galento
Snigla Snigla skrev:
Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.

Det rimligaste är var 3:dje dag :)
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")

Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.

Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.


Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).
Låter ju ganska äckligt , skulle inte vilja bo ihop med en person som inte vill hålla
sej ren. Det kanske är på mer ställen än under armarna man behöver tvätta sej ;)
Men förstår hur du tänker , och man kan känna att en del man möter på affären tar
detta på allvar :cool: Nej , varmvattenberedaren är högprio oavsett elpris.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Efter 10 dagar så misstänker jag att Oktober 22 blir aningen lägre än 21.
Skärmbild av elanvändningsstatistik för oktober 2022 med uppskattade 210 kWh jämfört med 2274 kWh i oktober 2021 och 1044 kWh föregående månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
harry73
Under oktober ligger jag just nu på -60% jämfört med förra året
Statistik över elförbrukning som visar 60% minskning jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malainor1 och 2 till
  • Laddar…
Oktober blir ju svår att jämföra, en vecka med gratispriser har iallafall gjort att vi har passat på att värma upp huset, tvätta undan etc. => hög förbrukning.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
galento galento skrev:
Låter ju ganska äckligt , skulle inte vilja bo ihop med en person som inte vill hålla
sej ren. Det kanske är på mer ställen än under armarna man behöver tvätta sej ;)
Men förstår hur du tänker , och man kan känna att en del man möter på affären tar
detta på allvar :cool: Nej , varmvattenberedaren är högprio oavsett elpris.
Man ska duscha när man behöver det.. :) (olika för olika människor hur svettiga de är, vad de jobbar och hur de luktar)..

.. men varmvatten är en av de största utgifterna (el-mässigt) hushåll har om jag inte missminner mig helt :thinking: dock tror jag det förändrats en del senaste åren med vp och vp-teknologin (iaf har kostnaden sjunkit) (y)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Snigla Snigla skrev:
Man ska duscha när man behöver det.. :) (olika för olika människor hur svettiga de är, vad de jobbar och hur de luktar)..

.. men varmvatten är en av de största utgifterna (el-mässigt) hushåll har om jag inte missminner mig helt :thinking: dock tror jag det förändrats en del senaste åren med vp och vp-teknologin (iaf har kostnaden sjunkit) (y)
Jodå jag förstår hur du menar ;) för våran del är det värmen som kostar mest. På sommaren brukar ju förbrukningen ligga på ca 450 kwh per månad och då kör vi ac,n och duschar mer också. Så vi försöker elda mer för att hjälpa till med husvärmen men det har vi gjort i många år. Men värme i huset och mat på bordet känns viktigare än ny dyr (el) bil på gården :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
Viktor.J Viktor.J skrev:
Oktober blir ju svår att jämföra, en vecka med gratispriser har iallafall gjort att vi har passat på att värma upp huset, tvätta undan etc. => hög förbrukning.
Gratispriser skulle jag inte kalla det
 
harry73 harry73 skrev:
Gratispriser skulle jag inte kalla det
Allt är relativt. Men runt 0 kr/MWh på nätterna och 150 kr/MWh dagtid är i princip gratis när det veckan innan hade en faktor 20-30-40 på priserna.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
harry73
Dina gratispriser kostar ca 1 kr/kWh I skatt och överföringsavgift
 
  • Ledsen
Malainor1
  • Laddar…
Trenden är nedåtgående, trots fast elavtal.

Sept -20 529 kWh
Sept -21 472 kWh
Sept -22 394 kWh
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dina gratispriser kostar ca 1 kr/kWh I skatt och överföringsavgift
0,6575kr per kWh hos min elnätsleverantör (inklusive skatter och moms), men det blir ju 1kr om man avrundar...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dina gratispriser kostar ca 1 kr/kWh I skatt och överföringsavgift
Elnät 17 öre/KWh + energiskatt 36 öre/Kwh => 53 öre/KWh => 66 öre/KWh med moms inräknat.

Någon gång måste man duscha, värma hus, diska etc. men det jag skrev i mitt tidigare inlägg är ju samma slutsats, det är fortfarande "gratis" jämfört med priserna veckan innan och kommande vecka.
Jag slår inte knut på mig själv iallafall för att sänka min förbrukning för att undvika omkostnaderna i detta prisläge. Omkostnaderna har varit relativt samma sista åren, så denna september gör (med hänsyn till dessa kostnader) ingen skillnad.
 
G
Snigla Snigla skrev:
Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.

Det rimligaste är var 3:dje dag :)
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")

Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.

Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.

Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).
Ang vattenförbrukning så är det inte alltid bra att minska då systemen är byggda för visst min flöde. Det har hänt att man i slutet på en större stammledning låter färskvatten rinna rätt ut då flödet är för lågt i stammen. Sen beror det ju på om källan är liten eller stor, Mälaren som exempel räcker ju ett tag. Finns andra källor som ibland har stora problem, egna brunnar som exempel. Generellt har vi inget vattenproblem i Sverige så att spara ger egentligen ingentin, det är infrastrukturen som kostar. Men man ska naturligtvis aldrig skita ner vattnet med ämnen som inte har i avloppet att göra.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Förbrukningen ser ut så här i oktober hos mig.
Diagram som visar minskad total elförbrukning i oktober och jämförelse av daglig medelförbrukning mot föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Stapeldiagram som jämför daglig elanvändning i kWh för september månad år 2021 och 2022, med tydlig minskning i förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på att ni som har rörligt och det kostar typ 2kr/kwh så kommer eran tumlare kosta typ 4kr för en tumling. Det är inte där ni ska lägga krutet just nu. Att spara och göra det 1gång/vecka är onödigt just nu. En tvätt kostar ca 2kr. Standby-saker tar inte heller mycket. Det är klart att många bäckar små är viktigt framöver om det kommer extrempriser. Men att springa runt och släcka lampor, göra storkok och tvätta 1 gång i veckan ger inte mycket. Att sänka inomhustempen 1-2grader och stänga av golvvärme ger dock väldigt mycket effekt
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.