AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den bokförs ju helt klart som förbrukningsvara
Vad är standard avskrivningstid på en router?
Är den olika på en ISP-router och en "finrouter" ( och vad är definitionen på en sådan?)?

D Dilato skrev:
Vad är standard avskrivningstid på en router?
Är den olika på en ISP-router och en "finrouter" ( och vad är definitionen på en sådan?)?
Under 3 år mao förbrukningsvara. Det mesta går som förbrukningsvara så man slipper skriva av det ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
hsd
Det är en intrresant diskussion. Routern som följde med från ISP har pajat för länge sedan och garantin slut sedan länge. Jag anser den jag ersatt den med inte tillhör bostaden eftersom garantin på den som tillhörde bodstaden är slut. Men man får väl vara tydlig när man säljer
Är Du så snål att inte släppa tillhörande utrustning så får Du fixa motsvarande enklare grejer, givetvis måste installationen fungera eller så tar Du in en elektriker som löser problematiken till fullo med standard material

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är Du så snål att inte släppa tillhörande utrustning så får Du fixa motsvarande enklare grejer, givetvis måste installationen fungera eller så tar Du in en elektriker som löser problematiken till fullo med standard material
Nu var detta ett sidospår. Men då den router som följde med från ISP är förbukad så håller jag inte med. Den hade såklart följt med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Själv har jag fler billiga routrar liggandes än jag kan använda under min livstid...man får ju en kompetent asus för en femtiolapp på i stort sett vilken secondhand som helst.

hsd
Nu var detta ett sidospår. Men då den router som följde med från ISP är förbukad så håller jag inte med. Den hade såklart följt med.
Är den så värdefull för Dig så släng in en standard ,enkel som klarar jobbet
Du kan även fixa en billig mobiltelefon som kan styra allt , redan till visningen ,, brukar alltid finnas några som gillar detta

• Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
H HenrikTornquist skrev:
En vanlig "vilken stege som helst, som jag har till annat", den menar jag inte hör till huset.
Så tycker jag med men vi har antagligen fel om man läser på lite.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så tycker jag med men vi har antagligen fel om man läser på lite.
Tyvärr har man snöat in på "stege avsedd för sotning" som enda kriterium.
Numera är väl sotning inte ens något merparten ens behöver utföra, men stegen behöver man ändå på fastigheten.

hsd hsd skrev:
Är den så värdefull för Dig så släng in en standard ,enkel som klarar jobbet
Du kan även fixa en billig mobiltelefon som kan styra allt , redan till visningen ,, brukar alltid finnas några som gillar detta
Visst men synd kasta in en billig då denna fiber är 1 gigabit (eftersom fiber hela vägen in i lgh så finns potential för 10 gigabit) så du behöver en router med 1 gigabit througput. Mycket bättre nästa ägare köper den router de vill ha. Än jag köper något skit som de byter ut. Blir ingen glad va speciellt inte miljön.

D Dilato skrev:
Var och en begriper att en stege är nödvändig om man äger ett hus.
Fast det tycket jag är ett dåligt argument då det kan användas på en faslig massa saker som inte brukar ses som byggnads-/fastighetstillbehör.
D Dilato skrev:
Finns det en fast stege på taket behövs det ändå en annan lös för att nå till den.
Fast finns det en väggfast stege som ansluter till takstegen ingår inte en lös stege som vore bra att ha för att rensa rännor och plocka frukt. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Fast finns det en väggfast stege som ansluter till takstegen
Det har nog jag aldrig sett på en vanlig villa...
Klart det finns men måste ändå vara sällsynt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Är det bara en god gest att släppa med controllern när man säljer eller är det ett krav?
Som du beskriver det skulle jag se det som ett krav att enheten ingår i köpet. Alternativt att säljaren är medveten om behovet att åtgärda elinstallationen. Varför funderar du ens på frågan?

Om hemautomation utan full och normal grundfunktion via väggkontakterna så ska controllern ingå.

Däremot behöver vare sig router eller google nest för röststyrning ingå då det ligger utanför systemet och är upp till köparen att införskaffa.

PS! Stege ingår i hus för tillgång till taket.

Röststyrning för att släcka efter tonårsbarnen är guld värt och för mig lika självklart som elfönster och automatisk choke på en bil.

J JMG skrev:
choke
Det var inte i går....

• Gilla
Intet
  • Laddar…
hsd
Visst men synd kasta in en billig då denna fiber är 1 gigabit (eftersom fiber hela vägen in i lgh så finns potential för 10 gigabit) så du behöver en router med 1 gigabit througput. Mycket bättre nästa ägare köper den router de vill ha. Än jag köper något skit som de byter ut. Blir ingen glad va speciellt inte miljön.
Ingen köpare blir glad om inte elen funkar, däremot om den funkar bra med finess kommer det alltid att locka någon lite extra
Räkna på elektriker och jämför med vad Du behöver offra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.