3 890 läst · 60 svar
4k läst
60 svar
Resturangugn skjuter ingående säkring
Fotografen skrev:
Anslutningskabelns dimension beror på säkringen före. Sitter det 16 A där så finns det ingen anledning att använda någon överdimensionerad kabel.J J-banan skrev:
Men jag håller med om att elektrikern skulle ha upplyst TS om att det inte kommer att funka. Helst låtit bli att koppla in den.
Jaha de hade stoppat i en 5g2.5, man ser däremot på plintar att det är gjort för mycket större😅useless skrev:
Fast det är väl inte seriöst att installera en pryl som drar 50 A i ett hus med 16 A huvudsäkringar? Elektrikern ska ju vara experten och borde avrått från installationen eller föreslagit lämpliga åtgärder för att bygga om ugnen till lägre effekt.A AndersS skrev:
Precis, en riktig elektriker skulle absolut ha upplyst om att det krävs ett kraftigare el-abonnemang och det kommer att påverka el-installationen hela vägen fram till garaget och anslutningen där. Förekommer ju ibland att det mitt ett bostadsområde bor en konstnär som sysslar med keramik och har en riktigt kraftig brännugn i keramikverkstaden så visst går det att ordna om man vill.
Det gäller inte bara elektriker, utan alla typer av hantverkare. Det står klart och tydligt i konsumenttjänstlagen:
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
Det jag skrev tidigare är att vi vet inte hur dialogen varit och har bara ena partens information.useless skrev:
Vi har ju varit med några år nu i forumet och det finns mycket i trådar som inte kan stämma......
Det finns rätt många knappar på frontpanelen som ser ut att vara för olika effekter och funktioner.
Ugnen är från 1999 så att hitta en manual som beskriver hur det går att ställa effekten är inte helt enkelt.
Så vad har egentligen elektrikern för skyldighet, hade han börjat leta manualer på nätet hade vi fått en tråd om onödig debiterad tid.
Var uppdraget "koppla in den här ugnen till det är uttaget", ja då tycker jag nog att det är rätt kopplat.
Var uppdraget "hej, den här ugnen behöver kopplas in" då tycker jag att Elektrikern skulle ha ställt frågan med vilken storlek på säkring.
Läser man första inlägget så verkar det som att även uttaget är ditdraget för ändamålet, dvs här borde elektrikern reagerat.
Ugnen är från 1999 så att hitta en manual som beskriver hur det går att ställa effekten är inte helt enkelt.
Så vad har egentligen elektrikern för skyldighet, hade han börjat leta manualer på nätet hade vi fått en tråd om onödig debiterad tid.
Var uppdraget "koppla in den här ugnen till det är uttaget", ja då tycker jag nog att det är rätt kopplat.
Var uppdraget "hej, den här ugnen behöver kopplas in" då tycker jag att Elektrikern skulle ha ställt frågan med vilken storlek på säkring.
Läser man första inlägget så verkar det som att även uttaget är ditdraget för ändamålet, dvs här borde elektrikern reagerat.
Om elektrikerjobbet var att installera ”ett sånt där grå/rött trefas uttag” i garaget, så är det inget fel att elektrikern gör det.
Installera anslutningskabeln får TS göra själv om han har kunskapen, eller så gör elektrikern det när han ändå är där.
Lite synd att inte ugnen provades medan elektrikern var där.
Jag kan väl tycka att ett sånt stort åbäke till ugn som klarar att laga till ca 75 kg mat åt gången borde få folk att reagera.
HUR mycket ström drar den?
Eh, lika mycket som att ladda 9 st elbilar typ plugginhybrider…😮 samtidigt…
Hmm 34,4 Kw. Kelvin vadå? Inte kan det väl vara 34,4 kW…
Obs ironiskt skämt som kanske inte går hem…Sånna felskrivningar kan få trådar att spåra ur så Moderatorerna får jobba övertid på helgerna.
Installera anslutningskabeln får TS göra själv om han har kunskapen, eller så gör elektrikern det när han ändå är där.
Jag kan väl tycka att ett sånt stort åbäke till ugn som klarar att laga till ca 75 kg mat åt gången borde få folk att reagera.
Obs ironiskt skämt som kanske inte går hem…Sånna felskrivningar kan få trådar att spåra ur så Moderatorerna får jobba övertid på helgerna.
Tyvärr är det många i Sverige som inte förstår vad 34 kw är och innebär i en normal villa. Tyvärr gäller det även många av våra politiker också. ( Vad effekt är i verkligheten) För att citera fd Abb chefen, Percy Barnevikblackarrow skrev:Om elektrikerjobbet var att installera ”ett sånt där grå/rött trefas uttag” i garaget, så är det inget fel att elektrikern gör det.
Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 784 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 784 inlägg
Det är helt naturligt att många inte förstår vad 34 kw betyder i samband med villor, om man inte har ett väldigt dåligt grundlagt hus när det stormar.H H-Thomasson skrev:Tyvärr är det många i Sverige som inte förstår vad 34 kw är och innebär i en normal villa. Tyvärr gäller det även många av våra politiker också. ( Vad effekt är i verkligheten) För att citera fd Abb chefen, Percy Barnevik
Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation
HejH H-Thomasson skrev:Tyvärr är det många i Sverige som inte förstår vad 34 kw är och innebär i en normal villa. Tyvärr gäller det även många av våra politiker också. ( Vad effekt är i verkligheten) För att citera fd Abb chefen, Percy Barnevik
Avgick inte han som VD för ABB 1996?
För vilket år gällde det uttalandet?
Hur menar du det har relevans (gäller) idag?
Redigerat:
Jag skrev fd VD på ABB.M Martin Lundmark skrev:
( Fd betyder före detta VD)
För vilket år uttalandet gäller, ja det gäller så länge som vi har dom instabila elpriser vi har i sverige där väder och vind får styra i stället för planerbar energi, tex kärnkraft och vattenkraft som Percy syftade på i citatet.
GOTT Nytt år å ha en fin fortsättning.