Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
z-wave behöver inte heller en controller för basfunktionerna.
Jag menar inte basfunktionerna, jag menar alla funktionerna.

Nissens Nissens skrev:
Jag menar inte basfunktionerna, jag menar alla funktionerna.
Jo men det är ju för att plejd inte har några funktioner 😆

• Haha
  • Gilla
  • Älska
adron och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu vet jag inte hur pass fast dessa sitter och hurdant intresse du har av grejorna.

Men generellt är det ju så att de som fast ska vara kvar men det som löst ingår ej.
När jag sålde mitt förra hus för ca 15 år sedan hade vi diskussioner angående parabolen.

Mäklaren var nästan sur att det är nåt som ska ingå och visst är det ju så. Köparna blev väldigt snurriga.
Förklarade privat utan mäklarinblandning att woken som är på taket gör ni ingenting med om ni inte har en sattelitbox.

Dessutom är det bara utländska program ni ser med den där woken. Men visst får ni gärna köpa min box för 500kr (hade en enkel sattelitbox övers).
Då var det slutdiskuterat och jag fick ta med mig wokdelen också utan tjafs och parabolen var inget dom behövde för dom nöjde sig med de marksända utbudet och hade på nåt vis trott att de svenska kanalerna går via sattelit bara för att man har en wok på taket.

Jag skulle generellt ändå tänka så att hur mycket du får av huset. Lite goodwill ska man också ha men är såklart en helt annan fråga ute på landsbygden där husen är billiga och görs ingen vinst med. Sålde själv också med förlust.

Sen beror det på köparen också. Vad vill de ha. Hade jag köpt huset och veta att det finns automation och jag får inte med allt hade jag begärt dig återställa till vanliga brytare dels för att jag har noll intresse fibbla med appar ännu mindre intresse att ha abbonemang för att kunna tända släcka/lampan. Men hade du gett alla grejorna hade jag kunnat fundera på saken.

Men det är intressant fråga och mer o mer sånt här blir det.
Har själv i mitt nuvarande hus t ex en laddbox för elbil. Har ingen som helst intresse ge det på köpet om jag skall sälja, men man får väl installera dit en 3 fasuttag eller bara en eldosa innan man ens skall ha mäklaren på första besöket 😂 enda som skulle vara problemet är grannskapet dvs att dem sen berättar till köparen att jag haft en laddbox där. Okej den kan ju av nån magisk händelse just råkat gå sönder innan jag skulle ens börja sälja huset 😉
En laddbox är ju fast monterad och ska därför normalt följa med vid en försäljning.
Precis som en fastmonterad parabol,.TV-antenn eller internet router.
Vill man ha på annat sätt så får man tydligt skriva det i prospektet.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En laddbox är ju fast monterad och ska därför normalt följa med vid en försäljning.
Precis som en fastmonterad parabol,.TV-antenn eller internet router.
Vill man ha på annat sätt så får man tydligt skriva det i prospektet.
Fastmonterad betyder inget egentligen, saker jag har som är lösöre som är fastmonterad, nattduksbord, mediabyrå, projektorduk, VR-basstationer, väggmonterade högtalare. osv

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, så klart. Är det grundläggande funktioner kan man behöva ersätta det med någon acceptabel low-tech-lösning. Men man får ju väga risken med att bli helpdesk åt köparen mot ett potentiellt mervärde vid försäljning.
Avancerad elektronik är inget mervärde för många potentiella köpare. Enligt min mening en riskfaktor som kan bli framtida problem (likvärdigt med byggfel av typ felaktiga tätskikt, uttjänt dränering mm)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fastmonterad betyder inget egentligen, saker jag har som är lösöre som är fastmonterad, nattduksbord, mediabyrå, projektorduk, VR-basstationer, väggmonterade högtalare. osv
Det är ju så det står i lagtexten sist jag kikade. "Fast monterad egendom".

Har du fast monterade möbler så ska de ingå. Vanliga är ju fast monterade garderober. Men har du fast monterade nattduksbord så ska ju de också ingå.
Infällda högtalare ska ingå.
Har man hängt upp högtalare på väggfästen så är ju inte högtalaren fast monterad. TV sitter ju ofta på ett väggfäste och ingen skulle få för sig att den är fast monterad för det

J
Jo men det är ju för att plejd inte har några funktioner 😆
Jodå, jag vet en gubbe som har använt Plejd som en avancerad äggklocka. Men det är riktig överkurs.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Redigerat:
Ska man följa logiken för mikrovågsugnar så borde en fast, rackmonterad router anses vara ett byggnadstillbehör medan en lös dito inte är det. Den kan ju även anses vara för stadigvarande bruk och till nytta för alla framtida ägare, då nätverk gått från att vara ett nördigt särintresse till något nästan alla använder.

Själv är jag av den typen som återställt och stylat innan jag visat bostäder så det blir lite av ett icke-problem. Elektronik är bland det första man plockar bort...

hsd
Har man ett trådat nätverk så bör routern och övrig utrustning till nätverket räknas som fast utrustning, dvs ingå i lgh/ hus
Normalt så är det bara fiberboxen som ingår, inte routern (men för min del skulle jag låta routern vara kvar )

Har du fast monterade möbler så ska de ingå. Vanliga är ju fast monterade garderober. Men har du fast monterade nattduksbord så ska ju de också ingå.
Infällda högtalare ska ingå.
Har man hängt upp högtalare på väggfästen så är ju inte högtalaren fast monterad. TV sitter ju ofta på ett väggfäste och ingen skulle få för sig att den är fast monterad för det
Allt jag nämde hänger på fästen.

Var i lagen läser du det? 😉

Men det är ju inget problem, bara slänga med den gamla controllern. Man vill ju ändå ha en ny. Denna är från 2017.
Då förstår jag deffinitivt inte ditt problem. (Huruvida den inte sitter inopererad i armen förstås).

A AG A skrev:
Då förstår jag deffinitivt inte ditt problem. (Huruvida den inte sitter inopererad i armen förstås).
Det är en hypotetisk tråd. edit: Eller ett problem finns, finns ingfet sätt överföra kontont som krävs. Man får väl maila supporten och be dem lösa det

Det är en hypotetisk tråd. edit: Eller ett problem finns, finns ingfet sätt överföra kontont som krävs. Man får väl maila supporten och be dem lösa det
Okej. Om jag förstår saken rätt så styrs alltså controlern (om det ens finns en fysiskt sådan), från ett program. Detta program är installerat på din mobil. Problemet tycks sedan vara att det inte går att överföra detta program till en ny ägare. Eller iallafall inte fullständigt. Är det ungefärligt rätt uppfattat. Så problemet är att det inte går att skicka med controlern fullständigt, även om du vill?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.