saken va den att du sagt: jag skull vilja se din altan nästa år.
det är nästa åpr nu.
efter massa håningar om trallen...
innan jag la denna trall visste du ej va detta va för nåt...
nej trallen är ej unik... men många har den INTE.
du snackar om att lägga glad gubbe me denna trall men du vet inte ett smack där...
hela trallen är kärnvirke... därför surgubbe.

angående mörk altan så är det smutsen som dras me din olja in i träet....

varför blir fasaden svart prickig m.m?
tjära mä?
nej smuts.

mvh
estwing
 
  • Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
tråden ballar ur...
TS ville ha en fin ljus altan... tycker hans däck är fin å ljus å sioo verkar iaf funka för han å tycker det är kanon...

mvh
estwing
 
J
estwing skrev:
saken va den att du sagt: jag skull vilja se din altan nästa år.
det är nästa åpr nu.
efter massa håningar om trallen...
innan jag la denna trall visste du ej va detta va för nåt...
nej trallen är ej unik... men många har den INTE.
du snackar om att lägga glad gubbe me denna trall men du vet inte ett smack där...
hela trallen är kärnvirke... därför surgubbe.

angående mörk altan så är det smutsen som dras me din olja in i träet....

varför blir fasaden svart prickig m.m?
tjära mä?
nej smuts.

mvh
estwing
Du kan väl ta en närbild på din altan så vi får se :)

Föklara gärna hur "smutsen som dras me din olja in i träet".

Menar du att oljan innehåller smuts eller är det tjäran som innehåller smuts enligt dig?
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
John J skrev:
Du kan väl ta en närbild på din altan så vi får se :)

Föklara gärna hur "smutsen som dras me din olja in i träet".

Menar du att oljan innehåller smuts eller är det tjäran som innehåller smuts enligt dig?
redan förklarat läser du ej?

i luften finns smutsen...
blåser skit på...
skärp dig nu john.
närbild finns utlagd med.
 
  • Gilla
bergs
  • Laddar…
J
estwing skrev:
redan förklarat läser du ej?

i luften finns smutsen...
blåser skit på...
skärp dig nu john.
närbild finns utlagd med.
Jo i luften finns smuts och det blåser skit det är vi eniga om.

Men blåser det mer skit och smuts när man oljat eller vad menar du?

Du har en väldigt underligt attityd, alla som inte tycker som dig är inte idioter estwing och om du nu tror så på vaxadtrall så borde du börja sälja dem, alla är ju knäppa som inte köper det enligt dig.
 
John J skrev:
Jo i luften finns smuts och det blåser skit det är vi eniga om.

Men blåser det mer skit och smuts när man oljat eller vad menar du?

Du har en väldigt underligt attityd, alla som inte tycker som dig är inte idioter estwing och om du nu tror så på vaxadtrall så borde du börja sälja dem, alla är ju knäppa som inte köper det enligt dig.[/QUOT

men snälla rara försök förstå lite nu.
när man oljar fastnar smutsen fruktansvärt lätt å dras me in in träet.
därav mörkare.
när man sen säger... ajdå vad mörk min altan är så brukar folk köra högtryck på den å träfibrer slås sönder å öppnar sig...
altanen har inget skydd nu.
då brukar oljan komma igen å vips är man på farligare vatten än innan.
man bör undvika olja in utan ENBART tvätta med såpa väldigt försiktigt...


nej jag har hellre denna trall själv men delar med mig om erfarenheten, detta forum bygger på att hjälpa andra. det gör du ej nu.

har byggt mer altaner än vad du kan drömma om.
sett å använt allt från skit till högklassat virke.

TS altan å vissa till i tråden som använt sioo tycker jag själv har fått en fin finish... ljus å fin... å verkar tydlkigen funkad^_^b.

om du enbart såpar å gör rent altanen fastnar ej skiten å blir ej mörk.
vaxad trall blir aldrig mörk.

tvättar du aldrig bilen blir den smutsig, fasaden likaså... tänk lite nu.


mvh
estwing
 
estwing skrev:
hela trallen är kärnvirke... därför surgubbe.
Om din trall av någon anledning skall läggas med årsringarna som sur gubbe så beror det inte på att det är kärnvirke utan i så fall på något med impregneringen. Allt obehandlat trä strävar efter att räta ut årsringarna (vilket skulle innebära att hela brädan blev "sur gubbe" efter ett tag). Öppna vilken bok som helst om virke och trä så ser du att så är fallet. Impregnering verkar dock kunna göra att träet beter sig annorlunda, så i så fall är det det som är anledningen.
 
J
http://www.woodnet.se/iuware.aspx?pageid=5260&ssoid=119829

Sioo heter ett vattenburet träskydd med kisel som aktiv substans. Enligt Herje Boström, som utvecklat produkten, ger den i vissa fall bättre skydd än vanligt tryckimpregnerat.

Herje Boström är kemist och ekonom med en bakgrund inom färgindustrin och har arbetet en hel del med byggnadsvård. Det är genom det senare området han kom in på tekniken med att använda kisel som träskydd.

- Verkan uppstår av att kislet bildar kristaller inne i träet och de skadeorganismer som finns där. Kislet förintar organismen rent fysikaliskt och man kan säga att träets cellstruktur armeras av kiselkristaller, förklarar Herje Boström sin patenterade teknik.

Kostnaden är cirka 70 kronor per kvadratmeter för konsument.

Sioo innehåller kisel, kalium, naturliga växtämnen och vatten.

Dödar kisel microorganismer??

estwing skrev:
men snälla rara försök förstå lite nu.
när man oljar fastnar smutsen fruktansvärt lätt å dras me in in träet.
därav mörkare.

TS altan å vissa till i tråden som använt sioo tycker jag själv har fått en fin finish... ljus å fin... å verkar tydlkigen funkad^_^b.

mvh
estwing
http://www.byggahus.se/forum/1081183-post216.html

Ser ut som att din altan suger åt sig regn och smuts rätt bra. :D

Men kom inte och påstå att alla mörka altaner = smutsiga altaner för då ljuger du.

Läs citatet nedan:

Vaxet
gör att mögel och smuts fastnar lättare än på en vanlig målad yta.


http://www.bt.se/nyheter/mark/moglet-kostar-satila-kyrka-miljoner---20-ar-gammalt-misstag%281836606%29.gm

Vax är dessutom precis som olja en gödning för mikroorganismer i trät. Och inga smuts fastnar när man olja för man torkar givetvis bort all överbliven olja/tjära efter cirka 30 minuter annars klibbar det.

Vill du ha ljust trä så borde du testa bensaltensid istället för vax.

Vet flera personer som betsat ner sina trädäck med svartbets bara för att de vill att de skall vara mörk innan de började olja den.

Att DU tycker ljust trä är fint och jag tycker mörkt är åsikter, något du verkar ha mycket svårt för liksom ödmjukhet.

frhe skrev:
Om din trall av någon anledning skall läggas med årsringarna som sur gubbe så beror det inte på att det är kärnvirke utan i så fall på något med impregneringen. Allt obehandlat trä strävar efter att räta ut årsringarna (vilket skulle innebära att hela brädan blev "sur gubbe" efter ett tag). Öppna vilken bok som helst om virke och trä så ser du att så är fallet. Impregnering verkar dock kunna göra att träet beter sig annorlunda, så i så fall är det det som är anledningen.
:D

Han ger sig aldrig, ge upp innan han börjar kalla dig lilla vän
 
Redigerat av moderator:
John J skrev:
[länk]

Sioo heter ett vattenburet träskydd med kisel som aktiv substans. Enligt Herje Boström, som utvecklat produkten, ger den i vissa fall bättre skydd än vanligt tryckimpregnerat.

Herje Boström är kemist och ekonom med en bakgrund inom färgindustrin och har arbetet en hel del med byggnadsvård. Det är genom det senare området han kom in på tekniken med att använda kisel som träskydd.

- Verkan uppstår av att kislet bildar kristaller inne i träet och de skadeorganismer som finns där. Kislet förintar organismen rent fysikaliskt och man kan säga att träets cellstruktur armeras av kiselkristaller, förklarar Herje Boström sin patenterade teknik.

Kostnaden är cirka 70 kronor per kvadratmeter för konsument.

Sioo innehåller kisel, kalium, naturliga växtämnen och vatten.

Dödar kisel microorganismer??



[länk]

Ser ut som att din altan suger åt sig regn och smuts rätt bra. :D

Men kom inte och påstå att alla mörka altaner = smutsiga altaner för då ljuger du.

Läs citatet nedan:

Vaxet gör att mögel och smuts fastnar lättare än på en vanlig målad yta.

[länk]

Vax är dessutom precis som olja en gödning för mikroorganismer i trät. Och inga smuts fastnar när man olja för man torkar givetvis bort all överbliven olja/tjära efter cirka 30 minuter annars klibbar det.

Vill du ha ljust trä så borde du testa bensaltensid istället för vax.

Vet flera personer som betsat ner sina trädäck med svartbets bara för att de vill att de skall vara mörk innan de började olja den.

Att DU tycker ljust trä är fint och jag tycker mörkt är åsikter, något du verkar ha mycket svårt för liksom ödmjukhet.



