Hej!
Inte för att jag vill kritisera alla som har skrivit här där ni tycker att när trädäcket gråar till sig blir så snyggt. Jag tycker också det är fint, men jag tycker att den naturliga träfärgen är så oerhört mycket snyggare. Men kan man göra något för att kunna behålla den naturliga färgen?

Nu har våren kommit till mitt Sioo behandlade trädäck, ser fantastiskt ut! Ljus gråaktig ton som verkar torka snabbt.

Inget spår av alger eller missfärgningar.

Tror att de som inte är nöjda med Sioo, han använt den på äldre etablerade golv, då krävs en noggrann rengöring, och att det får torka ordentligt. Skall behandla ytor som är över 15 år gamla i sommar för att testa.

• Gilla
butomusu
  • Laddar…
Osmo Har någon ny olja som jag vill prova i sommar. Deras oljor inomhus är grymma så jag kan tänka mig att den för utomhusbruk är grym också.

12abc skrev:
Tror att de som inte är nöjda med Sioo, han använt den på äldre etablerade golv, då krävs en noggrann rengöring, och att det får torka ordentligt.
Så är det inte. Har använt det på en nylag altan, enligt instruktion, och det är mycket alger ändå.

/Abbe

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Gjordes detta golv rent och tilläts torka ordentligt?

Jag såg att det var lätt att förväxla förpackningarna och lägga på dem i fel ordning.

Lades de på i rätt ordning?

Nyfiken

Hej Abbe
Nu har det ju gått c:a 4 år sedan du sioo'ade din altan, hur ser den ut (bilder)?
Är på gång att behandla min uteplats av tryckt virke som blev färdig förra sommaren och funderar på alternativ till olja. Men Sioo är ju så förbaskat DYRT,,, i alla fall på kort sikt! Frågan är om det är värt det på lååång sikt..?

Optimalisten skrev:
..Nu har det ju gått c:a 4 år sedan du sioo'ade din altan, hur ser den ut (bilder)?...

Hej,
så här ser den ut efter vintern, trallen börjar få lite torrsprickor och det är lite grönalger här och där.

/abbe

• DSC00112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00113.jpg
    Skapa konto
Jag tog och skurade altanen idag med ljummet vatten och linoljesåpa. det blev ganska mycket alger som lossnade.

På dom två nedre bilderna ses altanen när den är skurad och har torkat. Den är "trären" där jag skurat som mest, och mer grå där jag inte behövt skura bort alger. där det är trärent tror jag det mesta av väderskyddet är borta.

Mvh/Abbe

• DSC00116.jpg
    Skapa konto
  • DSC00117.jpg
    Skapa konto
  • DSC00118.jpg
    Skapa konto
Det har gått 3 år sen vi behandlade med Sioo. De första två åren tvättade jag av med högtryckstvätt (rotor), bara vatten på våren. Nu det tredje året var däcket rejält grönt av alger på sina ställen. I våras skurade jag av med såpa och däcket blev snyggare än nånsin. Får se hur det blir nästa år.

andwid skrev:
Det har gått 3 år sen vi behandlade med Sioo. De första två åren tvättade jag av med högtryckstvätt (rotor), bara vatten på våren. Nu det tredje året var däcket rejält grönt av alger på sina ställen. I våras skurade jag av med såpa och däcket blev snyggare än nånsin. Får se hur det blir nästa år.
Jo jag har hört att en del kör med årlig såp-behandling,,, men ska man nu köra den metoden blir det väl betydligt billigare att skippa SIOO och helt enkelt köra med såpa hela vägen..?:what:

Ytorna ute där väder och vind kommer åt har redan blivit härligt strandvedsliknande (typ silvervitt/grått). En del av verandan är under tak och där är det fortfarande väldigt flammigt. Ska prova att vattna på där lite då och då. Allt verkar bra så här långt,,, men det blev SJUKT DYRT!!!
Så jä...r om det inte håller sig snyggt i minst 10år!!!

F
Jag köpte en liter bensalaltensid för det gröna på taket. Fick en slatt över och sprutade på det på halva altandäcket som bitvis var lite grönt på dom skuggiga ställena. Algerna var borta på på mindre än 3 dagar. Ingen impregnering öht men jävlar vad det giftet käkar alger. Hade en hel del svarta prickar på överliggaren på ett altanstaket i ask som jag dumt nog oljade. Drog på lite gift på en bit och nu 3 veckor senare så ser jag hur dom svarta prickarna bleknat betydligt jämfört med andra obehandlade referenspartier.

Vet du om "bensalaltensid" är vassare än Borax lösning?

F
Optimalisten skrev:
Vet du om "bensalaltensid" är vassare än Borax lösning?

Borax myrmdel? Inte en aning. Men att få bort grönt på tak ( inte tjock mossa, bara ytliga alger), alger på storgatsten och på betongmarksten på ett par dygn och att det enligt uppgift skall stå sig i ett par år (4 år enligt uppgift men det vill jag nog se innan jag tror det) duger bra för mig.

Skapligt pris, betalade 3-400kr för en liter. Blandat blev det 30 liter vilker räckte till taket på garaget (ca 50kvm), taket på huset (ca 170kvm) 50kvm marksten och betongtrappor och ca 40kvm trätrall.

Bensaltensid heter kemikalien, "Mycket giftigt för vattenlevande organismer" enligt produktbladet så det är absolut inget man bör använda nära ett vattendrag. Den får vara för mig.
Klart hälsosammare är t.ex. GrönFri men där får man å andra sidan inte effekt över dan, snarare efter några månader eller ett år. Men i alla fall på tegeltak så är behandlade tak betydligt renare och ljusare än obehandlade många år efter behandling, det är i alla fall min erfarenhet av den produkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.