38 163 läst · 194 svar
38k läst
194 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Ja, stundtals tvivlar jag på om jag är rätt man att ha en projektråd men här kommer till sist en uppdatering.
Bräddavlopp samt spotlights och inlopp är monterade.
Bräddavloppet invägt och fastskummat inför gjutning av krönbalken.
Armeringen i krönbalken. Fick karva ur ordentligt i blocket för att få armeringen mer än 50mm från det rostfria bräddavloppet.
På insidan pool görs en snedställd kant som sedan fylls med Adesilex. Först ska dock hela insidan putsas med fiberarmerad puts.
Samma princip för spotlights och inlopp. Bilden föreställer 1 av 2 spotlights.
Insidan putsad.
Även teknikrummet är färdiigställt. Iaf utvändigt.
Bräddavlopp samt spotlights och inlopp är monterade.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bräddavloppet invägt och fastskummat inför gjutning av krönbalken.

Logga in
Skapa konto
Armeringen i krönbalken. Fick karva ur ordentligt i blocket för att få armeringen mer än 50mm från det rostfria bräddavloppet.

Logga in
Skapa konto
På insidan pool görs en snedställd kant som sedan fylls med Adesilex. Först ska dock hela insidan putsas med fiberarmerad puts.

Logga in
Skapa konto
Samma princip för spotlights och inlopp. Bilden föreställer 1 av 2 spotlights.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Insidan putsad.

Logga in
Skapa konto
Även teknikrummet är färdiigställt. Iaf utvändigt.
Snyggt! Hur långt under överkant hamnar bräddavloppet?
Hallå där.
Mitt lilla projekt har legat lite i dvala men nu börjar det så smått bli dags att väcka liv i det.
Varmt och mysigt i snickeriet men utesäsongen närmar sig.
I skrivande stund sitter jag och detaljplanerar konstruktion av altan och pooldäcket.
Tänkte slänga ut lite bilder och info här om någon skulle vara intresserad.
Tar mer än gärna emot feedback på konstruktionen. Hellre skämmas nu och rätta till än riva och bygga om när skiten rasar
Första skissen
Lite mer detaljer här. Kommer säkert ändras längs byggets gång som vanligt.
Mitt lilla projekt har legat lite i dvala men nu börjar det så smått bli dags att väcka liv i det.
Varmt och mysigt i snickeriet men utesäsongen närmar sig.
I skrivande stund sitter jag och detaljplanerar konstruktion av altan och pooldäcket.
Tänkte slänga ut lite bilder och info här om någon skulle vara intresserad.
Tar mer än gärna emot feedback på konstruktionen. Hellre skämmas nu och rätta till än riva och bygga om när skiten rasar

Logga in
Skapa konto
Första skissen

Logga in
Skapa konto
Lite mer detaljer här. Kommer säkert ändras längs byggets gång som vanligt.

Logga in
Skapa konto
Pooltaket då. I teorin bör detta kunna funka. Tvådelad ram. Dels för att slippa 4 m längder men också för att kunna hantera det då vikten av det bör hamna runt 300 kg (torrt virke).
Över själva poolen tänkte jag sätta plast eller plåt med lutning så jag får avrinning av regnvatten. Den vänstra delen av taket som saknar plåt är förlängning som gör att jag när poolen är stängd får ett trappsteg ner. Därför ingen plåt eller isolering där.

Logga in
Skapa konto
Cellplast XPS 300 under plåten/plasten med en dammduk eller liknande på undersidan av taket.
Jag skissar på en gummilist att montera undertill i samma storlek som poolen så att kondens fångas upp och det uppvärmda vattnet stannar kvar i baljan.
Tar gärna er input. Hittade inga manualer på detta på Youtube
Du ska inte lägga trallen på andra ledden på pooltaket och försöka få den att smälta in i höjd och läge med den lilla högre delen trall du har mellan pool och hus? Tänker att det skulle vara snyggt om det inte syns att det är en "egen" rörlig del när pooltaket är stängt.Freddan054 skrev:
Jo, fan. Det har du rätt i. Vill inte ha en glipa mellan stängt pooltak och huset. Tack!D Dublin skrev:
Kollar man på min första skiss från förra vintern så har jag ingen glipa. Hade nog glömt bort att jag tänkt så 😆
Tack för inputen. Uppskattas.
Du kan kolla här för att se vad du behöver för dimension:Freddan054 skrev:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
Och ja, det räcker gott och väl med 45x220 cc 400. Du kan gå ned i dimension om du önskar, skriv bara in dina mått på länken ovan så får du förslag på minsta dimension.
Tack. Har kollat den men har plats att överdimensionera. Inget roligt med svaj även om det håller.Q qvirre skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 372 inlägg
ser ut att kunna bli riktigt bra!Freddan054 skrev:
[bild]
Pooltaket då. I teorin bör detta kunna funka. Tvådelad ram. Dels för att slippa 4 m längder men också för att kunna hantera det då vikten av det bör hamna runt 300 kg (torrt virke).
Över själva poolen tänkte jag sätta plast eller plåt med lutning så jag får avrinning av regnvatten. Den vänstra delen av taket som saknar plåt är förlängning som gör att jag när poolen är stängd får ett trappsteg ner. Därför ingen plåt eller isolering där.
[bild]
Cellplast XPS 300 under plåten/plasten med en dammduk eller liknande på undersidan av taket.
Jag skissar på en gummilist att montera undertill i samma storlek som poolen så att kondens fångas upp och det uppvärmda vattnet stannar kvar i baljan.
Tar gärna er input. Hittade inga manualer på detta på Youtube![]()
kolla in dr.decks på youtube. denna tex,
han har massor av videos ang att lägga just ngn typ av dammduk under för vattenavrinnig. jag har inte provat själv, men tittade en hel del på denna sidan samt ett par andra när jag byggde trall för några år sen.
Åh. Det ska jag kolla in. Tack.P Peter_Bromma skrev:ser ut att kunna bli riktigt bra!
kolla in dr.decks på youtube. denna tex, [media] bonus för att han har blåkläder tröja..
han har massor av videos ang att lägga just ngn typ av dammduk under för vattenavrinnig. jag har inte provat själv, men tittade en hel del på denna sidan samt ett par andra när jag byggde trall för några år sen.
Genast inser jag att den första förbättringen av pooltaket är att sätta duk även på ovansidan för att inte behöva krångla med plåtar som ju kan rosta och låta.
Jag har byggt ett liknande tak till min pool. Tänk på att trä och vanlig cellplast tar åt sig fukt över tid. Speciellt kondens från varmt poolvatten. Jag har ett homogent lager med PIR isolering (som inte tar åt sig fukt) underst mot vattenytan. Typ denna https://www.kingspan.com/se/sv/produkter/isoleringsskivor/vaggisoleringsskivor/sauna-satu/
Skarvarna tejpade jag med aluminiumtejp.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"

Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Tack. Min förhoppning var att Cellplast typ XPS 300 i kombination med dammduk under hela konstruktionen skulle ha tillräcklig motståndskraft mot fukt. Ska absolut kolla in PIR-isolering också. Det ligger med som alternativ.M moggen skrev:Jag har byggt ett liknande tak till min pool. Tänk på att trä och vanlig cellplast tar åt sig fukt över tid. Speciellt kondens från varmt poolvatten. Jag har ett homogent lager med PIR isolering (som inte tar åt sig fukt) underst mot vattenytan. Typ denna [länk]
En annan fråga (minns ditt projekt). Skenor och hjul blir en stor utgift. De rostfria skenorna jag hittat kommer från HacoTellus och kostar 1795:-/st och jag behöver 9 st. Det är en sk V-skena. Är det vad du också kör med eller har du förslag på annat alternativ?
Den finns i galvaniserat också vilket är billigare men det känns osäkert att den klarar av sitt öde utan att rosta.