:D

Han ger sig aldrig, ge upp innan han börjar kalla dig lilla vän
har aldrig påstått att sioo är något som är bra då jag aldrig hört talas om detta förrens nu.
jag själv skulle aldrig använda det medlet.

vi pratar i denna tråd att man ville ha den ljusa altanen tillbaka vilket du inte begripit än.
därav jag säger att oljan drar med sig smutsen.... thats it...
men alla som läser gör som john för han verkar veta allt om detta...
 
J
estwing skrev:
har aldrig påstått att sioo är något som är bra då jag aldrig hört talas om detta förrens nu.
jag själv skulle aldrig använda det medlet.

vi pratar i denna tråd att man ville ha den ljusa altanen tillbaka vilket du inte begripit än.
därav jag säger att oljan drar med sig smutsen.... thats it...
men alla som läser gör som john för han verkar veta allt om detta...
Ser ingen annan än du i denna tråden som hävdar att olja = smuts och det vara det jag opponerade mig emot eftersom det inte är mer sant än vaximpregnerad trall = smuts.

DU påstår en massa saker som inte är sanna utan bara dina egna åsikter vilket du givetvis har rätt att ha men snälla idiotförklara inte alla andras åsikter .

estwing skrev:
hej...
en altan får man ALDRIG olja in.
Vem har bestämt att man inte får olja in altaner?

Och vem är det som bestämt att mörk trall är en ful smutsig trall?

Var lite ödmjuk och inse att alla tycker inte precis som dig, en del gillar mörkt en del ljus och andra grönt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
John J skrev:
Ser ingen annan än du i denna tråden som hävdar att olja = smuts och det vara det jag opponerade mig emot eftersom det inte är mer sant än vaximpregnerad trall = smuts.

DU påstår en massa saker som inte är sanna utan bara dina egna åsikter vilket du givetvis har rätt att ha men snälla idiotförklara inte alla andras åsikter .



Vem har bestämt att man inte får olja in altaner?

Och vem är det som bestämt att mörk trall är en ful smutsig trall?

Var lite ödmjuk och inse att alla tycker inte precis som dig, en del gillar mörkt en del ljus och andra grönt.
men läs vad tråden handlar om...
han använde sioo för att få en ljus fin altan igen inte en mörkare... därav diskussionen att oljar man får man den mörkare...

vaximpr trall låter ej smuts gå in i träet..
 
  • Gilla
Spiknubben och 1 till
  • Laddar…
J
estwing skrev:
men läs vad tråden handlar om...
han använde sioo för att få en ljus fin altan igen inte en mörkare... därav diskussionen att oljar man får man den mörkare...

vaximpr trall låter ej smuts gå in i träet..
:D

Det gör inte att korrekt oljad trall heller och vill man ha en ljus trall så finns det vattenburna olja som fungerar mycket bra.

http://www.dn.se/ekonomi/vattenburet-bast-pa-land-1.201937
 
Jag har testat oljad trall och icke oljad trall. Båda kräver underhåll efter vintern. Jag kör numera min trall ren med en grov borste/levang och milt diskmedel/vaskmedel. Precis så gjorde vi också på alla trädäck på de lyxyachter jag jobbat på (teak).
Vi var överhuvudtaget sparsamma med starka medel och därmed behövde vi inte "återolja" däcken. Dom blev då gråa och fina enligt önskad standard. Vi använde alltså inget vax, ej heller tjära. :)

Därför tror jag inte på vaxad yta och vill heller ej olja in.

Keep it simple and keep it clean. Det finns inga genvägar om ni frågar mig.
 
Titta noga på bilderna i Sioo´s reklam.

Jag blev klart orolig när jag såg att en av skillnaden på före och efter, var att trallen vridit sig 90 grader!!

Har nu laggt på Sioo på min nybyggda altan, ser jättefint ut, men det har bara gått någon vecka!

Jag hoppade snabbt ner på marken innan den vred sig
 
  • Gilla
A.Sparre och 2 till
  • Laddar…
:mad:
Använde det dyra Sioo exakt efter anvisningar förra våren, på vår då 8 mån stora nya altan av tryckimpregnerat trä. Nu efter 1 år är den tjockt bevuxen med grönalger. Försöker rengöra idag, och det går knappt att få bort det gröna med såpa och rotborste; knäskurning! Är jättebesviken! Det fungerar inte som utlovat.Vid kontakt med Herje Boström på Sioo säger han att det fungerar med en lätt rengöring per år, ja Herje du är varmt välkommen att komma och knäskura! Föredrar faktiskt vår andra altan den oljade vi första åren, men har låtit den vara de senaste 15 åren, där växer inget mögel och det räcker med en årlig LÄTT tvätt. Köp inte Sioo!
 
  • Gilla
BeAxGa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.