har varit väldigt nöjda med allt förutom denna faktura, därför allt känns så ledsamt att behöva ta!
För nån som bor i ett tält i skogen och tar med sin arbetslösa fru till jobbet så låter det som en ganska bra lön!G Grimjack69 skrev:
Men du heter inte Åsa?D Domherren_ skrev:Ledsen att göra er besvikna med eventuella konspirationer, jag är bara en småbarnsmamma som sökte vägledning i hur man ska hantera detta. Anledningen till mitt nystartade konto är för att jag aldrig ens vetat om att denna sida finns!
Jag är otroligt (!) tacksam för många av era svar, jag har mailat företaget och begärt in underlag och bett dem pausa fakturan. Inget svar ännu och jag kommer givetvis dela med mig om hur det går då så många varit engagerade och kommit med så bra rådgivning till oss i denna diskussion.
OM det är så att även snickaren finns med i denna tråd så är han väl förberedd för kommande diskussion! 😅 men jag tror inte han finns med här, isåfall borde vi nog hört något från honom. Allt är väldigt tråkigt då vi varit otroligt nöjda överlag med arbetet och hade hoppats få ett fortsatt samarbete men hur han väljer att hantera denna faktura är tyvärr avgörande för det. Vi skulle vara nöjda om han kan redogöra för antalet timmar och sänka dem om det anses rimligt med all fakta på bordet, och ja, självklart sänka sin medhjälpares arvode.
Ja jag kan reglerna, både redovisnings, skattemässigt mm när det gäller byggbranschen. Specar alltid till privat och företag blir oftast offerter + ÄTA som är specad. ;-)G Grimjack69 skrev:Hört talas om bemanningsföretag och underentreprenörer?
Det finns mängder av företag som säljer tjänster och fakturerar timmar utan att ha egna anställda öht.
Gissar f.ö. att uppgiften 460:- x 2 är någon slags spec för att det var två personer. "Specad" är ganska brett, men generellt kan man väl också säga att både privatpersoner och företag uppskattar sådana?
Vad man "brukar" uppge har förresten mer med kutym och kanske hyfs att göra än vad man "får" och inte får.
(edit: såg nu att du nämnde ue...då vet du att det inte finns något krav på att ha egna anställda)