69 124 läst · 486 svar
69k läst
486 svar
Sänkte ni er elförbrukning September 2022 jmft med September 2021?
Hittills i oktober.
Förbrukningen ner med ca hälften mot föregående år och då har luftvärmepumpen varit igång hela perioden.
Vet ej om det varit varmare utomhus jämfört med förra året eller om den nya llvp:n drar mycket mindre el än den gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbrukningen ner med ca hälften mot föregående år och då har luftvärmepumpen varit igång hela perioden.
Vet ej om det varit varmare utomhus jämfört med förra året eller om den nya llvp:n drar mycket mindre el än den gamla.
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-18/hushallens-elforbrukning-rasar-18-procentKristian Ask skrev:
Och det är tydligt att det är priset som spelar in. I elområde 4, södra Götaland, där elpriserna legat klart högst, var minskningen 21 procent, i elområde 3 (norra Götaland och Svealand) var nedgången 18 procent, för att sedan avta ju längre norrut i landet man kommer, med minus tolv procent längst i norr.
Så då är första kärnkraftsreaktor redan i hamn (eller den behövs inte längre egentligen)
Och du ska inte känna någon skam för det heller. Den stora besparing kommer, när man kan hålla en lägre inomhustemperatur under vintern. Det vi gör nu är framförallt att träna vår kropp att hantera lägre temperaturer.Snigla skrev:
Det finns även stora hälsofördelar med det.
Fast väder är mer än temperatur. Vind har en väldigt kylande effekt och det är förvånande att de inte ens nämner det utan avfärdar vädret som orsak. Därav den nogrannare analysen och inte Sydsvenskan.
Om jag räknar förbrukning i september minus elbil som vi inte hade förra året:
2021: 1804kWh
2022: 1440kWh
Om nån kan förklara hur det kommer sig att vi sparat 20% utan åtgärd är jag idel öra.
2021: 1804kWh
2022: 1440kWh
Om nån kan förklara hur det kommer sig att vi sparat 20% utan åtgärd är jag idel öra.
Du kanske räknade fel på "minus elbil", eller kanske ni har sparat omedvetet, t.ex inte duschat lika länge/ofta, inte haft lika mycket lampor eller andra elförbrukare på i onödan? Beroende på uppvärmning kanske det var en varmare period, jämfört med förra året och då inte använt lika mycket el till det?Kristian Ask skrev:
Det är svårt att gissa vad just ni sparat el på när vi inte vet vad ni använder el till.
För det första är det inte upp till mig att förklara varför du har en lägre förbrukning.Kristian Ask skrev:
Visst kan lite vind orsaka en högre förbrukning om man har ett dragit hus med dålig fungerande ventilation, men att det kan förklara 20% skillnad trots högre temperatur (i 2021) för alla hushåll i Skåne känns orimligt.
Sedan är det inte sydsvenskan som hittar på allt, det är en analys av Svenska kraftnät som leder till slutsatsen att det handlar om en aktiv besparing av hushållen.
Alla lampor på som vanligt... fler utelampor men gör varken till eller från.
Spabadet på 40 grader
"Minus elbil" står i tibbers och teslas app så det är inte så mycket att ta fel på
@Keiller det påstås att det var varmare förra året.
Besparing, säkert men det finns inte många som skrivit här som inte sparat på elen och jag tror helt enkelt inte det går att spara några större mängden i södra Sverige om det inte skulle vara värme. Kronor går att spara men förbrukningen är svårare att göra något åt. Tvätt, disk och annat smått är marginella förbrukningar.
Spabadet på 40 grader
"Minus elbil" står i tibbers och teslas app så det är inte så mycket att ta fel på
@Keiller det påstås att det var varmare förra året.
Besparing, säkert men det finns inte många som skrivit här som inte sparat på elen och jag tror helt enkelt inte det går att spara några större mängden i södra Sverige om det inte skulle vara värme. Kronor går att spara men förbrukningen är svårare att göra något åt. Tvätt, disk och annat smått är marginella förbrukningar.
P PurreP skrev:
1. 40 % mindre elförbrukning mot 2021 septP PurreP skrev:
2. Har inte tumlat tvättade kläder.
Har haft väldigt få lampor tända på kvällstid mest batteridrivna ljus.
3. Har haft uppvärmningen luft vattenpump på sporadiskt
Redigerat:
Såklart är det framförallt värme. Det kan vara lägre temperatur eller stänga av spabad eller inte basta. Kortare duschar kan också hjälpa till. Sedan handlar det om september så mer solceller kan hjälpa till och eftersom värmebehovet inte är så stor i september kan även andra elapparater haft betydelse.Kristian Ask skrev:
Min förbrukning är köpt plus det som inte sålts minus billaddning.harry73 skrev:Såklart är det framförallt värme. Det kan vara lägre temperatur eller stänga av spabad eller inte basta. Kortare duschar kan också hjälpa till. Sedan handlar det om september så mer solceller kan hjälpa till och eftersom värmebehovet inte är så stor i september kan även andra elapparater haft betydelse.
Du får väl leva i din tro att det är ett troll som minskat din förbrukning. Läs på hur väder, vind, instrålning varierat där du bor och inte lägga dig platt. Det är ju ingen tillfällighet om minskning i SE4 var 21 %, utan beror på att vi som vet vad vi gör har minskat förbrukningen.Kristian Ask skrev: