1 301 760 läst · 12 097 svar
1302k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Visa bilaga 535739[/QUOTE]
Minns att de installerade ett nytt system, "Toa", i skolan jag mellanstadium i, . Måste varit hösten 1982.Jonas Persson skrev:
En efterrätt som förekommer ibland hemma hos oss när vi vill unna oss någonting lyxigt men inte har tid att laga en efterrätt. Burkarna ser nästan likadana ut än i dag.Jonas Persson skrev:
Några saker som jag minns från 80-90-talen:
-En gammal tant som bodde i en stuga med endast ett varmt rum. Väggfasta bänkar och sängar längs väggarna på gammalt vis. Jag följde med grannen och levererade ved åt henne någon gång.
-En grannfamilj där det saknades WC och varmvatten ur kran. De hade utedass bakom uthusen och varmvattentank bredvid vedspisen. Ur kranen vid diskbänken kom det kallvatten.
-Första gången jag talade i mobiltelefon. En väskformad NMT telefon med lång antenn och telefonlur ovanpå. Föräldrarna till en flicka i min klass hade taxiföretag och därför hade de mobiltelefon som nästan ingen annan hade.
-Flera grannar och bekanta som inte hade någon elektrisk spis i köket utan lagade all mat på vedspis. I köket fanns givetvis en vedlår. Någon hade en elektrisk kokplatta som stod på köksbänken bredvid vedspisen men som sällan användes.
-Rimliga bärpriser så det lönade sig för traktens arbetslösa och pensionärer och ungdomar att plocka bär till försäljning.
-Jordbruk i storleksklassen 5-10 hektar som gick runt ekonomiskt och gav ett hyggligt penningstillskott till hushållet vid sidan av annan verksamhet.
-En gård som var litet utanför själva byn och som därför inte hade någon elektricitet.
-Fiskaren som kom till skolan och levererade fisk direkt till köksan. Dagen innan vi skulle äta fisk.
-Dejouren som gick ut på bron och ringde i en mässingsklocka när rasten var slut och lektionen skulle börja.
-Att sköta om skolans isbana på raster och gymnastiktimmar och ibland efter skolan. Ibland fick vi rentav ledigt från någon tråkig lektion för att spola isbanan med vatten från en brandpost. Då var vi 11-12 år.
-Att tvingas lära sig psalmer och andra religiösa texter utantill i den kommunala byskolan. Vi fick också lära oss att all makt kommer från gud och att de som har makt är guds utvalda. Och att mobbning drabbar den som gud vill straffa och att goda människor deltar i verkställandet av guds straff. Tur att man var ateist redan då...... Jag blev förresten ganska duktig på att slåss med vedträ redan i 8-10-årsåldern som ett sätt att överleva "guds straff"som både lärare och elever hjälptes åt att verkställa. Jag minns en mobbare som i stort sett lämnade mig i fred efter att jag slog ut en framtand på honom. En annan lugnade sig inte ens efter att jag drämde till honom i skallen så vedträet gick av och bloden rann.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 742 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 742 inlägg
Höll naven renaMaria T skrev:
Hittade inte de där små färgglada rörsnuttarna av plast som man satte på ekrarna och som lät lite fint när hjulet roterade. Hittar bara en massa hjärtan, stjärnor mm som barn använder idag.
Jag minns och undrar varför???? Ballt? (ett ord som f ö platsar i denna tråd tycker jag).Jonas Persson skrev:
Min pappa (född 1912) mindes när de som tömde latrinerna hade enorma nyckelknippor, detta på Södermalm i Stockholm. Så han tyckte det var minst sagt udda när jag laddade alla mina nycklar, inklusive den till dagboken, och hängde i en kedja jämte jeansen.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 742 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 742 inlägg
Tror det bara fanns röd, blå och gul. På den tiden användes det i Stockholm även bland AIK:are och bajenfans. Saker var enklare då.Jonas Persson skrev:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 742 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 742 inlägg
Fram till mitten av 80-talet spolades alla grusplaner och även en del med asfalt. Man åkte skridskor på alla möjliga olika ställen tills sent på kvällen. Okända barn delade upp sig i två lag och spelade hockey utan några krav. Målet kunde vara några jackor eller snökokor.H heimlaga skrev: