10 458 läst · 82 svar
10k läst
82 svar
Renovera gammal ljuskrona elektriskt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 223 inlägg
Ja, det är precis vad denna tråd handlar om.V VLJ skrev:
Hur de ansluts i taket passar bättre i en separat tråd.
Säger du att Karlskrona lampfabrik konstruerar lampor som inte passar i Svenska hem??
Troligen är det bara en importör som är mindre nogräknad med vad de släpar in i vårt land.
Som du märker uppstår det en massa frågor kring fast anslutning. Dessa frågor undviker du om du istället söker en lösning med uttag och stickpropp. Ett bra sätt som jag är är då DCL eftersom dessa uttag bygger inåt istället för utåt. Kräver dock en takdosa som dessutom är rymlig. Jag ser inte hur det ser ut i ditt tak.
Det är ju skillnad på armaturer också. Sådana som man gärna tar med sig vid flytt ska ha en stickpropp i min mening, oberoende av om de definieras som lösöre eller inte.
Så visst är det tillåtet att göra en fast anslutning, bara man gör den bra. Det är inte säkert det går att skyddsjorda takkopp och stång på ett bra sätt på en gammal armatur. Jag har inte sett dina armaturer.
VIll tydliggöra att jag inte ser något som helst fel med Karlskrona Lampfabriks lösning utan tycker tvärtom att det är en snygg och enkel lösning för den här typen av lampor.Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är precis vad denna tråd handlar om.
Hur de ansluts i taket passar bättre i en separat tråd.
Säger du att Karlskrona lampfabrik konstruerar lampor som inte passar i Svenska hem??
Troligen är det bara en importör som är mindre nogräknad med vad de släpar in i vårt land.
Som du märker uppstår det en massa frågor kring fast anslutning. Dessa frågor undviker du om du istället söker en lösning med uttag och stickpropp. Ett bra sätt som jag är är då DCL eftersom dessa uttag bygger inåt istället för utåt. Kräver dock en takdosa som dessutom är rymlig. Jag ser inte hur det ser ut i ditt tak.
Det är ju skillnad på armaturer också. Sådana som man gärna tar med sig vid flytt ska ha en stickpropp i min mening, oberoende av om de definieras som lösöre eller inte.
Så visst är det tillåtet att göra en fast anslutning, bara man gör den bra. Det är inte säkert det går att skyddsjorda takkopp och stång på ett bra sätt på en gammal armatur. Jag har inte sett dina armaturer.
Det jag undrade var snarare hur man åstadkommer en liknande installation på en äldre lampa i samband med att man drar om elektroniken i den, och koppen är för liten för att dölja en DCL-platta. Men detta blev bara rörigt så jag tar det direkt med elektrikern istället
Det är okej att ansluta i koppen om armaturen jordas, både i takkoppen och resten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 223 inlägg
Men jag som elektriker ser problem med det.V VLJ skrev:
Gamla takarmaturer brukar ha en krok. Så häng den i en krok.V VLJ skrev:
Det kan knappast vara ett problem att takkoppen inte täcker riktig hela det vita doslocket eller att det bygger ned 5 mm?V VLJ skrev:
Ja, det är rörigt med fast anslutning. Och det krävs el elfirma för att göra en fast anslutning av en lampa. Det krävs också en elfirma den dag man flyttar och vill ta lampan med sig. Det krävs visserligen också en elfirma för att montera ett lamputtag, men då är det gjort en gång för alla.V VLJ skrev:
Det finns ju inget förbud mot att fast ansluta en armatur. I bland är det den bästa och snyggaste lösningen (under förutsättning att det görs korrekt med material avsett för ändamålet såklart) så jag förstår egentligen inte varför det skulle vara något problem?Bo.Siltberg skrev:
Förutom att man måste anlita en elektriker varje gång man ska ändra något då... Men det borde väl inte en fakturerande elektriker se som något problem?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 223 inlägg
Problemen ser du själv i de frågor du ställer om fast anslutning i denna tråd och de svar du fått !!V VLJ skrev:
Problemet börjar med att det handlar om armaturer som man troligen vill ta med sig vid flytt.
Det kräver sådär tre snäpp högre kunskap, färdighet och rätt materiel för att inte orsaka farliga situationer och svårigheter för en annan att ansluta en lampa.
Jag ser inga problem med detta, men tyvärr har vi alltför många trådar med varianter på dessa exempel nedan på hur det kan gå, dvs vad nya ägaren finner vid inflyttning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fast anslutning ska enligt min mening göras så här:
1. Wago 224 i takdosan (224, inte 221 eller nåt annat utom möjligen den plint som du har bild på i #30).
2. Denna Wago ska vara uppmärkt L,N,PE där det behövs.
3. Kort sladdstump från lampan som är en mantlad kabel. Inga enkelisolerade ledare ska hänga ut från taket. Ett doslock kan krävas, t.ex de vi sett bild på ovan med hål för kabel.
4. Skyddsjordning av takkoppen vid behov.
Den fjärde punkten är problematisk.
Det grundläggande mantrat måste vara att takkopp och ev stång i metall ska skyddsjordas, även om armaturen i övrigt är dubbelisolerad. Det är vad folk behöver komma ihåg.
Sedan kan man ställa frågan vad som krävs för att slippa skyddsjorda dessa delar, och där kan man få ett antal punkter att beakta som
- dubbelisolerad kabel från taket
- dubbelisolerad skarvplint där en sådan finns i takkoppen.
- där det inte är möjligt att dubbelisolera behöver man titta på vilka delar som kan komma i kontakt med enkelisolerade ledare och skyddsjorda dessa. Det kan alltså krävas separata anslutningar i takkopp och stång ifall dessa inte har en tillförlitlig förbindelse.
- man kan tita på risken för att man når dessa delar samtidigt som man når något annat i rummet som kan anta en potential, men då blir det en platsspecifik bedömning.
Nästa problem är när denna skyddsledare ska anslutas till dosan i taket. Detta ska man inte göra i gamla isolerade rum med ojordade uttag. Men lampan i sig ska fortfarande ha en skyddsledare. Försök skriv en instruktion som alla begriper och följer! Jag käkar upp mina tofflor om du klarar det. Jag tror det blir väldigt svårt att få alla att låta bli att ansluta den där grön/gula i taket, för "det är väl ändå säkrast, eller?".
Allting blir så mycket enklare med uttag och stickpropp.
Det är skillnad på lysrörsarmaturer och dylikt som ansluts fast men som man vanligen inte tar med sig vid flytt.
I detta fall ska elen tydligen dras om i rummet så då blir det väl förhoppningsvis jordade uttag också.Bo.Siltberg skrev:
Problemen ser du själv i de frågor du ställer om fast anslutning i denna tråd och de svar du fått !!
Problemet börjar med att det handlar om armaturer som man troligen vill ta med sig vid flytt.
Det kräver sådär tre snäpp högre kunskap, färdighet och rätt materiel för att inte orsaka farliga situationer och svårigheter för en annan att ansluta en lampa.
Jag ser inga problem med detta, men tyvärr har vi alltför många trådar med varianter på dessa exempel nedan på hur det kan gå, dvs vad nya ägaren finner vid inflyttning.
[bild]
[bild]
En fast anslutning ska enligt min mening göras så här:
1. Wago 224 i takdosan (224, inte 221 eller nåt annat utom möjligen den plint som du har bild på i #30).
2. Denna Wago ska vara uppmärkt L,N,PE där det behövs.
3. Kort sladdstump från lampan som är en mantlad kabel. Inga enkelisolerade ledare ska hänga ut från taket. Ett doslock kan krävas, t.ex de vi sett bild på ovan med hål för kabel.
4. Skyddsjordning av takkoppen vid behov.
Den fjärde punkten är problematisk.
