I Oktober har vi "sparat" 400 kWh jämfört med oktober 2021. Hamnar nog på 770 totalt.
(Uppvärmning och varmvatten via ved)

harry73
Imorgon har vi facit, men oktober 2022 kommer att landa på 670 kWh där vi 2021 använde 1870 kWh (med trasig kompressor)
Den stora besparingen är dels en följd av lagad värmepump, lägre inomhustemperatur och kanske lite varmare utomhus.

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Här hamnar vi på 865 kWh i år jämfört med 1592 ifjor, en minskning med 46%. Ny luftavfuktare i källaren, minmal användning av torktumlaren, ekoprogram på tvätt- och diskmaskin, något lägre temperatur inomhus, varmare väder.

- 41 % i september
- 40 % i oktober
Sänkt innetemp, inga bubbelbad, ingen torktumling, elgolvvärme av i badrum och entré

Magnus E K
Kommer landa på ca 499 kWh i oktober i år jämfört med 850 förra året (men bara 510 kWh 2020; fick kämpa lite för att slå det). "Slösade" lite förra året av olika anledningar. VVB-service och ny TV drog upp lite men sänkt medeltemperatur och minskad tvätt och dusch drog ner.

Oktober 2021: 2049 kWh
Oktober 2022: 690 kWh

Sänkt inomhustemperatur från 22 till 18, golvvärme ännu inte på i badrummet och kommer inte köra alls I andra utrymmen. Ökat från 2 till 3 st LLVP.
Ingen torktumling
Gardiner och rullgardiner I samtliga fönster ned när solen går ned och upp vid soluppgång, vissa automatiska.
Draperi innanför ytterdörren eftersom jycken ska ut stup I kvarten och dörren är på glänt tills han kommer in.
Dragit ut kontakter, stänger av med manuella eller automatiska strömbrytare på allt möjligt.
Sänkt temp I VVB från 70 till 60.
Inget bastande
Eldar I kakelugn morgon och kväll.
Ovanligt varm oktober!

Minns inte om det var mer. Minskad komfort helt klart

• Gilla
  • Wow
Strip och 3 till
  • Laddar…
Vi ska inte kosta på oss en ny tråd för oktober?

Edit:
Jag tog mig friheten att skapa en ny tråd för oktober. Vi får väl se om jag får sällskap där :beer:

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en månad ligger 50% under förra året samma månad

613kwh i år mot 1346kwh förra året - 1° varmare i år

Stängt spabadet och gjort huset mindre genom att kallställa rum. Stängt golvvärme i badrummet. Ändrat VV-tillverkning till 52c eftersom det värms med VP så kör den legionellakörning en gång i veckan istället. Värmesystemet ej startat än, klarar mig på en till två brasor per dygn.

Oktober går in på 82öre kwh + moms - nästan årslägsta. Hoppas att det vi alla gör är med och påverkar till det låga priset även om det inte är allt.

• Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Vi ska inte kosta på oss en ny tråd för oktober?

Edit:
Jag tog mig friheten att skapa en ny tråd för oktober. Vi får väl se om jag får sällskap där :beer:

Ner 50% jmf med oktober -21, sparsamt med lvp-värme, dagliga brasor i kaminen.

Stapeldiagram, energiförbrukning i kWh, jämförelse mellan oktober månader, temperaturkurva, sänkt förbrukning år-till-år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör ca 23 grader inomhus temp på ca 90 kvm. Vi sänkte en hel del. Nytt värmesystem och vvb.

• Mobil skärmdump, energianvändning, jämförelse, oktober månad, veckovis data, temperaturinverkan, minskad förbrukning jämfört med föregående år.
    Skapa konto
  • Gilla
Jakobski
  • Laddar…
Okt 2021 971 KWh
Okt 2022 540 KWh

trähandtag trähandtag skrev:
Okt 2021 971 KWh
Okt 2022 540 KWh
Fel månad.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Fel månad.
Birgitta Adamson Birgitta Adamson skrev:
Mina svar:
1. Sept 2021 förbrukade vi 1.719 kWh, sept 2022 742 kWh, vilket är en nedgång i förbrukningen med 57%.
2. Isolerade och inredde vinden/övervåningen i april. I början av september installerades även en luftvärmepump i huset.

[

• Mobilskärm som visar jämförelse av månatlig elanvändning över två år i stapeldiagram.
    Skapa konto
Oktober 2022 -51% mot 2021. Kör bara värmepumpen 2h innan vi går upp på morgonen.

September:
Stapeldiagram som visar minskad energianvändning och temperatur över tre år: 2020, 2021, och 2022.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.