A AG A skrev:
Okej. Om jag förstår saken rätt så styrs alltså controlern (om det ens finns en fysiskt sådan), från ett program. Detta program är installerat på din mobil. Problemet tycks sedan vara att det inte går att överföra detta program till en ny ägare. Eller iallafall inte fullständigt. Är det ungefärligt rätt uppfattat. Så problemet är att det inte går att skicka med controlern fullständigt, även om du vill?
Controllern är en hårdvara och mjukvara i mitt fall. Allt fungerar i klassisk maner utan controllern. Men vill du köra med google home röststyning eller styra via app i mobilen så måste man ha controllern.

edit: det lilla som inte funkar utan controller är synk mellan fjärrstyrda trappor.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hon säger "tänd mys vardagsrum" så tänds alla hennes små lyktor och grejer.
Det trodde jag verkligen inte. Vet inte varför jag fått en annan uppfattning. Att det funkar så med lyktor och grejer alltså...

Controllern är en hårdvara och mjukvara i mitt fall. Allt fungerar i klassisk maner utan controllern. Men vill du köra med google home röststyning eller styra via app i mobilen så måste man ha controllern.

edit: det lilla som inte funkar utan controller är synk mellan fjärrstyrda trappor.
Okej! Vad är det då som gör dig tveksam till att låta den följa med i husförsäljningen. Är den så fruktansvärt dyr, eller går den inte att att synka med ett nytt google-konto? Som det verkar är det ju ungefär som att inte vilja skicka med fjärrkontrollen, när man säljer TV:n.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har vistats en del i ett hus där ägaren (el-ingenjör) sent 80-tal byggde in ett "smart hem" med microdator som styrde allt.
Man kunde styra allt på distans via internet. Sent 80-tal!
Till strömbrytarna på väggen gick bara signalkabel.
...
En vägg i källaren är full med relän, dator, kopplingar m.m. m.m.
Jag tycker att den här anekdoten är hysteriskt rolig. Precis så funkade vår grannes hus på 80-talet när jag var i yngre tonåren. Han kunde till och med övervaka sin gamla mamma som bodde i ett annat hus på tomten, kolla att hon släckt sänglampan på kvällen, sätta på kaffet till henne på morgonen och så vidare.

Som ung elektroniknörd hade jag honom som min stora idol, och när han flyttade till Filippinerna fick jag hundratals kilo överblivna reläer och kablar (han hade jobbat med telefonväxlar på L M Ericsson). Jag satte genast igång med att försöka förvandla mina stackars föräldrars hem till en kopia av hans. Jag drog 20-parskabel nästan överallt i huset och satte plintar i varje skrubb, där jag kunde korskoppla. Allt gick till en reläcentral nere i källaren – det låter exakt som det du beskriver!

Skillnaden är att mina föräldrar började tröttna på upptågen innan jag blev klar. Det blev ett enkelt men originellt larmsystem, inte mycket mer. Och det är jag, av nämnda skäl, väldigt glad åt idag!

Men femton år senare när det var inne med Ethernet i alla rum fanns i alla fall alla kablar på plats.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det trodde jag verkligen inte. Vet inte varför jag fått en annan uppfattning. Att det funkar så med lyktor och grejer alltså...
Ja de med levande ljus tänds ju inte ;) De får hon tända manuellt

A AG A skrev:
Okej! Vad är det då som gör dig tveksam till att låta den följa med i husförsäljningen. Är den så fruktansvärt dyr, eller går den inte att att synka med ett nytt google-konto? Som det verkar är det ju ungefär som att inte vilja skicka med fjärrkontrollen, när man säljer TV:n.
Nej det är en hypotetisk tråd. Vad gäller. vad är god sed osv.

C
Men det är ju inget problem, bara slänga med den gamla controllern. Man vill ju ändå ha en ny. Denna är från 2017.
Risken är som sagt att köparen förväntar sig att det skall ingå livstids support och funktionsgaranti.
Som du säger är själva hårdvaran i sig oftast inget att bråka om i sammanhanget.

C cpalm skrev:
Risken är som sagt att köparen förväntar sig att det skall ingå livstids support och funktionsgaranti.
Denne kommer säkert på andra tankar när första supportfakturan landar i brevlådan... 😎😱

• Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]

[länk]

Tydligen har det varit tvister och olika tolkningar kring just laddutrustning för elbil och senaste beskedet är tydligen att elbilsladdare inte ska klassas som fast egendom.
Alltså fritt att ta skruva bort och med sig.
ELLER, så skriver man bara tydligt vad som ingår och inte ingår så behöver ingen fundera på saken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag kan säga spontant att jag hade backat från ett köp i det läget. Elinstallationer ska fungera som vanligt utan konstigheter.

Mvh medelålders tant.

• Gilla
  • Wow
AG A och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Denne kommer säkert på andra tankar när första supportfakturan landar i brevlådan... 😎😱
Påbörjar timme 1300 kronor

Påbörjar timme 1300 kronor
Trist, jag trodde tiderna hade blivit lite bättre... 😉 Men det kanske räcker för att övervintra tills det vänder. 🤔

O Onnie skrev:
Jag kan säga spontant att jag hade backat från ett köp i det läget. Elinstallationer ska fungera som vanligt utan konstigheter.

Mvh medelålders tant.
Jag är ihop med en medelålders tant (40 år) hon älskar systemet.

Alfredo Alfredo skrev:
Trist, jag trodde tiderna hade blivit lite bättre... 😉 Men det kanske räcker för att övervintra tills det vänder. 🤔
Du tänker på managementkonsult. För systemarkitekter kan man vara glad om man får mer än 1300 ex moms

Jag är ihop med en medelålders tant (40 år) hon älskar systemet.
Jag är 60+ och blir med åren allt mer ovillig att ändra mina vanor. Trots att jag är högutbildad akademiker, gift med en disputerad civilingenjör. När jag var 40 och småbarnsmamma hade jag säkert varit mer intresserad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.