17000W / 230V / 3 = 24,6A per fas gissningsvis....

Då är frågan vad ts beställt för installation!

Jag bör ju kunna
A AndersS skrev:
Då är frågan vad ts beställt för installation!
jag beställde den inkopplad, men då den inte var vattenfylld så log den inte till, men jag får väl beställa 20 eller 25a på ingående istället.

Om du skall pulverlacka med den så lär du inte behöva ångfunktionen. Om man gissar på att halva effekten går till ångan så borde du klara dig med 25A om du bara skall vara värme. Men det kan ju vara olika effektalternativ även förutom detta. Kanske det går att antingen välja en inställning eller koppla ur element för att sänka effekten.

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du skall pulverlacka med den så lär du inte behöva ångfunktionen. Om man gissar på att halva effekten går till ångan så borde du klara dig med 25A om du bara skall vara värme. Men det kan ju vara olika effektalternativ även förutom detta. Kanske det går att antingen välja en inställning eller koppla ur element för att sänka effekten.
Tack för vettigt svar!

J Johnniea skrev:
Vad har du med det att göra? Jag pulverlackerar.
Eftersom jag jobbat med dessa typer av ugnnar så råder jag dig att montera ur fläktarna som blåser utav bara h-e under drift så att det ligger kvar nått pulver menar jag på dina objekt.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Eftersom jag jobbat med dessa typer av ugnnar så råder jag dig att montera ur fläktarna som blåser utav bara h-e under drift så att det ligger kvar nått pulver menar jag på dina objekt.
Kan jag koppla ur ett element såna fall också?

Det är en varmluftsugn och inte en konversations ugn så utan fläkt så får du ej någon jämn värme och så löser överhettningsskyddet ut

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Det är en varmluftsugn och inte en konversations ugn så utan fläkt så får du ej någon jämn värme och så löser överhettningsskyddet ut
Så hur löser man det?

Bygga om till det du behöver. Rikta in sig på nedre delen med el element och fläkt. Skrota den befintliga styrningen med display och styra fläkten med egen varvtalsregulator och el elementet med egen termostat, helst då med tidsproportionelig styrning så slipper man den mer våldsamma on/off tillslaget. Använda den övre delen för dina objekt.

J Johnniea skrev:
Så hur löser man det?
Hade du någon förlaga till projektet? Det du vill göra är att använda en ugn på ett annat sätt än den är avsedd. Det kan mycket väl fungera. Men man kan få experimentera lite.

Löser säkringarna oavsett vilket läge du startar den i? Om jag tolkar knapparna rätt så finns det ånga, varmluft och båda. Vilket / vilka lägen har du provat?

A Avemo skrev:
Hade du någon förlaga till projektet? Det du vill göra är att använda en ugn på ett annat sätt än den är avsedd. Det kan mycket väl fungera. Men man kan få experimentera lite.

Löser säkringarna oavsett vilket läge du startar den i? Om jag tolkar knapparna rätt så finns det ånga, varmluft och båda. Vilket / vilka lägen har du provat?
Ja dom går i värmeläge, det är enda läget jag provat

Tycker det verkar som om det är fel ugn att återanvända som pulverlackugn?
Vilken omfattning har pulverlackverksamheten?
Alternativet är ju att återanvända en vanlig hushållsugn som nöjer sig med befintliga säkringar.
En snabb googling hittade även en "semiproffs-avancerad amatörugn" som verkade nöja sig med 1300 W, 11 000 kr.

Jag tycker även det är lite konstigt att elektrikern använt en så tunn anslutningssladd, jämför med internkablaget vi plinten på bild.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Med tanke på den häftiga effekten. Borde man inte kunna seriekoppla två element, och lägga dem mellan fas och neutral, för att få ner effekten till lite mer "villa-nivåer"? Känns som en enkel ombyggnad.

Känns lite överkurs att säkra upp huset, för lite hobbyverksamhet.

• Gilla
Johnniea
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Med tanke på den häftiga effekten. Borde man inte kunna seriekoppla två element, och lägga dem mellan fas och neutral, för att få ner effekten till lite mer "villa-nivåer"? Känns som en enkel ombyggnad.

Känns lite överkurs att säkra upp huset, för lite hobbyverksamhet.
Hur gör man detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.