24 074 läst · 123 svar
24k läst
123 svar
Säsongslager av solvärme under husgrund
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför inte använda vatten som lagringsmedium istället? Om man först gjuter en dränerad bassäng dit man ställer tio seriekopplade såna här: http://www.blocket.se/vasternorrland/Farmartank_3_kubik_66479985.htm
Sen fyller man bassängen med polyuretanskum och bygger huset ovanpå. Så kan man ta värmen direkt ur vattnet istället för att gå en omväg via en bergvärmepump.
Sen fyller man bassängen med polyuretanskum och bygger huset ovanpå. Så kan man ta värmen direkt ur vattnet istället för att gå en omväg via en bergvärmepump.
Jag är faktiskt också lite skeptisk till det. Men jag tyckte det var en intressant idé och var därför nyfiken på lite fakta kring det hela. Det är ju, i någon mening, en vidareutveckling av den idé som dök upp i en annan tråd för en vecka sedan eller så kring att bara dra luft genom vanlig mark, för att förvärma luften. Men med den, rätt stora tycker jag, skillnaden att man här dels anlägger ett värmelager i marken vilket man tillför energi till under sommarhalvåret, och dels använder en värmepump för att plocka ut värmen ur.Odjuret skrev:
Praktiskt genomförbart är det ju helt klart. Ekonomiskt? Tja. Man undrar ju. Men de som testat, enligt dokumentet från länken i trådstarter, tycks mena på det i alla fall.
Kan vi lösa energilagring och konvertering mellan olika energislag på ett effektivt sätt, då är i princip alla energiproblem lösta. Just nu tror jag rätt mycket på vätgas, det känns, i jämförelse med många andra sätt, som ett av de bästa systemen för energilagring, med hänsyn taget till framställning och användning. Eldrivna bilar med bränsleceller på vätgas kommer bli framtiden, tror jag. Det finns redan idag stora fasta anläggningar där el produceras via bränsleceller, bl.a. ebay kör med detta. Av rent ekonomiska skäl, om jag fattat rätt.
Ja, det vill säga, så länge inte Rossi och hans E-cat kommer ut ur garderoben
Jag kan inte annat än att rekommendera Jojje att söka mer information kring detta. Just för att slippa uppfinna hjulet igen.
Det har gjorts många både stora och små försök på värmelager i olika media och både i bergrum, berg och mark sedan -80 talet. Det finns mycket kring detta på nätet. Med även bibliotek kan ibland erbjuda intressant information.
Investeringskostnader och naturlagar är högst väsentliga parametrar som man ofta delvis glömmer bort.
Det har gjorts många både stora och små försök på värmelager i olika media och både i bergrum, berg och mark sedan -80 talet. Det finns mycket kring detta på nätet. Med även bibliotek kan ibland erbjuda intressant information.
Investeringskostnader och naturlagar är högst väsentliga parametrar som man ofta delvis glömmer bort.
Kul ämne att spåna och bolla idéer på. Jag gillar systemet som free-energy.com har där solfångare förvärmer kollektorvätskan och på det viset får högre cop på värmepumpen. Så länge inte värmepumpen behöver gå på natten vilket går att lösa med större varmvattentank så borde cop alltid vara rätt bra då solfångarna ger ifrån sig värme även molniga dagar. Vill man ytterligare förbättra systemet kan några slavtankar och extra solfångare skapa ett lager av ljummet vatten på vintern som kan användas för att förvärma mark- eller bergvärmen. På sommaren kan samma tankar användas för att spara på varmvatten från solfångarna när dessa ger högre temperatur då solen lyser mer frekvent.
Jag gissar att vakuum solfångare ger högre temperatur dagtid i genomsnitt i december-februari än vad ett marklager ger som laddats med värmeenergi månader i förväg.
Ska ändå värmeenergi lagras måste det optimala lagringsmediet vara vatten i vakumtank. Läste något om det i nyteknik för något år sedan men som jag inte har koll på om det ännu kommit ut någon produkt utav. Men borde kunna komma i framtiden.
Jag gissar att vakuum solfångare ger högre temperatur dagtid i genomsnitt i december-februari än vad ett marklager ger som laddats med värmeenergi månader i förväg.
Ska ändå värmeenergi lagras måste det optimala lagringsmediet vara vatten i vakumtank. Läste något om det i nyteknik för något år sedan men som jag inte har koll på om det ännu kommit ut någon produkt utav. Men borde kunna komma i framtiden.
Man ska nog inte svälja allting som stod på den hemsidanthomasx skrev:Jag är faktiskt också lite skeptisk till det. Men jag tyckte det var en intressant idé och var därför nyfiken på lite fakta kring det hela. Det är ju, i någon mening, en vidareutveckling av den idé som dök upp i en annan tråd för en vecka sedan eller så kring att bara dra luft genom vanlig mark, för att förvärma luften. Men med den, rätt stora tycker jag, skillnaden att man här dels anlägger ett värmelager i marken vilket man tillför energi till under sommarhalvåret, och dels använder en värmepump för att plocka ut värmen ur.
Praktiskt genomförbart är det ju helt klart. Ekonomiskt? Tja. Man undrar ju. Men de som testat, enligt dokumentet från länken i trådstarter, tycks mena på det i alla fall.
Kan vi lösa energilagring och konvertering mellan olika energislag på ett effektivt sätt, då är i princip alla energiproblem lösta. Just nu tror jag rätt mycket på vätgas, det känns, i jämförelse med många andra sätt, som ett av de bästa systemen för energilagring, med hänsyn taget till framställning och användning. Eldrivna bilar med bränsleceller på vätgas kommer bli framtiden, tror jag. Det finns redan idag stora fasta anläggningar där el produceras via bränsleceller, bl.a. ebay kör med detta. Av rent ekonomiska skäl, om jag fattat rätt.
Ja, det vill säga, så länge inte Rossi och hans E-cat kommer ut ur garderoben![]()
Vätgas tror jag med är framtiden.... Gäller bara att få biltillverkarna att satsa på detta!
Men det är lite OT..
Personligen satsar jag bara på att med solfångare (i mitt fall kallas den även för inglasning av altan) fånga upp värme som jag förvärmer tilluften till huset med. Eftersom jag har en frånluft/vatten-pump så får jag tillgodoräkna mig den värmen tre gånger om. Visst har jag lite brist på sol i mitten av vintern, men då eldar jag i kaminen istället...
Det är svårt att tävla med gratis energi, men energilagret kommer att kosta en hel del pengar också...
Det är svårt att tävla med gratis energi, men energilagret kommer att kosta en hel del pengar också...
När solfångarna ger "dålig" effekt, höst o vår, så förvärms brine direkt, istället för att ladda värmelagret. Kan ha läst fel för jag har ont huvudet, men såg inte om du tagit med storleken på värmelagret i din uträkning. Om det upptar större delen av bottenplattan och är 1 m djupt så är det ca 200m3 stort. 2 m djupt ger 400m3...thomasx skrev:
Som många skriver ser jag det också som lite konstigt att göra så stora insatser vid ett nybygge där man enkelt kan bättra en passivprincip för en bråkdel av kostnaderna. Ett lager av denna typen gör sig nog bäst i större skalor inget för individuella lösningar. Självklart inga tekniska problem kring lösningen men nettot är inte vettigt normalt sett tycker jag.
Förlusterna i marklager är mindre än man tror när man nått balans och de är vettigt gjorda. Har haft kontakt med såna i jobb för rätt länge sen och diskuterade lite med konstruktörerna där hur de tänkte.
Och cpalms övning är vad jag förstår lite snål i resultatet en faktor minst tio kan vi nog lägga där att börja med.
Förlusterna i marklager är mindre än man tror när man nått balans och de är vettigt gjorda. Har haft kontakt med såna i jobb för rätt länge sen och diskuterade lite med konstruktörerna där hur de tänkte.
Och cpalms övning är vad jag förstår lite snål i resultatet en faktor minst tio kan vi nog lägga där att börja med.
Finns redan liknande lösningar fast med is istället för vattenbassäng...
http://www.viessmann.de/de/wohngebaeude/waermepumpe/eis-energiespeicher.html
http://www.viessmann.de/de/wohngebaeude/waermepumpe/eis-energiespeicher.html
Det kan nog vara som du säger,även om det inte framgått någonstans vad jag såg.Cujo skrev:När solfångarna ger "dålig" effekt, höst o vår, så förvärms brine direkt, istället för att ladda värmelagret. Kan ha läst fel för jag har ont huvudet, men såg inte om du tagit med storleken på värmelagret i din uträkning. Om det upptar större delen av bottenplattan och är 1 m djupt så är det ca 200m3 stort. 2 m djupt ger 400m3...
Storlek på lagret är inräknat i dess lagringsförmåga.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är ju inte ekonomin som är intressant i det här fallet utan graden av självförsörjning. Här höjdes elöverföringen med 30 procent vid årsskiftet så själv skulle jag gärna ha ett system som möjliggör off the grid. Inte för att det är lönsamt utan för att det känns bäst.
Ska man diskutera vad som är ekonomiskt försvarbart så kommer man fram till den tråkiga slutsatsen att ingenting blir mera ekonomiskt än att slänga upp en vanligt luft/luftvärmepump och stödelda när det behövs. Man kan tala sig varm för olika bergvärme och luft/vattenvärme system bäst man vill men sanningen är med dagens isoleringsstandard, så länge som man inte har väldigt stort hus, så kommer de aldrig att betala av sin investeringskostnad så länge som elpriserna inte går upp rejält. Man talade redan för fem år sen om att nu går elpriserna upp, idag har de snarare gått ner.
Ska man diskutera vad som är ekonomiskt försvarbart så kommer man fram till den tråkiga slutsatsen att ingenting blir mera ekonomiskt än att slänga upp en vanligt luft/luftvärmepump och stödelda när det behövs. Man kan tala sig varm för olika bergvärme och luft/vattenvärme system bäst man vill men sanningen är med dagens isoleringsstandard, så länge som man inte har väldigt stort hus, så kommer de aldrig att betala av sin investeringskostnad så länge som elpriserna inte går upp rejält. Man talade redan för fem år sen om att nu går elpriserna upp, idag har de snarare gått ner.
Ja, om kapaciteten på lagret inte är mer än 167 kwh/K och delta-T ligger på 20-25 grader, som jag först antog. Då är ju detta tämligen meningslöst. Då lagrar man som bäst inte mer än 3000-4000 kwh. Dra bort förlusterna och investeringen tar evigheter att nå break even.
Värme är inget som helst problem när det gäller "off the grid" om det är det som är prio. Där har man t.ex. ved och pellets son alternativ och komplement till solfångare. Problemet där är ju just själva elen. Å då är vi vips tillbaka till vätgasen och bränsleceller 😉Finndjävel skrev:Det är ju inte ekonomin som är intressant i det här fallet utan graden av självförsörjning. Här höjdes elöverföringen med 30 procent vid årsskiftet så själv skulle jag gärna ha ett system som möjliggör off the grid. Inte för att det är lönsamt utan för att det känns bäst.