Du kan köra med ogräsättika också, det tar bort det som inte såpan klarar.Brukar spraya på med en lågtrycksspruta några dagar efter att det tvättats och så får det torka in. Luktar ättika i 1-2 dygn sedan är det borta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tänkte flika in med lite info i tråden. Jobbar i färgbutik (sedan -94) och har sålt en hel del Sioo. När det gäller Sioo så har vi fler kunder som är nöjda med produkten än tvärsom. Däremot så är antalet missnöjda kunder fler vid användning av Sioo än av andra produkter för tralldäck, Vi började sälja Sioo någon gång 07-08 och har kunder som köpt om efter ca. 10 år och som är nöjda.

Klagomålen rör oftast påväxt eller "flammigt" utseende. Vad jag sett i ett flertal fall där påväxten varit kraftig är att trallen varit mycket tätt lagd, ibland helt tätt. Detta ihop med rådande vintrar, som i princip är som en lång höst (mellersta Sverige och nedåt) är en mkt. bra grogrund för påväxt oavsett vilken produkt man använder. Nu menar jag inte att man slipper påväxt om man har lite springor i trallen, men det går definitivt snabbare om trallen inte får luft från alla håll. Tyvärr är påväxt något man får räkna med i dagens miljö/klimat. Men jag rekommenderar inte att gå på med starka algdödande medel vid liten till måttlig påväxt då det lakar ur befintlig ytbehandling onödigt mycket. Dessa skall endast användas när man har tänkt att lägga på ny ytbehandling.

När det gäller de fall med flammig trall som jag kikat på sa har det uteslutande varit trall med mycket kvist som visat sig bli flammig. Min personliga åsikt är också att det är mycket viktigt att trallen är helt torr och inte för färsk när man ska lägga på Sioo. Att man inte ska ha för brått om trallen är nylagd, vi vet ju alla hur "blöt" en trallbräda kan vara när man sågar i den efter man hämtat den hos bygghandeln, och det tar tid för den att bli helt genomtorr.

Kunder med "luden" trall har jag inte råkat ut för, däremot en kompis vars trall var som en pälsrygg men han hade använt Organowood, en annan kiselprodukt.

Sioo lovar ganska mycket och det är i jämförelse en dyr startkostnad att lägga på det, då förstår man också missnöjet när det går åt pipan.

Så...har man en trall som är relativt kvistfri, helt torr och där impregneringen fått vila ut, samt saknar tidigare ytbehandling tycker jag att förutsättningarna finns för att lyckas.
 
  • Gilla
staffan_O och 8 till
  • Laddar…
Vi har lagt på Sioo för två år sedan allt enligt deras rekommendation. Vi är mycket nöjda med resultatet. Sen behöver naturligtvis trallen tvättas eftersom nedfall av smuts och annat ändock påverkar ytan men den vithet vi eftersträvade är som förväntat.
 
H heliac skrev:
Tänkte flika in med lite info i tråden. Jobbar i färgbutik (sedan -94) och har sålt en hel del Sioo. När det gäller Sioo så har vi fler kunder som är nöjda med produkten än tvärsom. Däremot så är antalet missnöjda kunder fler vid användning av Sioo än av andra produkter för tralldäck, Vi började sälja Sioo någon gång 07-08 och har kunder som köpt om efter ca. 10 år och som är nöjda.

Klagomålen rör oftast påväxt eller "flammigt" utseende. Vad jag sett i ett flertal fall där påväxten varit kraftig är att trallen varit mycket tätt lagd, ibland helt tätt. Detta ihop med rådande vintrar, som i princip är som en lång höst (mellersta Sverige och nedåt) är en mkt. bra grogrund för påväxt oavsett vilken produkt man använder. Nu menar jag inte att man slipper påväxt om man har lite springor i trallen, men det går definitivt snabbare om trallen inte får luft från alla håll. Tyvärr är påväxt något man får räkna med i dagens miljö/klimat. Men jag rekommenderar inte att gå på med starka algdödande medel vid liten till måttlig påväxt då det lakar ur befintlig ytbehandling onödigt mycket. Dessa skall endast användas när man har tänkt att lägga på ny ytbehandling.

När det gäller de fall med flammig trall som jag kikat på sa har det uteslutande varit trall med mycket kvist som visat sig bli flammig. Min personliga åsikt är också att det är mycket viktigt att trallen är helt torr och inte för färsk när man ska lägga på Sioo. Att man inte ska ha för brått om trallen är nylagd, vi vet ju alla hur "blöt" en trallbräda kan vara när man sågar i den efter man hämtat den hos bygghandeln, och det tar tid för den att bli helt genomtorr.

Kunder med "luden" trall har jag inte råkat ut för, däremot en kompis vars trall var som en pälsrygg men han hade använt Organowood, en annan kiselprodukt.

Sioo lovar ganska mycket och det är i jämförelse en dyr startkostnad att lägga på det, då förstår man också missnöjet när det går åt pipan.

Så...har man en trall som är relativt kvistfri, helt torr och där impregneringen fått vila ut, samt saknar tidigare ytbehandling tycker jag att förutsättningarna finns för att lyckas.
Jag väntade 3 år med att behandla mitt impregnerade altangolv som är under tak men utan staket och glas. Det regnar och snöar in på den om det blåser från söder eller norr. Under första vintern, som var nu, blev det svartprickigt, hände aldrig medan det var obehandlat (endast impregnerat). Skulle lägga på Sioo:x del 2 för andra gången nu. Körde med trallborsten på högtryckstvätten med enbart vatten. Prickarna är kvar, plankorna ludna och flagor lossnar på ställen där det regnat mycket. Vissa ställen är silvergrå medan andra ser ut att vara nästan obehandlade. Hur får jag bort de svarta prickarna utan att förstöra behandlingen?
 
M Mamma4 skrev:
Jag väntade 3 år med att behandla mitt impregnerade altangolv som är under tak men utan staket och glas. Det regnar och snöar in på den om det blåser från söder eller norr. Under första vintern, som var nu, blev det svartprickigt, hände aldrig medan det var obehandlat (endast impregnerat). Skulle lägga på Sioo:x del 2 för andra gången nu. Körde med trallborsten på högtryckstvätten med enbart vatten. Prickarna är kvar, plankorna ludna och flagor lossnar på ställen där det regnat mycket. Vissa ställen är silvergrå medan andra ser ut att vara nästan obehandlade. Hur får jag bort de svarta prickarna utan att förstöra behandlingen?
Jag har besök av Sioo på måndag så jag ska faktiskt lyfta din fråga med dem. Har du påtalat detta där du köpt produkten och i så fall vad har du fått för svar?

Du nämner att det behandlingen ”bitit” olika? Är de svarta prickarna överallt eller skiljer det mellan de partierna som blivit olika?
 
Funderat på Sioo:x men tycker den silvergråa färgen ser lite sliten och kall ut i färgskalan för min del.
Såg Sioo nu lanserat färger med samma skydd, dock verkar det vara endast fasad.. kanske dom fungerar bra till trall också? Är mer ute efter en mörkbrun varm ton i däcket. Utan att köpa ceder :D Bruntryckt är ett alternativ men håller sig inte så över tid.
 
H heliac skrev:
Jag har besök av Sioo på måndag så jag ska faktiskt lyfta din fråga med dem. Har du påtalat detta där du köpt produkten och i så fall vad har du fått för svar?

Du nämner att det behandlingen ”bitit” olika? Är de svarta prickarna överallt eller skiljer det mellan de partierna som blivit olika?
Där det regnat och snöat in är golvet grått med svarta prickar, men där det i princip aldrig blir blött är golvet mer i samma färg som innan behandling och inga svarta prickar finns.
 
A abbe_ skrev:
Det är i söderläge, men ett skuggigt söderläge. På grund av det skuggiga läget förstår jag att det kommer alger. Men jag hade hoppats mer på Sioo, och att Sioo kunde hålla undan bättre.

Tror dock fortfarande på sioo som ide, men för torrare lägen endast.

Mvh/Abbe
A abbe_ skrev:
Det är i söderläge, men ett skuggigt söderläge. På grund av det skuggiga läget förstår jag att det kommer alger. Men jag hade hoppats mer på Sioo, och att Sioo kunde hålla undan bättre.

Tror dock fortfarande på sioo som ide, men för torrare lägen endast.

Mvh/Abbe

Hej,
Håller på med att skruva den tryckimpregnerade trallen till en ny altan som är ca 125m2 stor och skulle vilja veta era erfarenheter av kieselbaserade behandlingsmetoder. Har det funkat bra?
 
B bjornit skrev:
Jag har använt Sioo Träskydd & väderskydd. Gjorde behandlingen i slutet av förra sommaren efter att jag precis färdigställt altanen. Funkar kanon och till hösten kommer jag att lägga på ytterligare ett väderskydd för att sedan slippa olja in altanen på 10 år. Efter en liten tid så får altanen utseendet av en saltstänkt brygga - den har alltså inte mörknat, inga alger och är sammetslen - motverkar även flisor i fötterna. Helt enkelt suveränt resultat.
Hej!
Det är en del år sedan du behandlade altanen med Sioo; toppen, för nu kan en verkligen få veta hur det har gått. Är ni nöjda? Alger? Smuts?
Mvh
Jenny
 
Vi fixade med Sioox för några år sedan. Vi är supernöjda. en tvätt på våren med deras tvättmedel så får man en ny bra säsong på trallen.
 
P Pake skrev:
Vi använder grumle såpa, grön eller gul spelar ingen roll för det är samma såpa fast med olika färgämnen. Förr i tiden tillverkades tydligen gul såpa på ett sätt och grön på ett annat men nu baseras dom båda på tallolja.

Hittills har vi inte haft några problem med grönalger.

Använd linoljesåpa istället. Talloljesåpa torkar ut på ett helt annat sätt. Linoljesåpa är överfettad och är helt fantastisk. I övrigt håller jag med om det du säger, lätt att lägga på, ganska billigt osv.
 
F
K Kaninjan skrev:
Använd linoljesåpa istället. Talloljesåpa torkar ut på ett helt annat sätt. Linoljesåpa är överfettad och är helt fantastisk. I övrigt håller jag med om det du säger, lätt att lägga på, ganska billigt osv.
skall jag prova nästa år. Velade mellan den och brunsåpa men valde brunsåpan bara för att linolja ger så jäkla mycket svart tillväxt. Namnet klingade alltså negativt för mig.
 
K Kaninjan skrev:
Använd linoljesåpa istället. Talloljesåpa torkar ut på ett helt annat sätt. Linoljesåpa är överfettad och är helt fantastisk. I övrigt håller jag med om det du säger, lätt att lägga på, ganska billigt osv.
Hur länge ska man vänta när man lagt ny trall?
Är det bara att blanda såpan med vatten och hälla på?
 
Det är inget problem att göra det direkt. Beroende på hur lortigt däcket är får man ägna sig åt att tvätta däcket först. Det gör man med en mindre mängd såpa i en hink vatten, eller lite bikarbonat/ättika och en borste. Då dör alger och annat. Man behöver inte skölja efter denna städning. Sedan tar man såpan, klickar ut på blött däck och breder ut med långborste. Är det väldigt torrt så går man över en gång till.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Förlåt mig men jag tycker personligen Sioo ser ut som gammalt blekt tråkigt och sletet trä, som tex strandved eller trä man skrotar/bränner upp. Helt annat mot en nylagd trall med varma fina färger. Dock gillar jag egenskaperna och att det verkar hålla bra. Finns ingen varm kulör man kan pytsa i det typ brunaktig ton? eller färgad variant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.