S Sir Duke skrev:
Kralliga ledningar och huvudsäkringar folk har i så fall... För att inte tala om matningen från nätet
S Sir Duke skrev:
Kralliga ledningar och huvudsäkringar folk har i så fall... För att inte tala om matningen från nätet
;)

J Jonasdzm skrev:
Diskmaskinen drar 1-1,5 kWh per diskning.

10 liter varmvatten direkt-el drar 1.25 kWh.

Har man bergvärme/luftvatten-uppvärmt varmvatten så är det billigare att diska manuellt.
Fast här handlade det om ett svar på vad man gjort för aktivt för att minska sin elförbrukning. En användare hade flyttat användningen av diskmaskinen till nattetid. Vilket inte gör någon skillnad såvida man inte har ett timavtal som sänker kostnaderna för elförbrukningen...men det sänker inte den totala förbrukningen som fortfarande är densamma.

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
2021: 1362kwh
2022: 729kwh
48% mindre förbrukning.

Åtgärder: stängt av avfuktaren i krypgrund. Har betongbjälklag och hyfsat uppstädat & plastat.
Torktumlaren använder vi inte längre mer än nödvändigt.
Sen har vi 1 tonåring mindre i huset.
Tonåringen gör nog mest av det helst om det är en med långt hår:crysmile:

H hakan_o skrev:
Fast här handlade det om ett svar på vad man gjort för aktivt för att minska sin elförbrukning. En användare hade flyttat användningen av diskmaskinen till nattetid. Vilket inte gör någon skillnad såvida man inte har ett timavtal som sänker kostnaderna för elförbrukningen...men det sänker inte den totala förbrukningen som fortfarande är densamma.
Har själv inte timavtal, men funderade på det där med att flytta förbrukningen ändå.
Om vi har kapacitetsbrist, och priserna därför sticker iväg under ”rusningstrafik”, så skulle det alltså vara av godo om vi alla, även med fasta avtal, i största möjliga mån förlägger vår ”flyttbara” förbrukning till lågpristider?

/C

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Har själv inte timavtal, men funderade på det där med att flytta förbrukningen ändå.
Om vi har kapacitetsbrist, och priserna därför sticker iväg under ”rusningstrafik”, så skulle det alltså vara av godo om vi alla, även med fasta avtal, i största möjliga mån förlägger vår ”flyttbara” förbrukning till lågpristider?

/C
Visst är det så. I alla fall ännu så länge. Ända tills efterfrågan blir stor även nattetid för då kommer ju priserna att stiga även då. Skillnaden i pris mellan dag och natt blir mindre.

Den bästa kWh är den som inte förbrukats...så att minska förbrukningen det man kan göra är värt mycket.

• Gilla
Perha och 2 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:

/C
Du tänker helt rätt.
Det är både solidariskt och smart.
Ditt beteende sänker timpriset och eftersom ditt månadspris sätts i efterhand utifrån timpriset kommer din kostnad därmed också bli lägre.
Vi har månadspris och tvättar och diskar sena kvällar eller nätter, drar igång matlagning vid 16:30 även om vi ska äta framåt 18, duschar på udda tider om det går, och så vidare.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du tänker helt rätt.
Det är både solidariskt och smart.
Ditt beteende sänker timpriset och eftersom ditt månadspris sätts i efterhand utifrån timpriset kommer din kostnad därmed också bli lägre.
Vi har månadspris och tvättar och diskar sena kvällar eller nätter, drar igång matlagning vid 16:30 även om vi ska äta framåt 18, duschar på udda tider om det går, och så vidare.
Nu har jag fast pris i 1,5 år till, så det dröjer innan det skulle göra någon skillnad på mitt pris.
Det finns ju dock medmänniskor som sitter värre till, och om jag (och många till såklart, för att det ska få effekt) med lätta åtgärder kan förbättra läget något, varför inte.
Sen finns det en liten drivkraft i att den där putan, eeh Putin, inte ska lyckas få oss på knä via sitt energikrig.

/C

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Förbrukning exkl elbilsladdning
Sept 2021 1481 kWh
Sept 2022 935 kWh

Minskning 37 %

Värmer hus 186 m2 med Comfortzone CE65
Värmer gästhus 30 m2 med luftvärmepump

Åtgärder för att spara kWh:
Bytt alla lampor till led
Elgolvvärme badrum 25 gr kl 05-07. Övrig tid 17 gr
Varmvatten 45 grader. Genomströmningsvärmare så det är ok mht legionella
Ej startat värme i garage ännu
Ett sovrum stängt utan värme eftersom dottern inte bodde hemma

Åtgärder för att spara elkostnad mht timpris
Styr värmepumpen med Ngenic Tune mht timpris
Tvättar, tumlar och diskar vid lågt elpris om möjligt

Nu vet jag, nu vet jag.. loggade in hos nätägaren istället (efter tips här (y)) och fick förbrukningen :)

Sept-oktober senaste fyra åren:

2022 = 1229 kWh
2021 = 1361 kWh
2020 = 1714 kWh
2019 = 1407 kWh

Tror inte skillnaden är mer än lycklig eller olycklig.. svänger ju mycket beroende på vilket väder det är här i Skåne.

Vår förbrukning ökade med 40% i år, men det beror på att vi är mycket mer hemma och har tillökning i familjen. Inte mycket att göra något åt.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Magnus E K
Snigla Snigla skrev:
Sept-oktober senaste fyra åren:

2022 = 1229 kWh
2021 = 1361 kWh
2020 = 1714 kWh
2019 = 1407 kWh

Tror inte skillnaden är mer än lycklig eller olycklig.. svänger ju mycket beroende på vilket väder det är här i Skåne.
Det där ser oroväckande ut med tanke på att de gått mindre än en tredjedel av oktober.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Mats-S
Keiller Keiller skrev:
Om vi ska ta politikers och myndigheters uppmaningar att spara på el tycker jag att de bör göra något de också.
Instämmer, dvs varför har dom (MP+S+C) försatt oss i den här situationen med deras hysteri att avveckla fullt fungerande säker kärnkraft?
Nu är ju MP gudskelov utan makt 4 år framåt, så sossarna slipper det oket och kan agera lite mera rationellt och sunt närmaste åren

• Gilla
39x
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?

Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Det är kul att läsa om allas ansträngningar för att strypa elförbrukningen i dessa dyrtider. Själv kommer jag nog ner från 5500 kwh förra året till ca 4500 kwh i år. Har inte gjort så mycket. Lite småjusteringar
Men jag strävar efter låg förbrukning oavsett elpris.
Jag bor i område 3 och med bara övergöringsavgift och elskatt och moms på skatten är man uppe en bra bit över kronan, plus elpris på 60 inkl. moms. Dryga 2 spänn hamnar det på då.
Elpriset är ju en sak men kringkostnader för att få elektroflödet till elskåpet förändrar bilden drastiskt.
El för 250 spänn kostar ca 600 att få hem.
Jag försöker att hålla förbrukningen låg i alla lägen. Det finns annat att lägga pengarna på än att mata snikna nätägare och elhandelsbolag.
Sedan kan man prata marknad hit och dit. Men utgångspunkten i alla lägen borde vara att el inom landet har ett annat mycket lägre pris än exportelen.
Nu har ju Tyskland aviserat att man vill stänga sin el-export i vinter trots att det är föreskrivs om att EU- länderna ska upplåta 70% av sin elalstring för export. Så bra, då kan vi göra samma sak. Det är tyskarna först och främst som orsakat dagens läge. Men det kräver icke syltryggade politiker. Tror inte att vi får uppleva det.
Ok jag vet att detta var utanför ämnet men jag ville ändå ta upp det till begrundan.
Frid över riket och alla pengar till mig:cool:

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det där ser oroväckande ut med tanke på att de gått mindre än en tredjedel av oktober.
1 sep - 1 okt :)

Oktober var/är inte avläst än jöööö.. :cool:

Verkar gå åt rätt håll.

September 2022: 461 kWh
September 2021: 601 kWh
September 2020: 534 kWh
September 2019: 720 kWh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.