65 516 läst · 173 svar
66k läst
173 svar
Skäligt att fakturera för medföljande släkting eller inte?
Jag tror nog det är två olika personer. Akila123Poppy använder flera kommatecken i varje mening, något jag inte sett Domherren göra.O Odur skrev:
wow...L L8ttas skrev:
För att sälja tjänster utan att kund står för skatt och sociala avgifter behöver du vara registrerad för f-skatt.
För att betala ut löner behöver du vara registrerad som arbetsgivare.
Det är inte samma...
Finns det öht något i den givna informationen som tyder på att han specificerat arbetstimmar per personer som deltagit?
Det är helt oproblematiskt att fakturera jobb utan att ha anställda öht, sluta gissa om hur saker förhåller sig.
Redigerat:
Varför skulle hon ha gjort det? Det åligger snickaren att på förhand berätta att denne kommer behöva ytterligare en person för just denna del av jobbet. Hur svårt är det att kläcka ur sig det till kunden efter att ha fixat där i ett år/flera gånger på ett år?
Jag som kund kan inte veta om jag inte fått veta av hantverkaren och när denna tagit med sig barn under utbildning eg lärling utan att ta betalt, varför skulle jag då tro att frun kostar?
Jag som kund kan inte veta om jag inte fått veta av hantverkaren och när denna tagit med sig barn under utbildning eg lärling utan att ta betalt, varför skulle jag då tro att frun kostar?
Asgarv 😂 älskar " 100 tjattrande babianer..." Tack för skrattet.G Grimjack69 skrev:Försök läsa alla rader i inlägget...även om det kanske var långt och jobbigt.
Poängen är att man köper arbetstimmar, till överenskommet pris, från en firma.
Blir de oväntat många, så ifrågasätter man det.
Hur firman lägger upp sitt arbete är inget du behöver bry dig om sedan. De kan engagera 100 tjattrande babianer på en studsmatta om de tycker att de jobbar bättre av den underhållningen, men timmarna är det som transaktionen gäller...punkt.
Om du också läser originalinlägget så ser du att anledningen till det ökade antalet timmar är ren spekulation, som under trådens gång lyckats förvrängas till ett "faktum"....ihop med en hel drös ytterligare fantasifoster.
Frun, eller vem som helst, kostar inte kunden extra. Det är isf en kostnad för hantverkaren/firman som han bedömt är ekonomisk försvarbar...för honom...och ingår i det avtalade priset/antal timmar.4774 skrev:Varför skulle hon ha gjort det? Det åligger snickaren att på förhand berätta att denne kommer behöva ytterligare en person för just denna del av jobbet. Hur svårt är det att kläcka ur sig det till kunden efter att ha fixat där i ett år/flera gånger på ett år?
Det fungerar helt enkelt inte så att man kan ta med sig extra medarbetare och få extra betalt för det. Det är heller inte vad den här snickaren begärt (med ledning av lämnade uppgifter)
Exakt! Annars vore det ju världens lättaste att bli miljonär på kort tid genom att säga till kunder: "Det här tar 8 arbetstimmar" och sen dyka upp med hundra "listhållare" och fakturera 108 arbetade timmar. 😂4774 skrev:
Som jag har förstått det så är ni säkra på att det har fakturerats dubbelt för de fyra arbeten som utförts. Ni har koll på antalet dagar arbetena utförts? Det största skulle ta åtta timmar. Som många har påpekat spelar det ingen roll hur många personer som gör det jobbet. Det är åtta timmar som kan debiteras kunden. Snickaren har inte debiterat dubbelt tidigare (inte heller när hans barn följt med). Frugan som följt med verkar bara ha utfört det som snickaren själv kunnat göra, som att såga lister. Hon har alltså inte varit nödvändig för jobben (som att två måste hjälpas åt att hålla något tungt). Jag lämnar frågan om hon har a-kassa åt sidan (det kan hon inte få när hon arbetar). Vilken nytta har hon varit för snickaren? Det är bara den nyttan som kan faktureras. Om vi lämnar saker som bevisfrågor åt sidan så skulle jag säga till snickaren hur jag uppfattar det hela, och att timkostnaden är högre på vissa håll som några har anfört hör inte hit. "Du har varit här x dagar. Det normala är 8 timmar arbetsdag. Det blir y kronor". Då är hans arbete klart. "När det gäller din fru så har vi inte informerats om att du avsåg att debitera (fullt) för din fru. Du har tidigare jobbat själv och debiterat för en person, och det även om någon i din familj varit med. Det arbete som hon utfört kan inte ha medfört att jobben tog hälften så lång tid som om du varit ensam. Du kan få betalt för några av de timmar hon var här. Det är skäligt. Vad tycker du att hennes insats är värd?". Så skulle jag hantera det. Och betänk att det är snickaren som har att bevisa att fakturan är rätt. Om ni betalar vad ni anser vara skäligt så kan han ta det till kronofogden. Men där bestrider ni. Då måste snickaren stämma dig, vilket är dyrt. Gör han ändå det så får ni ta er en funderare om ni ska betala för att inte riskera rättegångskostnader för motpartens ombud om ni förlorar. Men det är först vid en stämning som det sker. Min far blev uppringd av en som köpt hans husbil, där kamremmen gått av. Han var rätt otrevlig, men vi söner sa nej då farsan ville betala. Då skickade en advokat ett hotbrev om stämning, och en påminnelse. Vi "förbjöd" farsan att betala, det var inte hans fel att motorn havererat. Inget hände, ingen stämning. Så innan tingsrätten skickat ut ett brev så kan man sitta lugnt i båten (men bestrid hos KFM).D Domherren_ skrev:Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.
Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.
Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.
Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).
Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?
Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?
Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Det är helt irrelevant information (ok, det kan finnas praktiska anledningar som att man kommer behöva toaletter till 100 listhållare osv).P Paxman skrev:
"Jag/vi gör det här på 8 timmar á 450 spänn" betyder just det och säger inget om hur många man planerar att vara, det är en huvudvärk som inte ligger på kunden.
D Domherren_ skrev:
Det har ju uppenbarligen TS hantverkare gjort, såvida vi inte ska anklaga henne för att ljuga.G Grimjack69 skrev:
Antalet timmar gäller! Med liten justering som mån.D Domherren_ skrev:
Men då är det upp till honom om det är 2 personer á 5 timmar eller 1 person á 10 timmar. Du ska inte behöva betala vad han väljer.
Han kan inte säga 10 timmar och ta in flera personer och debitera samma för alla. Om han tänkt ta in flera medarbetare måste han vara tydlig med det och tala om totalt antal planerad debitering av timmar.
Vintigt att du är tydlig med att du bestrider fakturan. Skriftligt. Och omgående!
Sedan efter det fårni ha en förhandling.
Det är också helt riktigt, så länge det totala antalet timmar inte springer iväg orimligt, vilket de nu kanske gjort här.P Paxman skrev:
Då är det DET man invänder emot, inte hur många de varit.
Saker kan dyka upp som gör att en beräkning havererar, men det bör man vara tydlig med under tiden.
Jag förespråkar för egen del fast prissättning med tydlig ÄTA som kunden får ta ställning till under arbetets gång, för att slippa få ovälkomna överraskningar.
Om vi utgår ifrån att TS citerar fakturan när hon skriver "460kr exklusive moms x 2" per timme så tycker jag att det är ett uppenbart försök av hantverkaren att ta fullt betalt för även frun. Varför skulle hantverkaren annars skriva att timkostnaden är "x 2"? Menar du att hantverkaren skulle ha skrivit halva antalet timmar och dubbla timkostnaden? Jag förstår inte hur du resonerar.G Grimjack69 skrev:Det är också helt riktigt, så länge det totala antalet timmar inte springer iväg orimligt, vilket de nu kanske gjort här.
Då är det DET man invänder emot, inte hur många de varit.
Saker kan dyka upp som gör att en beräkning havererar, men det bör man vara tydlig med under tiden.
Jag förespråkar för egen del fast prissättning med tydlig ÄTA som kunden får ta ställning till under arbetets gång, för att slippa få ovälkomna överraskningar.
Om firman lägger 16 timmar på en dag så fakturerar man antingen för det (om man nu skulle göra det dag för dag) i klump eller, för att även specificera antalet arbetare, 2x8.P Paxman skrev:Om vi utgår ifrån att TS citerar fakturan när hon skriver "460kr exklusive moms x 2" per timme så tycker jag att det är ett uppenbart försök av hantverkaren att ta fullt betalt för även frun. Varför skulle hantverkaren annars skriva att timkostnaden är "x 2"? Menar du att hantverkaren skriver halva antalet timmar och dubbla timkostnaden? Jag förstår inte hur du resonerar.
Det är helt ointressant, så länge den avtalade arbetsåtgången var 16 timmar.
Nu blandar du ju bara bort korten.G Grimjack69 skrev:
TS har beskrivit att hantverkaren fakturerat för många timmar för avtalat jobb (även om hon dessvärre inte loggat dessa och därför inte avser bråka om detta) SAMT att hantverkaren fakturerat varje timme dubbelt. TS tycker inte att det är OK att hantverkaren fakturerar dubbel timtaxa för antalet arbetade timmar eftersom frun han haft med sig knappast bidragit lika mycket som hantverkaren själv.
Det är just det jag menar med att hålla isär saker och ting...P Paxman skrev:Nu blandar du ju bara bort korten.
TS har beskrivit att hantverkaren fakturerat för många timmar för avtalat jobb (även om hon dessvärre inte loggat dessa och därför inte avser bråka om detta) SAMT att hantverkaren fakturerat varje timme dubbelt. TS tycker inte att det är OK att hantverkaren fakturerar dubbel timtaxa för antalet arbetade timmar eftersom frun han haft med sig knappast bidragit lika mycket som hantverkaren själv.
Att tidsåtgången (oklart hur avtalad den var) överskridits reser rimliga frågor, men att börja spekulera i hur effektivt de jobbat och vad arbetet krävt i form av antal personer (lyft och annat som nämnts) är bara idiotiskt, eftersom arbetskraften, och arbetsupplägget, tillhör firman när du köper en tjänst. Vill du differentiera löner efter eget huvud så får du väl anställa själv.
Varför gick det åt så många timmar? Det är ju en enkel fråga att ställa....får du, mot förmodan, svaret "för att vi var två" så är det ju inte mycket att diskutera mer...snickaren är en galning.
Det rimliga svaret är "att X och Y tog mycket längre tid än jag hade tänk pga vad-det-nu-kan-vara, men jag tog med mig en medarbetare så att vi ändå skulle klara av det under de dagar vi sagt att ditt hus skulle vara en mer eller mindre otillgänglig byggarbetsplats"
[Att inte ha löpande diskussion om eventuellt uppkomna problem/fördyrningar när det (väl?) fanns en person i hushållet hemma under tiden är i sig obegripligt. Privatpersoner är generellt ganska priskänsliga, det lär han ju ha koll på.]
Redigerat: