trähandtag trähandtag skrev:
Du får väl leva i din tro att det är ett troll som minskat din förbrukning. Läs på hur väder, vind, instrålning varierat där du bor och inte lägga dig platt. Det är ju ingen tillfällighet om minskning i SE4 var 21 %, utan beror på att vi som vet vad vi gör har minskat förbrukningen.
Nja, det står inget direkt på svks hemsida att det inte är vädret. Bara att det varit kallare. Det står att det kan vara olika orsaker.
 
Fario Fario skrev:
Nu är det visserligen oktober men ville kommentera med tanke på det jag skrev i inlägg nummer 8.
Där skrev jag att vi inte tänkt sätta på värmen förrän det blir under 20 grader inne. Nu i halva oktober har vi fortfarande inte satt på värme (element på i badrummen som håller 20 grader) och vi har mellan 18-19 grader inne.
Man kan tro att det är en trist temperatur men jag tänker inte ens på det. Vi får ser se när vi tycker det blir ”kallt” inne men jag tror vi kör oktober ut. Kanske…sitter nu i strumpor, kallingar och en tunn långärmad tröja. Inga problem. Jag är medveten om att de skulle vara omöjligt för många, jag känner två som på grund av deras sjukdomar inte mår bra om det är under 23 grader men jag är ingen ”köldtålig” person.
ännu ingen elvärme på här heller.
Vi tänder en brasa på kvällen för att dra upp temperaturen. Just nu 16,9 inomhus
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nej, ökade förbrukningen... Men det är vad det är... Andra förhållanden i år mot förra året.

Inget som kommer åtgärdas.
 
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.

- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
Är det inte dyrare att ladda bilen på jobbet än hemma?
Ser inte heller hur du ändrar din förbrukning genom att ladda bilen på andra ställen än hemma?
 
Sep -21: 904kWh
Sep -22: 439kWh

En sänkning med 51,4%

Bättre än jag trodde faktiskt.
Skillnaderna från förra året kommer från byte av kyl&frys som var ”halvtrasiga”, dvs otäta och drog enorma mängder ström, och en något senare start av värmesystemet i år.
 
K
lunnabo lunnabo skrev:
Är det inte dyrare att ladda bilen på jobbet än hemma?
Ser inte heller hur du ändrar din förbrukning genom att ladda bilen på andra ställen än hemma?
Nej, på jobbet betalar jag ingenting för att ladda (än).
Den här tråden handlar ju till 99% om förbrukning i det egna hemmet. Svårt att väga in alla parametrar i livet som hissar, rulltrappor, dusch på gymmet, spårvägstrafik, datorförbrukning på jobbet, google och facebooks serverförbrukningar etc.
 
K KjellTimell skrev:
Nej, på jobbet betalar jag ingenting för att ladda (än).
Den här tråden handlar ju till 99% om förbrukning i det egna hemmet. Svårt att väga in alla parametrar i livet som hissar, rulltrappor, dusch på gymmet, spårvägstrafik, datorförbrukning på jobbet, google och facebooks serverförbrukningar etc.
All privat laddning av fordon är en skattepliktig förmån som ska beskattas.
 
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.


- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
Vad är poängen med att ladda på jobbet?
Ska ju kosta marknadsvärdet.
Eller är det ett litet skattefusk mellan dig och din arbetsgivare?

Inkomst av tjänst



Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta?



Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån som värderas till marknadsvärdet, dvs. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.

Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.

Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.

Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.
 
K
Fast min P-plats på jobbet har inget med min arbetsgivare att göra, det är en plats jag hyr av Stockholms Parkering AB och då ingår laddning i månadsavgiften jag betalar till dom vare sig jag laddar eller inte, åker elbil eller fossilbil. Jag skrev (än), för alla laddare är förberedda för debitering och med dessa elpriser så är det en fråga om när, inte om dom kommer börja ta betalt för förbrukningen.

Den P-platsen har/hade/kommer jag betalt för i vilket fall som helst, för det är ett gissel att leta gaturparkering i Stockholm varje dag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Fast min P-plats på jobbet har inget med min arbetsgivare att göra, det är en plats jag hyr av Stockholms Parkering AB och då ingår laddning i månadsavgiften jag betalar till dom vare sig jag laddar eller inte, åker elbil eller fossilbil. Jag skrev (än), för alla laddare är förberedda för debitering och med dessa elpriser så är det en fråga om när, inte om dom kommer börja ta betalt för förbrukningen.

Den P-platsen har/hade/kommer jag betalt för i vilket fall som helst, för det är ett gissel att leta gaturparkering i Stockholm varje dag.
Ja, det var nog fler än jag som uppfattat vad du skrev om att "ladda gratis på jobbet" som att din arbetsgivare var involverad.
Tackar för ditt klargörande om att "gratis" laddning ingick i parkeringskostnad.

Har noll koll på elbilar och laddning.
Undrar hur mycket "värde" kan du maximalt ladda för på en arbetsdag?
Vet att full tank på min hyfsat stora dieselskåpbil kostar drygt 2.000 kr och då kommer jag runt 80 mil.
 
Sep-21: 1196 kWh
Sep-22: 787 kWh (hade varit 1160 utan solceller)

Installerat solceller som ska ta ca 80% av årsförbrukningen samt bytt ut luftvärme/ftx till modernare grejer. Sålt 909 kWh i september så elräkning 0kr om man slår ut allt.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Har noll koll på elbilar och laddning.
Undrar hur mycket "värde" kan du maximalt ladda för på en arbetsdag?
Vet att full tank på min hyfsat stora dieselskåpbil kostar drygt 2.000 kr och då kommer jag runt 80 mil.
Ja, men man laddar nog varje dag för några tior istället beroende på elpris och avstånd.
 
2019: 840
2020: 733
2021: 724
2022: 553

Sänkte alltså förbrukningen med 171kwh jämfört med 2021 :cool:
 
September 22: köpt 218 kWh, sålt 206 kWh. Inte riktigt självförsörjande i år, men nära på.

September 21: köpt 223 kWh, sålt 178 kWh.

Vilket år som helst ska jag koppla in invertern på nätet så jag kan se produktionen också.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Oktober verkar också bli en sänkning jämfört med oktober 2021.

När 2/3 av oktober är gången ligger totala förbrukningen hittills på 140 kWh.
Värme och varmvatten avstängt ännu, förutom varmvatten som är påslaget ca 30 min per dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.