Det grundläggande mantrat måste vara att takkopp och ev stång i metall ska skyddsjordas, även om armaturen i övrigt är dubbelisolerad. Det är vad folk behöver komma ihåg.
Sedan kan man ställa frågan vad som krävs för att slippa skyddsjorda dessa delar, och där kan man få ett antal punkter att beakta som
- dubbelisolerad kabel från taket
- dubbelisolerad skarvplint där en sådan finns i takkoppen.
- där det inte är möjligt att dubbelisolera behöver man titta på vilka delar som kan komma i kontakt med enkelisolerade ledare och skyddsjorda dessa. Det kan alltså krävas separata anslutningar i takkopp och stång ifall dessa inte har en tillförlitlig förbindelse.
- man kan tita på risken för att man når dessa delar samtidigt som man når något annat i rummet som kan anta en potential, men då blir det en platsspecifik bedömning.
Nästa problem är när denna skyddsledare ska anslutas till dosan i taket. Detta ska man inte göra i gamla isolerade rum med ojordade uttag. Men lampan i sig ska fortfarande ha en skyddsledare. Försök skriv en instruktion som alla begriper och följer! Jag käkar upp mina tofflor om du klarar det. Jag tror det blir väldigt svårt att få alla att låta bli att ansluta den där grön/gula i taket, för "det är väl ändå säkrast, eller?".
Allting blir så mycket enklare med uttag och stickpropp.
Det är skillnad på lysrörsarmaturer och dylikt som ansluts fast men som man vanligen inte tar med sig vid flytt.
Men snyggt blev det och är mycket funktionell belysning över min arbetsplats ( har faktiskt senare kompletterat med ytterligare en).yonna skrev:
TS är ju värd sin vikt i 💰.
Nu var det förvisso tydligen inte @VLJ s situation, men realiteten är ju dock att många bara har ett rörutlopp, eller (som i dina exempel) en takdosa som inte rymmer en infällt lamputtag. De sladdmonterade DCL-uttagen är ett totalt oanvändbart skämt, och man kanske dessutom vill ha kronkoppling.Bo.Siltberg skrev:
Så att verkligheten inbjuder till de McGyver-lösningar du nämner är samtidigt fullt förståeligt.
Med en sån här kan man kanske få ett extra uttag för kronkoppling men finns det verkligen inget mindre som är baserat på en sladd som kommer ut ur ett rör? Om man krävde att den sladden var dubbelisolerad så skulle man ju kunna dra om eller trä över en extra isolering bara på 2-3 fk som hänger i taket. Varför är allt baserat på dosor? https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-utanpaliggandeC cpalm skrev:Nu var det förvisso tydligen inte @VLJ s situation, men realiteten är ju dock att många bara har ett rörutlopp, eller (som i dina exempel) en takdosa som inte rymmer en infällt lamputtag. De sladdmonterade DCL-uttagen är ett totalt oanvändbart skämt, och man kanske dessutom vill ha kronkoppling.
Så att verkligheten inbjuder till de McGyver-lösningar du nämner är samtidigt fullt förståeligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 223 inlägg
Och? Försöker du få mig att ändra uppfattning? Vem vill ha kronkoppling idag? Jag kommer att fortsätta rekommendera lamputtag till dess jag faller av pinnen.C cpalm skrev:Nu var det förvisso tydligen inte @VLJ s situation, men realiteten är ju dock att många bara har ett rörutlopp, eller (som i dina exempel) en takdosa som inte rymmer en infällt lamputtag. De sladdmonterade DCL-uttagen är ett totalt oanvändbart skämt, och man kanske dessutom vill ha kronkoppling.
Varje lamputtag för de armaturer vi pratar om här är bättre än en fast anslutning.
Att det ibland blir fult, att DCL är en sorglig historia och att lampaffärer inte säljer lampor med stickpropp längre är motståndare som behöver motas.
Jag vet inte om det är enklare att lära folk göra en fast anslutning efter ordning, eller få dem att ringa en elfirma.
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet
Artikelkommentarer