D Domherren_ skrev:
Jag inser mer och mer att det antagligen inte är så konstigt att jag reagerar på fakturan. Det faktum att hans barn som utbildar sig till byggare följt med utan att vi blivit debiterade för det förstärkte ju att jag verkligen inte trodde vi skulle bli debiterad det dubbla när han fru gjorde det.
Nej vet du vad, här är det läge att förankra den här killen i verkligheten igen.

Man tar inte med sig sin arbetslösa fru på jobbet och fakturerar kunden för det. Herregud hur står det till i huvet på folk....

• Gilla
pippii långstrump och 47 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej vet du vad, här är det läge att förankra den här killen i verkligheten igen.

Man tar inte med sig sin arbetslösa fru på jobbet och fakturerar kunden för det. Herregud hur står det till i huvet på folk....
Jag tror att de har jobbat ihop till och från genom åren men hon har varit föräldraledig. Vågar inte uttala mig helt vad hon har för erfarenhet men jag tror inte hon är utbildad. Isåfall borde hon som sagt ha varit självgående och inte bara bistått honom när han jobbade.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Jag tror att de har jobbat ihop till och från genom åren men hon har varit föräldraledig. Vågar inte uttala mig helt vad hon har för erfarenhet men jag tror inte hon är utbildad. Isåfall borde hon som sagt ha varit självgående och inte bara bistått honom när han jobbade.
Men fakturera kunden som för en lärling då. Om det är ett familjeföretag är det en sak men att förlora en inkomst till hushållet och täcka upp detta genom att bara ta med frun till jobbet och fakturera fullt för det är ju helt sjukt!

Har hon gjort någon nytta, betala för nyttan hon gjort. Men jag tycker fortfarande det låter tveksamt detta.

• Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
4774
D Domherren_ skrev:
Håller fullständigt med #farstatjej om att aldrig skulle jag betala för frugan bara för att snickaren tar med sig henne. I sådana fall ska det först förhandlas med er. Är hon dessutom inte utbildad så tar det snarare längre tid eftersom hon inte vet yrket Hon är bara med som sällskap och det betalar du inte för. Dessutom så har du erbjudit hjälp redan från början. Så nej, rent skitsnack och ren bluff. .Snickaren har inte rätt att få betalt för att han tar med sin fru. Känns mer som att det börjar bli knapert hemma för dem . Men då kan man fråga först huruvida det är ok med er.

• Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Om jag förstår rätt har snickaren debiterat 2 x 8 timmar för jobbet.

Vad hade ni förväntat er?

B Boende45 skrev:
Om jag förstår rätt har snickaren debiterat 2 x 8 timmar för jobbet.

Vad hade ni förväntat er?
Totala fakturan är på 95 timmar. Med materialkostnad på en femtedel av totalkostnaden och efter ROT var fakturan på över 50.000. Det var 4 separata mindre jobb fakturerat på samma faktura men inget specificerat om vilka timmar som rör vilket arbete. Tre av dessa jobb var jobb som vi stod och velade mellan att göra själv med hjälp av släktingar, eller anlita byggaren. Då vi fick höra att exempelvis då det jobb jag beskrivit skulle ta 8 timmar så bedömde vi att vi ändå satsade på att anlita en byggare istället för att göra själv, då julen närmar sig och vi verkligen ville få färdigt det före. Men att då bli fakturerat de dubbla svider för en småbarnsfamilj såhär inför jul.

Eftersom ett av jobben var mer utmanande att göra själv så.. vi hade förväntat oss att den totala fakturan skulle ligga på hälften av vad den var plus kanske 10-15 timmar ”dubbel” timpeng för just det arbetet. Vi tog också för givet att den medföljande skulle haft lägre arvode.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga även att vi inte hade någon aning om att han börjat arbeta tillsammans med någon då han under det år han arbetat hos oss endast varit ensam eller haft hjälp av sitt barn, där vi inte debiterats något extra. Så när timmar diskuterades inför dessa arbeten trodde vi aldrig att de skulle dubbleras sen på fakturan.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Kan tillägga även att vi inte hade någon aning om att han börjat arbeta tillsammans med någon då han under det år han arbetat hos oss endast varit ensam eller haft hjälp av sitt barn, där vi inte debiterats något extra. Så när timmar diskuterades inför dessa arbeten trodde vi aldrig att de skulle dubbleras sen på fakturan.
Vilket är ytterligare skäl för att ni ska stå fast vid ursprunglig uppskattning +15%
Vill de ha mer får de försöka övertyga er eller tingsrätten om varför det är skäligt.

• Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Jag tänker på ytterligare en sak. Det är möjligt för företag att få lönebidrag från arbetsförmedlingen under viss tid för att ”ta sig an” någon som är arbetslös (och att det förhoppningsvis leder till en anställning). I byn där jag bor har detta tyvärr utnyttjats, dels genom att mindre firmor tar emot arbetslösa under flera perioder utan någon egentlig tanke att anställa. Dels har det förekommit att arbetslösa brorsöner, kusiner etc har fått praktikjobb under de premisserna.
Om det skulle vara så i TS fall är det ju dubbelt ”lurendrejeri”. Hur, och om det går att kolla, vet jag tyvärr inte.

• Gilla
TheAsp och 3 till
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.

Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.

Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.

Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).

Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?

Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?

Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
D Domherren_ skrev:
Men jag undrar om det borde varit underförstått av mig att det innefattar två personers arbete när han säger det tar en hel dag (7-8 timmar)? Man får räkna en dags arbete sa han.

Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två hålle
D Domherren_ skrev:
Men jag undrar om det borde varit underförstått av mig att det innefattar två personers arbete när han säger det tar en hel dag (7-8 timmar)? Man får räkna en dags arbete sa han.

Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två håller
D Domherren_ skrev:

Det handlade om att riva ett gammalt golv (klickgolv och spånskivorna), kasta ut dessa på gården, sätta nån typ av skum längst med yttervägg för isolering, lägga nya skivor… nya golvet la vi sedan själv. Rummet är ca 10 kvadrat. Jag tror det var mycket väntande för henne och jag tycker inte riktigt hans förklaring att det går dubbelt så fort om man är två håller.
Det verkar ju inte ha framgått att dom skulle vara två st så säger han 8h är det 8h. Kommer dom däremot två st och det som han säger går dubbelt så fort bör det tagit 4h och då faktureras 4h*2 vilket blir 8h?

• Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
T Tbjorn35 skrev:
Det verkar ju inte ha framgått att dom skulle vara två st så säger han 8h är det 8h. Kommer dom däremot två st och det som han säger går dubbelt så fort bör det tagit 4h och då faktureras 4h*2 vilket blir 8h?
Precis!
Man räknar arbetstimmar per person.

Att ha en massa åsikter om hur effektiva folk är på jobbet kan man ju alltid ha, men det är ju med nödvändighet ganska subjektivt.

460:- är väl förresten ett ganska lågt timpris, de kanske vet med sig att de inte jobbar jättesnabbt;-)

• Gilla
Nannami72 och 2 till
  • Laddar…
D Domherren_ skrev:
Totala fakturan är på 95 timmar. Med materialkostnad på en femtedel av totalkostnaden och efter ROT var fakturan på över 50.000. Det var 4 separata mindre jobb fakturerat på samma faktura men inget specificerat om vilka timmar som rör vilket arbete. Tre av dessa jobb var jobb som vi stod och velade mellan att göra själv med hjälp av släktingar, eller anlita byggaren. Då vi fick höra att exempelvis då det jobb jag beskrivit skulle ta 8 timmar så bedömde vi att vi ändå satsade på att anlita en byggare istället för att göra själv, då julen närmar sig och vi verkligen ville få färdigt det före. Men att då bli fakturerat de dubbla svider för en småbarnsfamilj såhär inför jul.

Eftersom ett av jobben var mer utmanande att göra själv så.. vi hade förväntat oss att den totala fakturan skulle ligga på hälften av vad den var plus kanske 10-15 timmar ”dubbel” timpeng för just det arbetet. Vi tog också för givet att den medföljande skulle haft lägre arvode.
Låter otroligt detta, du har alltså blivit fakturerad över 50k för ett jobb som skulle ta ungefär 8 h samt lite andra små jobb som ni övervägt att göra själva. Men eftersom att julafton närmar sig väljer ni att ta in en hantverkare... Att ni är småbarnsföräldrar och att det snart är jul har ju inget med saken att göra, ni har beställt jobb och ni verkar inte ha någon uppfattning av vad det kommer att kosta... Utbildad eller ej, har hon bidragit med att jobbet går snabbare då spelar det ju ingen roll om det är hans fru eller hans husdjur han har med sig till jobbet. Hade varit intressant att höra hantverkarens version av denna historia, jag anar ugglor i mossen...

• Gilla
  • Haha
MimiP och 6 till
  • Laddar…
L Lelleirra skrev:
Låter otroligt detta, du har alltså blivit fakturerad över 50k för ett jobb som skulle ta ungefär 8 h samt lite andra små jobb som ni övervägt att göra själva. Men eftersom att julafton närmar sig väljer ni att ta in en hantverkare... Att ni är småbarnsföräldrar och att det snart är jul har ju inget med saken att göra, ni har beställt jobb och ni verkar inte ha någon uppfattning av vad det kommer att kosta... Utbildad eller ej, har hon bidragit med att jobbet går snabbare då spelar det ju ingen roll om det är hans fru eller hans husdjur han har med sig till jobbet. Hade varit intressant att höra hantverkarens version av denna historia, jag anar ugglor i mossen...
Ett av exemplen skulle ta en dag, de nämnde ju att det var 4 projekt sammanlagt.
Exempelvis var nog stegen till att sätta lister inte relaterat till golvläggning om det inte var *väldigt* kortväxta hantverkare.
Varför väljer du aktivt att misstolka?

• Gilla
Opus och 2 till
  • Laddar…
Timpengen är ändå ok om det är en duktig snickare. Här ligger dem på 750:- ex moms

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett av exemplen skulle ta en dag, de nämnde ju att det var 4 projekt sammanlagt.
Exempelvis var nog stegen till att sätta lister inte relaterat till golvläggning om det inte var *väldigt* kortväxta hantverkare.
Varför väljer du aktivt att misstolka?
Vad är det jag misstolkat menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.