31 915 läst · 198 svar
32k läst
198 svar
Sälja bostad med custom beteende
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Min sambo som är helt vanlig oteknisk kvinna älskar vårt smarta hem så tror absolut gemena man kan vara intresserade (dock har hon ju blivit initierad via en teknisk kunnig) Hon har tom lyckats döpa om en lampa till Anders och nu går hon runt och säger ok google sätt på AndersJ JG75 skrev:Jag har jobbat som elektriker i 30år och inte varit i särskilt många hus med KNX installerat.
Det säger en del tycker jag.
Ytterst få har någon som helst koll på hur man en ställer in ett program på sin golvvärmetermostat eller hur ett ljusrelä kombinerat med ett ur fungerar.
Att de skulle vara intresserade av KNX är lika sannolikt som att solen slocknar imorgon.
Många av mina kunder som fått några plejdenheter installerade av mig laddar inte ens ner appen så jag vidhåller att de flesta är fortfarande nöjda med att tex ytterbelysningen sköter sig själv utan massa meck med ett gammalt ur som ska ställas om och är en inte intresserade av riktig hemautomation.
Tror verkligen att det bara är ett litet fåtal som vill krångla till något så enkelt som att tända en lampa.AndersMalmgren skrev:
För hennes del finns det en reparatör disponibel när grejorna pajar.
Är det den som alltid är släckt?😁AndersMalmgren skrev:
Ursäkta. Öppet mål.
Jag tror inte du förstod vad jag menade, min poäng var att många idag har styrning av allt möjligt. Det har inget med KNX att göra...J JG75 skrev:
Det är nog ovanligt att man t.ex. har manuell styrning av framledningstemperaturen till radiatorer eller golvvärme, den styrs i regel av temperaturen ute (och ibland även inne).
Likaså är det vanligt med automatik för fuktstyrning av fläktar, vind- och solstyrning av markiser, rörelsesensorer för belysning etc.
Dock är det oftast fråga om separata system för resp. tillämpning. Något begränsar möjligheterna samt även är mer kostsamt.
Det är klart att man inte är intresserad av KNX, men man är däremot intresserad av funktioner som t.ex. KNX skulle kunna ge.J JG75 skrev:
(I systemet där rekommenderade Plejd som en ersättning var ju även värme en parameter som styrdes.)
Man vet dock inte vad man inte vet...dvs. det är svårt att efterfråga funktionalitet som man inte vet existerar.J JG75 skrev:
Backar man i tiden var det normala att reglera temperaturen i bilen till en behaglig nivå med hjälp av fläkthastighet samt spjäll för varm- och kalluft.
Sedan dök det upp någon visade att det kunde räcka med att knappa in vilken temperatur man vill ha...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sälja bostad och flytta till hyresrätt - bli miljonär
Övrigt Off Topic -
Sälja innan bostaden ens har listats
Köpa & Sälja hus -
Mäklare får bakläxa efter att ha hyrt ut bostad till säljare
Artikelkommentarer -
Svalare bostadsmarknad för säljarna