11 919 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Rotavdraget höjs till 50 procent
Regeringen för ett resonemang om åtminstone 2 alternativ i sin promemoria, men jag la inte det innehållet på minnet.C cpalm skrev:
Här: https://www.regeringen.se/contentas...0a60/tillfalligt-hojt-tak-for-rotavdraget.pdf
Vad jag förstår så höjs inte taket? Så du får inte mer avdrag för 200 000.V VetarN skrev:
Jaha. Ja jag hade fel. Skillnaden är alltså att från och med 2008 så var inte avdraget på en tidsbestämd period utan tillsvidare? Verkade ju vara tillfälliga åtgärder tidigare.BirgitS skrev:
I sådant fall är jag i den väljargruppen som villaägare. Jag hade tänkt bygga ett nytt badrum i vårt gästhus. Skulle nog ske runt 2027 kanske. På vilket sätt påverkar detta beslutet att jag då nu istället borde dra igång detta i år istället vilket jag antar är vad politikerna vill....fast samtidigt vill de inte att inflationen sticker iväg(men det är kanske en annan diskussion)?J Jaggatagga skrev:Jag tror att målet är väljargruppen villaägare/brf-medlemmar.
Annars hade man ju sänkt momsen på tjänster rakt av. ROT infördes ju 2 år före finanskrisen 2008 har jag för mig. Var ju knappast byggkris då.
I det stora hela är det ju mest symbolpolitik tänker jag som inte påberkar slutpriset särskilt mycket.
J Jaggatagga skrev:Vad jag förstår så höjs inte taket? Så du får inte mer avdrag för 200 000.
Jaha. Ja jag hade fel. Skillnaden är alltså a
Stämmer, jag kommer typ ligga kring gränsen.J Jaggatagga skrev:
J Jaggatagga skrev:
Säg att arbetskostnaden för badrummet är 150 000 kr. Med dagens regler med avdrag på 30 % så blir det 50 000 kr i avdrag, maxtaket för en person men hälften om två vuxna bor i bostaden. Med de nya reglerna om 50 % så blir avdraget 75 000 kr, mer än en person kan få men med två vuxna så får man hela beloppet.B BobbyMel skrev:I sådant fall är jag i den väljargruppen som villaägare. Jag hade tänkt bygga ett nytt badrum i vårt gästhus. Skulle nog ske runt 2027 kanske. På vilket sätt påverkar detta beslutet att jag då nu istället borde dra igång detta i år istället vilket jag antar är vad politikerna vill....fast samtidigt vill de inte att inflationen sticker iväg(men det är kanske en annan diskussion)?
Fast taket ändras ju inte så vad jag max kan få är 50 000 kr per vuxen i hushållet. Så om jag gjorde det innan och maxade för mig och min fru så drog man av 100 000kr och efter denna ändring så kan vi fortfarande bara dra av 100 000 kr för att vi slår i taket. Eller ändrade de detta nu?BirgitS skrev:
Säg att arbetskostnaden för badrummet är 150 000 kr. Med dagens regler med avdrag på 30 % så blir det 50 000 kr i avdrag, maxtaket för en person men hälften om två vuxna bor i bostaden. Med de nya reglerna om 50 % så blir avdraget 75 000 kr, mer än en person kan få men med två vuxna så får man hela beloppet.
Det var så jag menade.C cpalm skrev:
Men en vanlig badrumsrenovering har nog inte en arbetskostnad som är mycket mer än 150 000 kr, ofta mindre. Dvs. idag är det bara en person person som får ett avdrag och med de nya reglerna 1,5 person.B BobbyMel skrev:
ok, tror jag fattar hur du tänker. Vi har totalrenoverat vårt hus under senare år och då har aldrig arbetskostnaderna legat under 200 000 kr per år så då har jag aldrig behövt tänka på att man måste komma upp i det för att få fullt ROT. 30% eller 50% har oavsett alltid varit långt över maxtaket. Men för mindre renoveringar så spelar det givetvis roll.BirgitS skrev:
De har redan avdrag för kostnaderna och moms likt alla bolag. ROT är tänkt att göra något liknande för privatpersoner.F Frsto skrev:
Använde mig av en del rut och rotavdrag förra året. Nu när deklarationen kom så stod det att jag skulle få tillbaka en viss summa pengar av min inbetalda skatt minus den summan jag använt rotavdrag för.
Låt oss säga att skatten jag skulle få tillbaka var 20 000 kr och mitt använda rotavdrag 2024 var 10 000kr vilket innebar att jag skulle få tillbaka 10 000kr totalt istället för 20 000kr.
Räknar jag helt fel eller är det så?
Om det är som jag tror det är, vad gör då rotavdraget för skillnad? Antingen betalar du pengarna vid fakturan eller så betalar du dom vid deklarationen? Eller har jag fel?
Låt oss säga att skatten jag skulle få tillbaka var 20 000 kr och mitt använda rotavdrag 2024 var 10 000kr vilket innebar att jag skulle få tillbaka 10 000kr totalt istället för 20 000kr.
Räknar jag helt fel eller är det så?
Om det är som jag tror det är, vad gör då rotavdraget för skillnad? Antingen betalar du pengarna vid fakturan eller så betalar du dom vid deklarationen? Eller har jag fel?
Alla ägare kan göra Rot-avdrag...?Redaktionen skrev:
Vi ska renovera köket i vår. Men för att kunna laga mat under tiden, tänkte vi behålla min Fästmös lägenhet under sommaren.
Hon är med på bolånet och ska flytta in i sommar. Hon sover ju här emellanåt också. Men hur får vi då henne som ägare? Räcker det med att vi skriver henne här eller har det med Lagfarten eller annat att göra?
Hälsningar Anders
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer