September 2021: 570 kWh
September 2022: 475 kWh

Och nu i oktober 2022 ligger vi hittills 30% lägre än förra året.

Jag skrev ju tidigare att jag sänkt med 28%. Jag har nu dubbelkollat medeltemperaturen där jag bor och den har varit en dryg grad lägre i år, vilket då antyder att man egentligen sänkt förbrukningen ännu mer (om man hade behövt kompensera för den lägre temperaturen). Men riktigt så enkelt är det inte, eftersom jag bor på Västkusten så innebär lägre temperaturer i september att det varit mindre blåsigt och regnigt, och vind kyler av huset. Så i praktiken så tror jag att det är ett nollsummespel.

harry73
Och nu damp den digitala faktura i min digitala brevlåda, och slår jag ut fakturabeloppet över antal kWh (613kWh) då landar jag på 4,66kr per kWh, det var 2,67kr per kWh förra året.
Men trots det höga priset, sänkte jag fakturabeloppet med 550kr jämfört med förra året.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Jag inte gjort något speciellt i September och ändå har det gått 400kWh mindre i år än förra. Jämför man sen september förra året med i år på smhis hemsida ska det ha varit kallare i år. Enda styrningen har varit värmen på vattnet men det är mer för att hålla nere kostnaden och det ska enligt levrantören ge 5-10%. Lite konfunderad är jag nog...

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag inte gjort något speciellt i September och ändå har det gått 400kWh mindre i år än förra. Jämför man sen september förra året med i år på smhis hemsida ska det ha varit kallare i år. Enda styrningen har varit värmen på vattnet men det är mer för att hålla nere kostnaden och det ska enligt levrantören ge 5-10%. Lite konfunderad är jag nog...
Vinden?

pacman42 pacman42 skrev:
Vinden?
Ja, kanske gick värmen tidigare förra året pga det. Mest bara att minskningarna folk gjort kanske inte bara är från egna åtgärder.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, kanske gick värmen tidigare förra året pga det. Mest bara att minskningarna folk gjort kanske inte bara är från egna åtgärder.
Jag har dock identifierat en stor orsak till mina 28% i minskning och det är att elpatronen inte längre går in för att tillverka varmvatten. Jag misstänker att detta gör en rejäl skillnad faktiskt. Sedan har jag en annan sak också, jag har träningsförbud från läkaren. Jag har aldrig tränat så mycket som nu, men det är bara lågintensiv träning så att jag inte blir svettig och andfådd. Men det blir rätt många timmar istället. Där sparar man nog 2-3 duschar per vecka.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Magnus E K
harry73 harry73 skrev:
Och nu damp den digitala faktura i min digitala brevlåda, och slår jag ut fakturabeloppet över antal kWh (613kWh) då landar jag på 4,66kr per kWh, det var 2,67kr per kWh förra året.
Men trots det höga priset, sänkte jag fakturabeloppet med 550kr jämfört med förra året.
Om man räknar så betalade jag i augusti 2015 över 250 kr/kWh för elen till huset (slog på huvudbrytaren sista dagen i månaden för lite tester efter fiberinstallation).

Läste på trelleborgsenergi:
Skärmdump av en nyhetsartikel på Trelleborgs Energis webbplats med rubriken "Trelleborgarna har sparat 7 % el under september månad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Räven 1 och 2 till
  • Laddar…
Den största skillnaden på elpriserna ger dock den temporära stängningen av en av Danamarkskablarna och Polenkabeln. Det driver ned priserna rätt rejält. Lite vind och regn på det och vi har oktober-priser som på den gamla goda tiden...
...men det vi sparar in på är alltså exporten...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har dock identifierat en stor orsak till mina 28% i minskning och det är att elpatronen inte längre går in för att tillverka varmvatten. Jag misstänker att detta gör en rejäl skillnad faktiskt. Sedan har jag en annan sak också, jag har träningsförbud från läkaren. Jag har aldrig tränat så mycket som nu, men det är bara lågintensiv träning så att jag inte blir svettig och andfådd. Men det blir rätt många timmar istället. Där sparar man nog 2-3 duschar per vecka.
Jag tränar minst en timma varje dag med dusch efteråt och har märkt att kalla duschar funkar lika bra. Trippel insparning: slipper uppvärmning, mindre ångor till luftavfuktaren och mindre mängd vatten. Man vänjer sig snabbt vid kall dusch och jag ser det som en "rolig prestation" när man är klar.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Jag tränar minst en timma varje dag med dusch efteråt och har märkt att kalla duschar funkar lika bra. Trippel insparning: slipper uppvärmning, mindre ångor till luftavfuktaren och mindre mängd vatten. Man vänjer sig snabbt vid kall dusch och jag ser det som en "rolig prestation" när man är klar.
Ja, vill man leva så så sparar man klart på strömmen. Det är inte för mig :D

• Gilla
Costanza
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Du har det bra du som inte har varken gamla muskelskador eller förslitningar eller nervskador. Vi andra får ta det som det är. Duscha varmt eller inte alls.

Claes Sörmland
Tydligen sänkte vi:

Sept 2021 946 kWh
Sept 2022 566 kWh

Rickard.
Sänkte från 1568kWh till 1021kWh enbart genom att få en ny llvp installerad. Vet inte om det var varmare i år men vi får väl se efter vintern hur stor skillnaden är men vi får ganska otrevligt klimat inomhus utan så det gör mig inget om det tar några år att spara in på kostnaden.

Med två dagisbarn så blir det mycket tvättar och bad och det syns i förbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.