J Johnniea skrev:
Nej precis, rimligtvis borde det gå att koppla ur hälften av anslutningarna på det nedre elemtet?
"Hälften av anslutningarna" var att ta i. Man tar bort en av tre matande faser till el-patronen så blir det halva effekten kvar men strömmen belastar då två faser så strömmen blir inte hälften så stor utan rot(3)/2.

J Josth skrev:
"Hälften av anslutningarna" var att ta i. Man tar bort en av tre matande faser till el-patronen så blir det halva effekten men strömmen belastar då två faser så strömmen blir inte hälften så stor utan rot(3)/2.
Vilka ska jag koppla ur på bilden?

J Johnniea skrev:
Nej precis, rimligtvis borde det gå att koppla ur hälften av anslutningarna på det nedre elemtet?
Det går absolut att göra omkopplingar som minskar effekten. På schemat ser det ut som att elementen inte är kopplade så enkelt som en kontaktor ett element. Därför undrar jag om det är någon som vet hur ugnen fungerar som rekommenderat dig att koppla bort manövern till K22. För mig ser det ut som att du kanske minskar effekten väldigt mycket på det viset.

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går absolut att göra omkopplingar som minskar effekten. På schemat ser det ut som att elementen inte är kopplade så enkelt som en kontaktor ett element. Därför undrar jag om det är någon som vet hur ugnen fungerar som rekommenderat dig att koppla bort manövern till K22. För mig ser det ut som att du kanske minskar effekten väldigt mycket på det viset.
Det har jag gjort nu. Ska provköra och se hur det går

J Johnniea skrev:
Vilka ska jag koppla ur på bilden?
En av de tre faserna som matar elelementet. Ser ut som det är Y-kopplade el-element(?) Då är faserna förmodligen de övre tre men man måste följa ledningarna och se hur de går.

J Johnniea skrev:
Det har jag gjort nu. Ska provköra och se hur det går
Lycka till.

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
J Josth skrev:
En av de tre faserna som matar elelementet. Ser ut som det är Y-kopplade el-element(?) Då är faserna förmodligen de övre tre men man måste följa ledningarna och se hur de går.
Elementen är Y-kopplade enligt schemat. Men det är inte de tre slingorna i ett element som är Y-kopplade. Jag tycker att man bör ha lite förståelse för vad man gör innan man börjar koppla ur trådar till höger och vänster.

Jag har svårt att läsa på schemat om det är 4*17 kW eller 3*17+13 kW värme. Hursom, det är hur man än bär sig åt för mycket för en 20 A matning.

Vad är det som ska göras?
Räcker 20 A för uppgiften får man byta ugn.
Krävs mer kräm får man byta matning, eller flytta ugnen...
Varför är det så svårt att förstå detta?
Varför är det så svårt att ge oss en beskrivning av uppgiften?

Det kommer inte hålla med 20A huvudsäkring

Det finns ju totalt fyra värmare. Två av dem är till ånga och två av dem är till varmluft. Som jag förstår skall ångfunktionen inte användas alls. Så dessa två värmare kan kopplas ur helt. Sedan finns det två värmare om vardera 17 kW för varmluft. Dessa går att koppla om. Det är totalt sex slingor om vardera 5,6 kW.

1. Slingorna Y-kopplas tre och tre som ugnen är byggd. Effekten blir 34 kW vilket kräver 50A säkring.

2. Ena elementet kopplas bort och det andra Y-kopplas. Effekten blir 17 kW vilket kräver 25A säkring.

3. Slingorna kopplas två och två i serie, och dessa Y-kopplas. Effekten blir 8,5 kW vilket kräver 16A säkring.

4. Slingorna kopplas två och två i serie, och dessa D-kopplas. Effekten blir 25 kW vilket kräver 35A säkring.

Om din tillämpning klarar sig med 8,5 kW går det att lösa. Men inte utan att förstå vad man gör.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
jag vet ju inte hur stor ugnen är och vilken temperaturs behövs ......Men om man ställer in 3 st kupévärmare á 2 kW styck eller 6 st á 1200 Watt skulle det funka?

Protte

Krav på 220°C i ugnen står det i ett tidigare inlägg.

Sedan finns det förstås fler sätt att koppla dem. Lösningen att ta bort manövern till kontaktorn K22 innebär att två element ligger i serie mellan faser. Övriga element oanvända. Resultatet blir även då 8,5 kW. Men den här gången bara på två faser. Det kräver 20A säkring.

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
Även om det skulle gå få till det, blir det väl rätt opraktiskt inte kunna använda nån ström i huset medan ugnen är igång?

A Avemo skrev:
Det finns ju totalt fyra värmare. Två av dem är till ånga och två av dem är till varmluft. Som jag förstår skall ångfunktionen inte användas alls. Så dessa två värmare kan kopplas ur helt. Sedan finns det två värmare om vardera 17 kW för varmluft. Dessa går att koppla om. Det är totalt sex slingor om vardera 5,6 kW.

1. Slingorna Y-kopplas tre och tre som ugnen är byggd. Effekten blir 34 kW vilket kräver 50A säkring.

2. Ena elementet kopplas bort och det andra Y-kopplas. Effekten blir 17 kW vilket kräver 25A säkring.

3. Slingorna kopplas två och två i serie, och dessa Y-kopplas. Effekten blir 8,5 kW vilket kräver 16A säkring.

4. Slingorna kopplas två och två i serie, och dessa D-kopplas. Effekten blir 25 kW vilket kräver 35A säkring.

Om din tillämpning klarar sig med 8,5 kW går det att lösa. Men inte utan att förstå vad man gör.
8,5kw går absolut att köra med. Mig stör det inte att det tar längre tid att komma upp i temp.
Dock behöver jag instruktioner för att koppla så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.