11 919 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Rotavdraget höjs till 50 procent
Hela idén med ROTbidraget är ju helt befängt ger inte ens jobb i marginalen.S Sweetme skrev:Tror det här är mest ett försök till att flörta med sina egna väljare i storstäderna med stora kåkar som det behövs eller önskas mycket fix o trix med. Dessa husägare är ofta välbeställda men snåla och har örnkoll på alla kostnader så de kan nog tjäna en slant ändå...
Som någon påpekat tidigare så vore det bättre att sänka momsen på alla tjänster.
Tandlös åtgärd, vill man då igång nåt form av byggande så måste bygglovsreglerna lättas upp betydligt, ta bort idiotier som stämpelskatt på 1.5%, sätt krav på kommuner att släppa fler tomter, sätt en fast prislapp och tidsgräns på avstyckning så det blir fart på lantmäteriet, släpp kravet på förhandsbesked innan avstyckning... Släpp strandskyddet ytterligare.
Problemet är att branschen är dopad sedan 2000 talets rusning på fastigheters värde. Skattebetalare sponsrar konsumtion genom att fortsätta galenskaperna.F Fideliox skrev:
Satsa på industrin eller infrastruktur istället. Det behöver vi.
De planerar ju det också.E erikjakan skrev:Tandlös åtgärd, vill man då igång nåt form av byggande så måste bygglovsreglerna lättas upp betydligt, ta bort idiotier som stämpelskatt på 1.5%, sätt krav på kommuner att släppa fler tomter, sätt en fast prislapp och tidsgräns på avstyckning så det blir fart på lantmäteriet, släpp kravet på förhandsbesked innan avstyckning... Släpp strandskyddet ytterligare.
Det var ju ett stimulanspaket med utökade ROT-avdrag under andra halvåret 2024.wrobel.se skrev:
Du har tydligen missat att det som gäller är att fakturan ska betalas den 12 maj eller senare. Det som folk verkligen bryr sig om när det gäller beloppet är ju stora jobb, alltså typ badrumsrenovering som tar flera veckor att göra. Sånt planeras dels långt i förväg och dels pågår jobbet alltså i en månad innan räkningen skickas.
Hur långt räcker 4-5 miljarder när det gäller sånt?M Mach77777 skrev:
Infrastruktur innebär normalt lång tid för planering, projektering och upphandling, mer än ett år, vilket skulle innebära att det inte ledde till fler jobb för byggarbetare förrän en bra bit in på 2026.
Det ger inte ens jobb på marginalen.BirgitS skrev:
Ja ditt badrum ger, vad då två gubbs 40 tim typ. Det är inte ens piss i Atlanten, helt bortkastade pengar
Jag tror ju inte att jag är ensam om att tänka på samma sätt. Så unik är jag inte.K kortis skrev:
En komplett badrumsrenovering är väl typ 4-5 manveckor.
Det är avsatt 4-5 miljarder kr till detta.
Det är ju inte precis gratis att ha folk arbetslösa heller. Och försvinner byggarbetarna/hantverkarna till andra sorters jobb så räcker de inte till när konjunkturen vänder och efterfrågan på nya bostäder ökar.V vbg-1 skrev:
Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra att högkostnadsskyddet börjar på en högre nivå.