10 461 läst · 82 svar
10k läst
82 svar
Renovera gammal ljuskrona elektriskt
Varför finns det inte ngn DCL-motsvarighet till de här? :Bo.Siltberg skrev:
Och? Försöker du få mig att ändra uppfattning? Vem vill ha kronkoppling idag? Jag kommer att fortsätta rekommendera lamputtag till dess jag faller av pinnen.
Varje lamputtag för de armaturer vi pratar om här är bättre än en fast anslutning.
Att det ibland blir fult, att DCL är en sorglig historia och att lampaffärer inte säljer lampor med stickpropp längre är motståndare som behöver motas.
Jag vet inte om det är enklare att lära folk göra en fast anslutning efter ordning, eller få dem att ringa en elfirma.

Förresten, om rummet har ojordade väggaduttag så måste man ju använda den gamla typen av uttag/ proppar: https://www.elsakerhetsverket.se/fr...-jag-anvanda--DCL-lamputtagen-i-ojordade-rum/
Ja DCL- proppar finns det till förbannelse, men inga "uttag". Bara sånt som ska sättas i en dosa eller en ful låda att skruva fast utanpåliggande.V VLJ skrev:
Ja, det kräver separerade nollor.
Nja, kopplas uttaget in rätt så är ju det enda som händer att en säkring går ifall det kopplas fel i lampan som ansluts. Är väl ingen skillnad mot en vanlig entrådig lampa?C cpalm skrev:
Det förutsätter att både uttag och lampa kopplas rätt. Visst finns det angivet på DCL-uttagen vad som ska vara fas respektive nolla, men jag skulle tro att många struntar i det av gammal vana eftersom det normalt sett inte spelar någon roll? Vips så har man spänning ut på ena stiftet om man drar ut ena kontakten...K karlmb skrev:
Alltså de första var ju rätt kassa med 3 pinnar som kan kunde sätta hur som helst och dessutom inte jordade. Men den på bilden är väl inget fel på. Ska man ha krontändning så får man ha två men det är väl inget problem. Och DCL är kanske ännu kompaktare och gångbart ute i vida världen.hsd skrev:
Jag bara undrar varför det måste vara uttag och inte löst hängande honor så det går att använda i gamla hus. Då kan man ju samtidigt använda befintliga rejäla krokar o och slippa de taffliga krokarna som ska på olika sätt sitta fast i nån dosa. Går tom att dra i en ny krok i bjälken eller betongen utan att riskera att ha sönder hela dosan och göra allt strömförande.
Redigerat:
Om du pluggar in den ena stickproppen kan den andra få ett (beröringsbart) strömförande stift om de är internt hopkopplade i lampan, menar jag.K karlmb skrev:
En "sån här" är väl ett uttag?K karlmb skrev:
Just den där (jordade varianten) skulle inte längre få "sättas på marknaden" efter 2018, men jag har förstått att den är tillbaka nu? Bra tycker jag.
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -