23 579 läst · 188 svar
24k läst
188 svar
Sälja bostad med custom beteende
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Nu funkar ju mitt smarthem utan controllern. Det enda som inte funkar är synkning av fjärrknappar.
en egenhet i z-wave eller om det är i just mina puckar är att när man kopplar ihop en knapp med ett relä så togglar man inte relät utan man tar värdet på switchen och sätter på relät.
Exempel, lampan tänds via appen, relät är nu flippat till 1 men fjärr-knappen är ju fortfarande i 0. Nu trycker du på knappen, inget kommer hända då knappen flippas till 1 som lampan redan är i. Jag har ett script i controllern som ligger och lyssnar på stateförändring på de lampor som är fjärrstyrda. Om lampan ändrar state så ändrar även knappen state. Detta kommer gå förlorat utan controller.
en egenhet i z-wave eller om det är i just mina puckar är att när man kopplar ihop en knapp med ett relä så togglar man inte relät utan man tar värdet på switchen och sätter på relät.
Exempel, lampan tänds via appen, relät är nu flippat till 1 men fjärr-knappen är ju fortfarande i 0. Nu trycker du på knappen, inget kommer hända då knappen flippas till 1 som lampan redan är i. Jag har ett script i controllern som ligger och lyssnar på stateförändring på de lampor som är fjärrstyrda. Om lampan ändrar state så ändrar även knappen state. Detta kommer gå förlorat utan controller.
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Z-wave puckar kan prata med varandra utan en controller. Kallas för Association Group.kashieda skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saelja-bostad-med-custom-beteende.539701/page-2#post-6067121
Redigerat:
Mina föräldrars villa, byggd på 50-talet, hade en fast monterad stege på väggen. Jag har inte tänkt på det, att det kanske inte finns på alla "standardvillor". Själv har jag bara bott i mer udda hus, som fritidshus och hus som är över 100 år och trott att det är därför det inte finns nån fast stege...D Dilato skrev:
Menar du router eller fiberkonverter? En *router* ingår aldrig i en bostad lika lite som din TV eller stationära dator gör det. En eventuell fiberkonverter hör däremot normalt till bostaden eftersom den brukar komma från den som äger fibern.AndersMalmgren skrev:
Det kan den absolut göra. Den kan till och med ägas av någon annan, exempelvis internetleverantören eller bostadsrättsföreningen, och denne kan anse att routern ska följa med bostaden.Adamel skrev:
Jag håller dock med om att det vanligaste säkert är att den tas med som vilket lösöre som helst.
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Routern. Denna ISP var smarta och separade mediasplittern och routern. Många slänger med en mediaspliter med inhyggd router. SÅ var det i förra bostaden. Men då ringde man bara till Ownit och de bryggade en port så kunde man dra vidare en kabel till sin egen router.Adamel skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Mina puckar utan controller har mer funktion än plejd med controller
Det är lite märkligt att vissa stoppar huvudet i sanden. Men nu får du ändå krypa till korset med problemen som finns i verkligheten.AndersMalmgren skrev:
Och precis, dessa problemen finns inte med Plejd eftersom det systemet varken behöver controller eller wifi för att fungera. Det var du som nämnde Plejd först
Visst, ägs routern av bostadsföreningen ingår den förstås i bostaden. Själv skulle jag aldrig använda en sådan router utan bara spara den i en låda i källaren till nästa ägare🙂Alfredo skrev:
Ägs routern av internetleverantören ska den ju skickas tillbaka när du flyttar och säger upp abonnemanget, så då följer den definitivt inte med bostaden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
z-wave behöver inte heller en controller för basfunktionerna.Nissens skrev: