11 948 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Rotavdraget höjs till 50 procent
vad jobbar du med själv?mexitegel skrev:
Det är helt vansinne, i huvudsak driver detta bara upp timpriset (eller understödjer den redan höga nivån). Det behövs istället en rannsakan och sanering av branschen.
Det är inte rimligt någonstans att betala 7-800 kr/timmen för en snickare. I realiteten blir det bra mycket mer eftersom de har påslag på materialet de använder. Och nej, jag köper inte argumenten om att det är så mycket overheadkostnader som ska täckas.
Jo exakt till bolagen. Inte hyresgästerna. Det blir ju en värdeöverföring till kommunerna på samma sätt som staten nu ger värdeöverföringar till hus och brf ägare. Säkert skulle vinsten bli dubbel för samhället om man i stället satsade mer på skolbyggnader och energieffektivisering av allmänna byggnader och allmännyttan. Självklart ska man inte kalla det rovavdrag heller utan det blir ju någon form av bidrag, som man riktar för att få fler elektriker och snickare i arbete för att stimulera ekonomin.C cpalm skrev:
Jag har samma fråga och vad jag har kunnat läsa mig till så är maxtaket för mig som kund fortfarande det samma. Jag kan då tycka att rubriksättningen då blir helt fel på sajter och tidningar om man skriver att ROT höjs, då tror i varje fall jag att det handlar om maxtaket. Nu blev det ju mer av en grej för hantverkarna och deras firmor. Inte direkt något som gör att jag slår till och renoverar ett badrum pga detta beslutetG Gullliver skrev:
Det är en parallel diskussion. Min poäng var inte storleken på påslaget utan att det ens förekommer.H hempularen skrev:
Är dock lite oklart om det är det som är målet med avdraget. Initialt handlade det ju om att branschen inte kunde hålla fingrarna borta från svartarbete. Är det en bransch som behöver den typen av ganska omfattande stimulanser?F Frsto skrev:
Målet med utökningen är ju att få fart på samhället. Se bara vad finansministern säger här.C cpalm skrev:
– Vi har en byggbransch som verkligen har det tufft just nu och det är den bransch som har högst arbetslöshet, säger finansministern.
Alldeles säkert minskar rot-avdraget svartarbete, men jag föreslog inte heller att det skulle avskaffas, utan att man borde satsa en del av pengarna på andra aktörer som kommunala byggnader och allmännyttan. Som någon påpekade driver avdraget säkert också upp priserna. Det gör ju nästan alla bidrag. Men syftet här är ju att få fler i arbete. Förr brukade ju staterna dra igång stora infrastrukturprojekt men den linjen är ju övergiven.
Jag fattar att det blir bättre för byggarna och deras firmor men på vilket sätt får detta fart på samhället vilket jag antar innebär att fler av oss kunder väljer att anlita hantverkare? Inget har väll förändrats från konsumentens sida?
Jag tror att målet är väljargruppen villaägare/brf-medlemmar.C cpalm skrev:
Annars hade man ju sänkt momsen på tjänster rakt av. ROT infördes ju 2 år före finanskrisen 2008 har jag för mig. Var ju knappast byggkris då.
I det stora hela är det ju mest symbolpolitik tänker jag som inte påberkar slutpriset särskilt mycket.
Allvarligt så trött man blir, leva i ett högskattesamhälle och bli luggad hela tiden. Sedan i vanlig ordning kommer politiker av alla "nyanser" och delar pengar till intressegrupper. Detta leder bara till högre timpriser och försämringar i långa loppet. Jag har själv jobbat som elektriker innan och det var tydligt att timkostnaden ökade på grund av ROT.
Börja förenkla/ta bort byråkrati och sänk skatterna samt ta bort avdrag, helt enkelt kvitta bort systemet. Rak enkel skatt, med möjlig enkel och tydlig progression. Man ska inte behöva jobba 3-5 timmar för att köpa in sin egen tjänst 1 h (eller motsvarande kostnadsnivå)
Börja förenkla/ta bort byråkrati och sänk skatterna samt ta bort avdrag, helt enkelt kvitta bort systemet. Rak enkel skatt, med möjlig enkel och tydlig progression. Man ska inte behöva jobba 3-5 timmar för att köpa in sin egen tjänst 1 h (eller motsvarande kostnadsnivå)
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer