41 842 läst · 197 svar
42k läst
197 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Hej, tack för att du delar. Jag har övervägt samma tak-lösning men känner att jag inte vill ”gömma” poolen. När jag inte badar vill jag ändå se poolen - gärna upplyst och härligt blåFreddan054 skrev:
Jag vet att din lösning är bäst isolering/ekonomi, vintersäker, barnsäker, praktisk (smuts i poolen) osv. MEN är den verkligen den lösning som gör att du kan njuta av poolen maximalt? (samma fråga jag ställer mig själv)
Tjena,Freddan054 skrev:
Ja, jag har funderat på detta också. En ide var att få till en nedsänkning i skenorna som i kombination med en gummilist (typ garageportslist) gör att det sluter tätt mot kantstenen på poolen. Men jag är osäker på om jag lyckas få till den nedsänkningen på ett bra sätt.
En flexibel gummilist som hamnar innanför poolkanten i stängt läge är just nu gällande bästa alternativ. Kanske i kombination med en yttre list som lägger sig utanpå poolramen.
Tack för tipset om Umakovshop. Såg att jag fått det tipset redan. Ska kontakta dem idag.
Är det tänkt att använda poolen året runt eller endast sommartid? Blir det motoriserad öppning (läste igen och såg att det blir motor).
Jag har byggt en liten pool med motoriserat lock. Just med nedsänkningar som gör att locket sluter tätt. Har fungerat bra. Men är ju inte samma vikt och storlek som ditt.
Det jag upplever på vintern är att det fryser till mellan lock och poolens kant där det sluter tätt. Så på vintern "frikopplar" jag och öppnar manuellt.
Här kan du kika lite. Finns lite bilder under tidens gång på locklösningen om du bläddrar igenom.
https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/
Ja, i ett inledande skede tänkte jag igenom alla möjliga lösningar. Både på pool och tak.Thomas-l skrev:
Hej, tack för att du delar. Jag har övervägt samma tak-lösning men känner att jag inte vill ”gömma” poolen. När jag inte badar vill jag ändå se poolen - gärna upplyst och härligt blå
Jag vet att din lösning är bäst isolering/ekonomi, vintersäker, barnsäker, praktisk (smuts i poolen) osv. MEN är den verkligen den lösning som gör att du kan njuta av poolen maximalt? (samma fråga jag ställer mig själv)
Jag håller helt med om att det vore fint att se poolen. Jag hade gärna suttit i vardagsrummet på kvällen och sett ut på ett blått sken.
Men dels gillar jag personligen inte den typen av pooltak (varken pris eller estetik) och dels, som du är inne på isolerar de inte lika bra osv.
Sen finns det ju lamelltäcke. Ett transparent sådant skulle vara läckert men det blir fortfarande en sämre lösning efter de kriterierna jag prioriterar. Inte minst smuts i poolen och isolering. I den här typen av pool/spabad kommer jag ju förmodligen ha ganska mycket varmare vatten än vanlig pool så isolering blir extra viktig.
Jag tror också att pooltaket kommer stå öppet under ljumna sommarkvällar när jag sitter på altanen med en whisky från finhyllan och en köttbit på grillen så det är nog ingen tvekan om att jag kommer njuta 🙂
Läckert! Fattar inte att jag inte har hittat din tråd tidigare. Trodde jag sökt igenom hela internet redanL LeffeMejsel skrev:Tjena,
Är det tänkt att använda poolen året runt eller endast sommartid? Blir det motoriserad öppning (läste igen och såg att det blir motor).
Jag har byggt en liten pool med motoriserat lock. Just med nedsänkningar som gör att locket sluter tätt. Har fungerat bra. Men är ju inte samma vikt och storlek som ditt.
Det jag upplever på vintern är att det fryser till mellan lock och poolens kant där det sluter tätt. Så på vintern "frikopplar" jag och öppnar manuellt.
Här kan du kika lite. Finns lite bilder under tidens gång på locklösningen om du bläddrar igenom.
[länk]
Ska lusläsa den senare idag. Kul projekt.
Missade att du hade en fråga ocksåL LeffeMejsel skrev:Tjena,
Det jag upplever på vintern är att det fryser till mellan lock och poolens kant där det sluter tätt. Så på vin
[länk]
Ja, tanken är att använda den på vintern. Dock med brasklappen att jag vill kunna stänga ner om det skulle visa sig att energiförbrukningen blir för hög. Känns också sjukt osäkert på vad som händer med elpriserna framöver osv.
Jag är inne på att lägga en värmekabel under V-skenan. Samma typ av kabel man har till vattenledningar. Den bör kunna ta hand om isen.
Ja, när det var som värst så hade jag min nedstängd helt över vintern. Men förra och denna vinter har vi kört på. På sommaren blir det mest ungarna som badar och vi håller typ 28-30 grader i poolen 🙂Freddan054 skrev:
Missade att du hade en fråga också
Ja, tanken är att använda den på vintern. Dock med brasklappen att jag vill kunna stänga ner om det skulle visa sig att energiförbrukningen blir för hög. Känns också sjukt osäkert på vad som händer med elpriserna framöver osv.
Jag är inne på att lägga en värmekabel under V-skenan. Samma typ av kabel man har till vattenledningar. Den bör kunna ta hand om isen.
Ja, värmekabel är en bra ide, jag har ingen gummitätning emellan än så det blir ganska mycket yta som sluter mot poolens platta kant och där blir det kondens som fryser ihop. Men ska bygga nytt lock snart. Då blir det uppgradering.
Jag har kingspan-skivor. Har fungerat bra under de här 7-8åren men de är sjukt tunga nu. Har byggt upp fukt i dem över tid 😁
Ja, börjar bli sjukt taggad på att komma igång och bygga nu. Lite för kallt fortfarande för min smak men snart så.L LeffeMejsel skrev:Ja, när det var som värst så hade jag min nedstängd helt över vintern. Men förra och denna vinter har vi kört på. På sommaren blir det mest ungarna som badar och vi håller typ 28-30 grader i poolen 🙂
Ja, värmekabel är en bra ide, jag har ingen gummitätning emellan än så det blir ganska mycket yta som sluter mot poolens platta kant och där blir det kondens som fryser ihop. Men ska bygga nytt lock snart. Då blir det uppgradering.
Jag har kingspan-skivor. Har fungerat bra under de här 7-8åren men de är sjukt tunga nu. Har byggt upp fukt i dem över tid 😁
Jag tror dammduk i EPDM undertill kan vara bra i kombination med en list som i stängt läge lägger sig mot poolkanten och p så vis återför kondensvattnet till poolen istället för upp i isoleringen och träkonstruktionen. Men allt är teoretiskt än så länge.
skulle vara kul att se lite närbilder på dina skenor. Främst hur du fått till försänkningen som får taket att dippa i stängt läge.
Snyggt och kul projekt men spontant också en tung konstruktion med massor med fukt som sprider sig.Freddan054 skrev:
Hallå där.
Mitt lilla projekt har legat lite i dvala men nu börjar det så smått bli dags att väcka liv i det.
Varmt och mysigt i snickeriet men utesäsongen närmar sig.
I skrivande stund sitter jag och detaljplanerar konstruktion av altan och pooldäcket.
Tänkte slänga ut lite bilder och info här om någon skulle vara intresserad.
Tar mer än gärna emot feedback på konstruktionen. Hellre skämmas nu och rätta till än riva och bygga om när skiten rasar
[bild]
Första skissen
[bild]
Lite mer detaljer här. Kommer säkert ändras längs byggets gång som vanligt.
Tänk 5-10år framåt hur det kommer hålla och hur det kommer slitas. Snyggt nu på ritningarna men sen kommer verkligheten.
Absolut. Och jag är mentalt förberedd på att göra om och förbättra konstruktionen om det skulle behövas.P PeHeland skrev:
Tror dock att nyckeln är att leda bort så mycket vatten som möjligt både uppifrån och underifrån. Därav dammduken.
Men visst. Svaren har man först om något eller några år.
Värmekabeln ska nog vara av en lågvolts modell om den ska vara så nära poolen. Inte kul om det blir skav på den annars. Eventuellt kanske man kan jorda skenan för extra säkerhet men kolla med en elektriker.Freddan054 skrev:
Missade att du hade en fråga också
Ja, det är en bra input. När det gäller el har jag en bra elektriker som får bestämma vad som är lämpligt.M moggen skrev: