11 919 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Rotavdraget höjs till 50 procent
Låter som en rak motsats till det som regeringen försöker åstadkomma. Att ge bidrag till de som INTE anlitar hantverkare och gör jobbet själv iställetJ Jaggatagga skrev:
Bidrag som bidrag tänker jag.S Staffan-N skrev:
Men visst skulle väl kunna tänka mig att inget bidrag utgår i min fina vård av hus-reform.
Man kanske kan göra det enkelt för sig och bara lagstifta om fler semesterdagar istället för att krångla till det med riktade bidrag till husägare som är tillräckligt rika eller mitt i handen tummade för att anlita hantverkare.
Vad vet jag. Godkänns kolgril för det där energieffektiviseringsbidraget?
Det blir ett problem när de duktiga hantverkarna inte får jobb för att de är dyrare än slarvpellarna och då lägger ner företaget för att jobba med något annat.Farstatjej90 skrev:
Finns ju a-kassa.F Fideliox skrev:
Mitt problem är tillgång på barnvakt.pacman42 skrev:
Det allmänna skattetrycket är på en sådan nivå att alla tjänster blir väldigt mycket dyrare än att göra det själv. Åtminstone för enklare arbetsuppgifter så är det billigare att ta ledigt från jobbet och göra dem själv (långsamt) än att hyra in proffsen. Och detta även när man är högavlönad. Det visar på problemet vi har i skattesystemet. Och ROT-avdraget är ett försök att åtminstone delvis försöka adressera detta.
Men visst. Säg att hantverkare blir skattefria. Säg att de åker till Åland och nuddar kajen innan de kommer. Vad blir det då, halva priset? Det räcker inte. Det är fortfarande billigare göra det själv.
Overheaden är för stor för att dutta runt på olika människors hus för att kunna konkurrera med de som bor där.
Sant, tänkte inte på det.BirgitS skrev:
Känns ju dock utsiktslöst försöka blåsa upp en bransch till nivåerna under den mest hysteriska fasen av bostadsbubblan. Är ju varvskrisen i repris.
För 2024 var det en typ 9% nedgång på antalet byggda hus gentemot 2023 så inget jättefall.
https://www.fastighetsnytt.se/ekono...sbyggandet-sjunker-scbs-nya-siffror-for-2024/
https://www.bostadspolitik.se/2024/08/23/bostadsbyggandet-okar-fran-laga-nivaer/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så mycket får man ju inte upp det genom att öka på ROT-avdraget på föreslaget sätt men kan ju minska arbetslösheten i branschen lite. Förhoppningsvis så ska det väl inte dröja så länge innan konjunkturen vänder och då är det ju bra om det finns byggjobbare och hantverkare kvar. Om inte så kan det bromsa upp konjunkturuppgången.J Jaggatagga skrev:
Lockar lycksökare också. Gäller för beställaren att skriva avtal, kolla att hantverkarna har varit igång några år, har F-skatt och är momsredovisning skyldiga. Alla bolag.se för en första titt. Ringa Skatteverket och kontrollera ev. Skulder och ett samtal till Kronofogden. Ref. Från nära och kära, arbetskamrater, grannar osv. Googla. Fina hemsidor är inget säkert kort, bilder kan vara stulna.M Mach77777 skrev:
Vore kul om det någon gång kom ett rotavdrag för kommunala hyresfastigheter. Det hade nog gett minst lika mycket jobb för pengarna om inte mer. Obs bor inte i hyresrätt, utan ser bara nationalekonomiskt på det om man nu vill få hjulen att snurra.
Det är helt vansinne, i huvudsak driver detta bara upp timpriset (eller understödjer den redan höga nivån). Det behövs istället en rannsakan och sanering av branschen.
Det är inte rimligt någonstans att betala 7-800 kr/timmen för en snickare. I realiteten blir det bra mycket mer eftersom de har påslag på materialet de använder. Och nej, jag köper inte argumenten om att det är så mycket overheadkostnader som ska täckas.
Det är inte rimligt någonstans att betala 7-800 kr/timmen för en snickare. I realiteten blir det bra mycket mer eftersom de har påslag på materialet de använder. Och nej, jag köper inte argumenten om att det är så mycket overheadkostnader som ska täckas.
Då kommer väl Hyresgästföreningen vilja att sänka hyrorna...F Frsto skrev:
min erfarenhet är att problemet med stora materialpåslag i huvudsak gäller el o vvs branschen. Snickare brukar köra faktiska materialpriser med 10 - 15% påslag för materialhanteringen.mexitegel skrev:
Varför inte ge företag som jobbar mot privatpersoner mer jobb inom offentliga sektorn istället under lågkonjunktur finns massa sunkiga badrum/toaletter där också..
Svaret är ju såklart att Sverige är så efterblivet och förstår inte att ibland är det bra att prioritera sitt eget land först utan hela världen ska få vara med i dessa upphandlingar..
Svaret är ju såklart att Sverige är så efterblivet och förstår inte att ibland är det bra att prioritera sitt eget land först utan hela världen ska få vara med i dessa upphandlingar..
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer