F
klos skrev:
Bensaltensid heter kemikalien, "Mycket giftigt för vattenlevande organismer" enligt produktbladet så det är absolut inget man bör använda nära ett vattendrag. Den får vara för mig.
Klart hälsosammare är t.ex. GrönFri men där får man å andra sidan inte effekt över dan, snarare efter några månader eller ett år. Men i alla fall på tegeltak så är behandlade tak betydligt renare och ljusare än obehandlade många år efter behandling, det är i alla fall min erfarenhet av den produkten.

Vad tror du det är i GrönFri då? Min gissning är att det är i princip samma sak fast fördigblandad och med lite annat hokuspokus. Samt att detär ett registrerat bekämpningsmedel och betydligt dyrare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Den verksamma delen i GrönFri är.... just det Bensaltensid så det "kvittar" vilken produkt som du använder. Köper man Bensaltensiden och blandar den så att den får samma procentuella innehåll som det är i GrönFri när den är färdigblandad så sparar man ett antal kronor (läs några hundra lappar för ett normalstort tak). Har själv köpt både GrönFri och Bensaltensid och resultatet blir det samma men för en mindre peng till Bensaltensidens fördel. Med andra ord jag slipper föda ett antal mellanhänder.........
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag har "fått order" av frugan att skura in den nya altan med Sioo men när jag läst den här tråden är jag verkligen tveksam. Det verkar vara 50/50 att det blir bra.

- Sioo lovar väl 15 år (?) och vi har ~60 m2. Sioo kostar då 2500:- för hela altanen.
- Såpa och vatten kostar 360kr/omgång (6kr/m2) och det ska göras 2-3 ggr/år = ~600kr i 15 år = 9000kr.

Många skriver att Sioo är dyrt men jag säger nog att såpa är dyrt. Sedan beror det så klart på om Sioo håller vad de lovar.

Någon som kan komma med en ytterligare rapport med bilder?
 
M
Du måste fortfarande tvätta altanen, även med SIOO (vad jag läst), så det kommer ju fortfarande gå åt en del där. Såpan tvättar ju också.

ps. Jula har billig såpa på 4L dunkar.
 
Har testat Sioo på balkong 9 kvm med gott resultat hittills (ett knappt år). Ska bygga altan ca 45 kvm och funderar på Sioo där med. Tänker att man egentligen i så fall inte borde lägga tryckimpregnerat virke eftersom vi ändå impregnerar med Sioo? Tryckimpregnerat virke är ju ofta av sämre kvalitet, istället kan vi ju köpa virke av lite bättre kvalitet, eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Kanske, eftersom Sioo bara ger ett skydd av ytan. Lägger man icke impregnerad trall med mycket splintved så lär den murkna rätt snabbt pga fukt som kommer in i skarvar, skruvhål och sprickor, beror ju på läget såklart också. Men kan du få tag i trall med hög andel kärnved så funkar det nog bra, då kan man bara byta de trallbrädor som ev. blir dåliga efter några år.
 
Hej andwid
Jag har använt Sioo på några olika projekt här hemma och reagerade på att du kört med högtryckstvättten.
Varför använde du högtryck?
När jag läst hur man underhåller så ha jag uppfattat det som att man inte ska använda högtryck för då tvättar du bort ytskyddet. Risken är att det har skett och att det kanske kan förklara den rikliga påväxten.
Jag har målat mest på väggar och än ser det fint ut, ljusnar mer och mer.

Mvh Johan
 
klos skrev:
Kanske, eftersom Sioo bara ger ett skydd av ytan. Lägger man icke impregnerad trall med mycket splintved så lär den murkna rätt snabbt pga fukt som kommer in i skarvar, skruvhål och sprickor, beror ju på läget såklart också. Men kan du få tag i trall med hög andel kärnved så funkar det nog bra, då kan man bara byta de trallbrädor som ev. blir dåliga efter några år.

Sioo ger inte bara skydd på yta. Man stryker i två steg: 1. Sioo impregnering(rötskydd). strykes rikligt i två lager med två timmar mellan för att det ska suga in ordentligt och sedan steg 2 som är ytskyddet.
Det är i ungefär samma ordning som vilken målning som helst med grundolja först och sedan färgen(ytskyddet).


mvh johan
 
Optimalisten skrev:
Jo jag har hört att en del kör med årlig såp-behandling,,, men ska man nu köra den metoden blir det väl betydligt billigare att skippa SIOO och helt enkelt köra med såpa hela vägen..?:what:
Jag har läst skötselanvisningarna för ett Sioo behandlat golv och där avråds man att använda såpa!
Med tanke på vad som står på många ställen i denna tråd så låter det som att många inte följt skötselråden.
http://www.sioo.se/traskydd/produkter/underhall---viktiga-rad/

/johan
 
M
Vi funderade starkt på Sioo då vi också gillar den ljusa färgen. Dock valde vi bort Sioo pga den höga kostnaden och alla friskrivningar gällande underhåll... Jag skulle aldrig orka med alla detaljer för att underhålla trallen.

Istället köpte jag såpa i dunkar på Jula. Det luktar gott och i mitt tycke har gett ett bra resultat utan att behöva tvätta mer än 1-2 gånger per år beroende på löv och annat som legat. Altanen är nu ca 6 år. 1406209596837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
butomusu och 5 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Jag använder både Träskydd och Väderskydd.

Har provat såpa också och det blir väl fint. Men det blir mycket grönt(alger) och jag hoppas Sioos Träskydd och Väderskydd
gör ytan mer motståndskraftig och minskar underhållsbehovet, vill inte såpa altanen 2-3ggr per säsong.

/Abbe
Hej Abbe med flera.

Hur är det? Är ni nöja med Sioo efter alla år? Motsvarade det förväntningarna? Det finns många recensioner av Sioo på nätet, men de flesta skriver om sina erfarenheter efter något enstaka år eller så.

Mvh Matte
 
Ja vore kul med lite uppdateringar nu
 
  • Gilla
Mamma4
  • Laddar…
Hej!
Jag har ett altandäck på ca 100m² som nu är 3 år gammalt och ännu helt obehandlat.
Funderar på att nu bara tvätta/skrubba det med grönsåpa. Efter tvättning lägga på Bensaltensid.
Rätt eller fel men så ska jag prova, gillar den ljusa ytan på det tryckta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.